• ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΙΕΣΤΗΡΙΟΥ...

  • Αριθμός ταινιών: 22307
  • Αριθμός συν/τών: 759912
  • Πρόγραμμα 300 Κινηματογράφων και 18 τηλεοπτικών σταθμών
Αφιερωμα


Σάβ 05 Νοε 2016

Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1951


Ο Σταύρος Γανωτής ξεχωρίζει τα διαμάντια της κινηματογραφικής σοδειάς




Για να είμαι απόλυτα ειλικρινής, ψάχναμε κάτι να «παίζει» τα σαββατοκύριακα, μια και τα προηγούμενα χρόνια είχε δημιουργηθεί μια ανάλογη παράδοση άρθρων. Και κάπως έτσι γεννήθηκαν τα Βραβεία «Χρονομηχανή Cine.gr» (της Σ.Γ. αφεντιάς μου...), που δεν είναι τίποτα άλλο παρά μια προσωπική «εκδίκηση» στην ανυπαρξία αληθινά παγκόσμιων βραβείων κινηματογράφου. Τεστάραμε πολλές εκδοχές, αλλά καταλήξαμε στην πλέον χρονοβόρα, που θέλει τα εν λόγω βραβεία να σας κρατήσουν παρέα επί 81 βδομάδες! Θα τα πάμε, λοιπόν, αργά και βασανιστικά… Φυσικά, ο πρώτιστος σκοπός δεν είναι η άτυπη επιβράβευση των καλύτερων ταινιών ανά έτος, αλλά ένα αργόσυρτο ταξιδάκι από χρόνο σε χρόνο ανά την ιστορία της έβδομης τέχνης, όπως αυτή γράφτηκε μέσω των καλύτερων της φιλμικών δειγμάτων. Όπως κάθε βραβείο που σέβεται τον εαυτό του, έτσι κι εμείς θέσαμε κάποιους μικρούς κανόνες, πέρα από τις απαραίτητες επεξηγήσεις. Ας τα δούμε αυτά ανά κατηγορία...

Καλύτερη ταινία: Πέρα από το αυτονόητο της καλύτερης ταινίας της χρονιάς, υπάρχουν και τέσσερις υποψήφιοι που συμπληρώνουν τη χρυσή πεντάδα του εκάστοτε έτους. Προσοχή: αυτοί οι τέσσερις είναι σε τυχαία σειρά, δεν υπάρχει δηλαδή σειρά αξιολόγησης πέρα της πρώτης. Η καλύτερη ταινία, όπως και η φύση συνολικά των νικητών, είναι επιλογές προσωπικές, αλλά ειλικρινά προσπάθησα να εξαντλήσω την αντικειμενικότητα μου, εις βάρος κάποιων προσωπικών αδυναμιών. Ελπίζω αυτό να το κατάφερα, γιατί πάντα είναι δυσδιάκριτα τα όρια κάθε ανθρώπου ανάμεσα στον νου και την καρδιά του. Για ένα κριτικό, ο νους είναι η μοναδική επιβαλλόμενη επιλογή, ενώ η καρδιά είναι η αυθόρμητη πλευρά του ως θεατής.

Καλύτεροι ρόλοι: Δεν είναι τυχαία η αναφορά σε ρόλους κι όχι ερμηνείες, μια και πάντα υποστηρίζω ότι ο ρόλος κάνει πρώτιστα την ερμηνεία, κι έπειτα βοηθάει η προσωπική σφραγίδα-ικανότητα του κάθε ηθοποιού. Δεν υπάρχει, δε, αναφορά σε πρώτο και δεύτερο ρόλο, μπορεί να είναι λογικό ότι κυρίως θα βλέπετε πρώτους ρόλους, αλλά δεν αποκλείεται η καλύτερη παρουσία της χρονιάς να προέρχεται από κάποιον λεγόμενο δεύτερο.

Καλύτερη περιπέτεια: Απλά εδώ τα πράγματα, κι ελπίζουμε να έχουμε μια πιο «εμπορική» υφή. Η περιπέτεια μπορεί να ανήκει σε οποιοδήποτε είδος, μπορεί να είναι καθαρόαιμη περιπέτεια/δράση, μπορεί να είναι περιπέτεια εποχής, κωμική, επιστημονικής φαντασίας, φαντασίας κτλ. Σε όλες αυτές τις υπο-κατηγορίες, δεν αποκλείεται να δείτε κάποια ταινία που έχει ήδη εμφανιστεί και στην κατηγορία καλύτερης ταινίας.

Καλύτερη κωμωδία: Εδώ θέλουμε καθαρό γέλιο. Όχι δηλαδή δραμεντί προς το δράμα, ή κάποια χαλαρή κομεντί, αλλά πολύ χιούμορ. Ο βασικός γνώμονας βέβαια δεν είναι η ποσοστιαία παραγωγή γέλιου, αλλά η συνολική ποιότητα του φιλμ.

Καλύτερο θρίλερ: Ο όρος θρίλερ είναι τόσο γενικός, που μπορεί να μπερδεύει. Εμείς όμως εδώ ασχολούμαστε όχι με τα αστυνομικά θρίλερ, ή τα κατασκοπικά, δράσης κτλ, αλλά με αυτά που παρέχουν κάποια ανατριχίλα. Χωρίς να εξαιρούνται κάποιες συγκεκριμένες ταινίες μυστηρίου (με βάση τον φόνο, αλλά όχι την αστυνομική πλοκή, όπως συνήθως πχ τα νουάρ), πάμε κυρίως προς το καθαρόαιμο και παραδοσιακό θρίλερ, και φυσικά τις ταινίες τρόμου.

Καλύτερη ελληνική ταινία: Πολύ απλά εδώ τα πράγματα, και είναι πολύ κρίμα που υπάρχουν κάποιες χρονιές που αφήνουν δεύτερη (στην ουσία αόρατη για τα βραβεία) κάποια εξίσου μεγάλη ταινία μας. Δυστυχώς, δε, υπάρχουν χρονιές, ως και το 1942, που η κατηγορία μένει κενή, άνευ νικητή. Σε αυτό φταίει η έλλειψη παραγωγής, κι όχι κάποια έλλειψη ποιότητας.

Ειδική μνεία ψυχαγωγίας: Η απόλυτα προσωπική μας κατηγορία, για την οποία έχω μια ιδιαίτερη αδυναμία, μια και φανερώνει συνήθως κάποια... αδυναμία μου. Σε αυτή διαγωνίζονται ταινίες που δεν κατάφεραν να κερδίσουν σε κάποια από τις άνωθεν κατηγορίες (εξαιρούνται οι ρόλοι, αφού δεν αφορούν πρώτιστα την ποιότητα της ταινίας, αλλά όχι οι υποψήφιοι για καλύτερη ταινία), αλλά παρέχουν ένα συνολικό διασκεδαστικό πακέτο που αξίζει να επισημανθεί. Δεν υπάρχει όριο είδους ταινίας, απλά ο βασικός γνώμονας θέλει να είναι ταινίες, ας πούμε, «εμπορικές» που έχουν αυτό το «κάτι» για να περάστε αληθινά καλά.

Βραβείο αναγνωστών cine.gr: Last but not least! Εδώ έχουμε το εξής απλό. Είναι σαν να βγάζουμε διαχρονικά, ως το σήμερα φυσικά, τις ταινίες που επικράτησαν σε όλες τις άνωθεν κατηγορίες (φυσικά, δεν εξαιρούνται οι επιλαχόντες την πρώτη κατηγορίας), και να τις δίναμε σε εσάς τους αναγνώστες ώστε να επιλέξετε την καλύτερη. Μακάρι να είχαμε την ευχέρεια να συμπεριλαμβάναμε ατόφια όλες τις ταινίες του εκάστοτε έτους, αλλά επειδή ο νικητής δεν βγαίνει από μία μονάχα παράμετρο, αναγκαστικά, για να μη «χαθούμε» (ειδικά σε νεότερες χρονιές), θέτουμε σε εσάς μονάχα τη συγκεκριμένη λίστα προς ψήφιση. Ο επιμέρους κανόνας θέλει ο νικητής να βγαίνει από το σύνολο βαθμολογίας κοινού, αλλά σε συνάρτηση με την αναγνωσιμότητα της κάθε ταινίας και το σύνολο των δεκαριών της. Σίγουρα υπάρχουν περιπτώσεις που και ένα ή δύο μόνο δεκάρια μπορεί να λένε όλη την αλήθεια, αλλά μετράμε παράλληλα και το πόσο ενδιαφέρεστε διαχρονικά για την κάθε μία από τις ταινίες.

1951


Λεωφορείον ο Πόθος (A Streetcar Named Desire)
Σκηνοθεσία:
Elia Kazan
Πρωταγωνιστούν: Marlon Brando, Vivien Leigh, Karl Malden, Kim Hunter
Η Blanche DuBois μια καταθλιπτική δασκάλα μετακομίζει στη Νέα Ορλεάνη στο σπίτι της αδερφής της Stella και προκαλεί την εχθρότητα και τον κρυφό ερωτικό πόθο του γαμπρού της Stanley.
trailer | φωτογραφίες | κριτική


Ο Άγνωστος του Εξπρές
(Strangers on a Train)

Strangers on a Train
Η Βασίλισσα της Αφρικής
(The African Queen)

Η Βασίλισσα της Αφρικής
Θαύμα στο Μιλάνο
(Miracolo a Milano)

Θαύμα στο Μιλάνο
Δεσποινίς Τζούλια
(Froken Julie)

Δεσποινίς Τζούλια


Αντρικός Ρόλος
Humphrey Bogart
(Η Βασίλισσα της Αφρικής)
Humphrey Bogart
Γυναικείος Ρόλος
Vivien Leigh
(Λεωφορείον ο Πόθος)
Vivien Leigh


Περιπέτεια


Όταν η Γη Σταματήσει... (The Day the Earth Stood Still)
Σκηνοθεσία:
Robert Wise
Πρωταγωνιστούν: Michael Rennie, Patricia Neal, Hugh Marlowe, Sam Jaffe, Billy Gray
Από το διάστημα… Μια προειδοποίηση κι ένα τελεσίγραφο.
Ένας εξωγήινος προσγειώνεται στην Γη κι ο πλανήτης βρίσκεται σε απόλυτη αναταραχή. Αυτός φέρνει ένα μήνυμα: είτε ο άνθρωπος θα αρχίσει να ζει ειρηνικά είτε θα καταστραφεί ως κίνδυνος για άλλους πλανήτες.
trailer | φωτογραφίες | κριτική


Κωμωδία


Η Συμμορία των Εντιμότατων (The Lavender Hill Mob)
Σκηνοθεσία:
Charles Crichton
Πρωταγωνιστούν: Alec Guinness, Stanley Holloway, Sidney James, Alfie Bass
Οι άντρες που διέρρηξαν την τράπεζα κι έχασαν το φορτίο!
Ο Χόλαντ είναι ένας ντροπαλός συνταξιούχος με όνειρα για πλούτο. Επί 20 χρόνια εργάζονταν ως μεταφορικός πράκτορας μιας τράπεζας κι ο χρυσός περνούσε από τα χέρια του. Η νέα φιλία του με τον Πέντλμπερι, κατασκευαστή σουβενίρ, του φέρνει την ιδέα να κλέψουν το χρυσάφι, να το κάνουν αγαλματάκια του Άιφελ και να το μεταφέρουν στο Παρίσι. Χρειάζονται, όμως, κι επαγγελματίες.
trailer | φωτογραφίες | κριτική


Θρίλερ


Ο Άγνωστος του Εξπρές (Strangers on a Train)
Σκηνοθεσία:
Alfred Hitchcock
Πρωταγωνιστούν: Farley Granger, Ruth Roman, Robert Walker, Leo G. Carroll
Θα μπείτε στις αποσκευές του πιο παράξενου ταξιδιού της αγάπης!
Ο Μπρούνο Άντονι σκαρφίστηκε το καλύτερο σχέδιο για να ξεφορτωθεί τον πατέρα του, τη στιγμή που συνάντησε τον διάσημο τενίστα Γκάι Χέινς μέσα στο τρένο. Οι δυο άντρες γνωρίζονται στο τρένο κι ο ένας προτείνει στον άλλο να ανταλλάξουν φόνους. Ο Μπρούνο θα αναλάβει να σκοτώσει την άπιστη σύζυγο του Γκάι, κι ο Γκάι τον πατέρα του Μπρούνο. Ο Γκάι ωστόσο δεν παίρνει στα σοβαρά την πρόταση του Μπρούνο, θεωρώντας ότι έγινε μεταξύ σοβαρού και αστείου, γι`αυτό κατεβαίνοντας από το τρένο ξεχνά την συζήτησε που προηγήθηκε. Σύντομα όμως θα καταλάβει ότι ο Μπρούνο μιλούσε σοβαρά...
trailer | φωτογραφίες | κριτική


Ελληνική


Πικρό Ψωμί
Σκηνοθεσία:
Γρηγόρης Γρηγορίου
Πρωταγωνιστούν: Ελένη Ζαφειρίου, Στρατής Φλώρος, Ίντα Χριστινάκη, Μιχάλης Νικολόπουλος
Ο οικοδόμος Λυμπέρης έχει τρεις γιους. Ο μεγαλύτερος, ο Αντώνης, είναι ανάπηρος, έχει χάσει και τα δυο του χέρια από μια γερμανική χειροβομβίδα, και, φυσικά, ανίκανος για οποιαδήποτε δουλειά. Ο δεύτερος είναι ο δύστροπος, απροσάρμοστος και "οργισμένος" Γιάγκος. Παράτησε το σχολείο, αλλά δε βιάζεται να βρει δουλειά. Ο μικρότερος, ο Φωτάκης, είναι το μεγάλο "στοίχημα" της μάνας Λυμπέρη να βγάλει ένα γραμματισμένο παιδί. Ο ήδη άρρωστος πατέρας ζαλίζεται, γλιστράει στο γιαπί και σκοτώνεται. Ο Γιάγκος έχει πάρει τη θέση του νεκρού πατέρα του στην οικοδομή, αλλά τα λεφτά δεν αρκούν για να χορτάσουν τα τέσσερα στόματα. Τα χέρια της μάνας παραλύουν από αρθριτικά, και ο μικρός Φωτάκης υποκύπτει στις πιέσεις του αδελφού του, εγκαταλείπει το σχολείο και πιάνει δουλειά κι αυτός στο γιαπί…
φωτογραφίες


Ειδική Μνεία Ψυχαγωγίας


Ένας Αμερικανός στο Παρίσι (An American in Paris)
Σκηνοθεσία:
Vincente Minnelli
Πρωταγωνιστούν: <Gene Kelly, Leslie Caron, Oscar Levant, Georges Guetary
Τι ευτυχία να βλέπεις της MGM το έγχρωμο μιούζικαλ!
Ο Τζέρι Μάλιγκαν είναι ένας Αμερικανός ζωγράφος στο Παρίσι και παλεύει να τα βγάλει πέρα. Θα βρει ανέλπιστη βοήθεια από μια χήρα, αλλά αυτή επιδιώκει περισσότερα από μια απλή χορηγία. Η καρδιά, όμως, του Τζέρι χαρίζεται στην νεαρή Λιζ, η οποία είναι ήδη αρραβωνιασμένη.
trailer | φωτογραφίες | κριτική


Βραβείο αναγνωστών cine.gr


Ο Άγνωστος του Εξπρές (Strangers on a Train)
Σκηνοθεσία:
Alfred Hitchcock
Πρωταγωνιστούν: Farley Granger, Ruth Roman, Robert Walker, Leo G. Carroll
Θα μπείτε στις αποσκευές του πιο παράξενου ταξιδιού της αγάπης!
Ο Μπρούνο Άντονι σκαρφίστηκε το καλύτερο σχέδιο για να ξεφορτωθεί τον πατέρα του, τη στιγμή που συνάντησε τον διάσημο τενίστα Γκάι Χέινς μέσα στο τρένο. Οι δυο άντρες γνωρίζονται στο τρένο κι ο ένας προτείνει στον άλλο να ανταλλάξουν φόνους. Ο Μπρούνο θα αναλάβει να σκοτώσει την άπιστη σύζυγο του Γκάι, κι ο Γκάι τον πατέρα του Μπρούνο. Ο Γκάι ωστόσο δεν παίρνει στα σοβαρά την πρόταση του Μπρούνο, θεωρώντας ότι έγινε μεταξύ σοβαρού και αστείου, γι`αυτό κατεβαίνοντας από το τρένο ξεχνά την συζήτησε που προηγήθηκε. Σύντομα όμως θα καταλάβει ότι ο Μπρούνο μιλούσε σοβαρά...
trailer | φωτογραφίες | κριτική




---------

Διαβάστε επίσης:
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1950
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1949
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1948
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1947
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1946
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1945
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1944
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1943
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1942
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1941
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1940
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1939
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1938
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1937
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1936
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1935
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1934
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1933
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1932
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1931
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1930
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 10-20`ς



 
 
Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια. Στείλτε το πρώτο!

Αυτή τη στιγμή δεν είστε συνδεδεμένος. Συνδεθείτε ή κάντε εγγραφή για να σχολιάσετε.