• ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΙΕΣΤΗΡΙΟΥ...

  • Αριθμός ταινιών: 22307
  • Αριθμός συν/τών: 759912
  • Πρόγραμμα 300 Κινηματογράφων και 18 τηλεοπτικών σταθμών
Αφιερωμα


Σάβ 13 Μαϊ 2017

Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1973


Ο Σταύρος Γανωτής ξεχωρίζει τα διαμάντια της κινηματογραφικής σοδειάς




Για να είμαι απόλυτα ειλικρινής, ψάχναμε κάτι να «παίζει» τα σαββατοκύριακα, μια και τα προηγούμενα χρόνια είχε δημιουργηθεί μια ανάλογη παράδοση άρθρων. Και κάπως έτσι γεννήθηκαν τα Βραβεία «Χρονομηχανή Cine.gr» (της Σ.Γ. αφεντιάς μου...), που δεν είναι τίποτα άλλο παρά μια προσωπική «εκδίκηση» στην ανυπαρξία αληθινά παγκόσμιων βραβείων κινηματογράφου. Τεστάραμε πολλές εκδοχές, αλλά καταλήξαμε στην πλέον χρονοβόρα, που θέλει τα εν λόγω βραβεία να σας κρατήσουν παρέα επί 81 βδομάδες! Θα τα πάμε, λοιπόν, αργά και βασανιστικά… Φυσικά, ο πρώτιστος σκοπός δεν είναι η άτυπη επιβράβευση των καλύτερων ταινιών ανά έτος, αλλά ένα αργόσυρτο ταξιδάκι από χρόνο σε χρόνο ανά την ιστορία της έβδομης τέχνης, όπως αυτή γράφτηκε μέσω των καλύτερων της φιλμικών δειγμάτων. Όπως κάθε βραβείο που σέβεται τον εαυτό του, έτσι κι εμείς θέσαμε κάποιους μικρούς κανόνες, πέρα από τις απαραίτητες επεξηγήσεις. Ας τα δούμε αυτά ανά κατηγορία...

Καλύτερη ταινία: Πέρα από το αυτονόητο της καλύτερης ταινίας της χρονιάς, υπάρχουν και τέσσερις υποψήφιοι που συμπληρώνουν τη χρυσή πεντάδα του εκάστοτε έτους. Προσοχή: αυτοί οι τέσσερις είναι σε τυχαία σειρά, δεν υπάρχει δηλαδή σειρά αξιολόγησης πέρα της πρώτης. Η καλύτερη ταινία, όπως και η φύση συνολικά των νικητών, είναι επιλογές προσωπικές, αλλά ειλικρινά προσπάθησα να εξαντλήσω την αντικειμενικότητα μου, εις βάρος κάποιων προσωπικών αδυναμιών. Ελπίζω αυτό να το κατάφερα, γιατί πάντα είναι δυσδιάκριτα τα όρια κάθε ανθρώπου ανάμεσα στον νου και την καρδιά του. Για ένα κριτικό, ο νους είναι η μοναδική επιβαλλόμενη επιλογή, ενώ η καρδιά είναι η αυθόρμητη πλευρά του ως θεατής.

Καλύτεροι ρόλοι: Δεν είναι τυχαία η αναφορά σε ρόλους κι όχι ερμηνείες, μια και πάντα υποστηρίζω ότι ο ρόλος κάνει πρώτιστα την ερμηνεία, κι έπειτα βοηθάει η προσωπική σφραγίδα-ικανότητα του κάθε ηθοποιού. Δεν υπάρχει, δε, αναφορά σε πρώτο και δεύτερο ρόλο, μπορεί να είναι λογικό ότι κυρίως θα βλέπετε πρώτους ρόλους, αλλά δεν αποκλείεται η καλύτερη παρουσία της χρονιάς να προέρχεται από κάποιον λεγόμενο δεύτερο.

Καλύτερη περιπέτεια: Απλά εδώ τα πράγματα, κι ελπίζουμε να έχουμε μια πιο «εμπορική» υφή. Η περιπέτεια μπορεί να ανήκει σε οποιοδήποτε είδος, μπορεί να είναι καθαρόαιμη περιπέτεια/δράση, μπορεί να είναι περιπέτεια εποχής, κωμική, επιστημονικής φαντασίας, φαντασίας κτλ. Σε όλες αυτές τις υπο-κατηγορίες, δεν αποκλείεται να δείτε κάποια ταινία που έχει ήδη εμφανιστεί και στην κατηγορία καλύτερης ταινίας.

Καλύτερη κωμωδία: Εδώ θέλουμε καθαρό γέλιο. Όχι δηλαδή δραμεντί προς το δράμα, ή κάποια χαλαρή κομεντί, αλλά πολύ χιούμορ. Ο βασικός γνώμονας βέβαια δεν είναι η ποσοστιαία παραγωγή γέλιου, αλλά η συνολική ποιότητα του φιλμ.

Καλύτερο θρίλερ: Ο όρος θρίλερ είναι τόσο γενικός, που μπορεί να μπερδεύει. Εμείς όμως εδώ ασχολούμαστε όχι με τα αστυνομικά θρίλερ, ή τα κατασκοπικά, δράσης κτλ, αλλά με αυτά που παρέχουν κάποια ανατριχίλα. Χωρίς να εξαιρούνται κάποιες συγκεκριμένες ταινίες μυστηρίου (με βάση τον φόνο, αλλά όχι την αστυνομική πλοκή, όπως συνήθως πχ τα νουάρ), πάμε κυρίως προς το καθαρόαιμο και παραδοσιακό θρίλερ, και φυσικά τις ταινίες τρόμου.

Καλύτερη ελληνική ταινία: Πολύ απλά εδώ τα πράγματα, και είναι πολύ κρίμα που υπάρχουν κάποιες χρονιές που αφήνουν δεύτερη (στην ουσία αόρατη για τα βραβεία) κάποια εξίσου μεγάλη ταινία μας. Δυστυχώς, δε, υπάρχουν χρονιές, ως και το 1942, που η κατηγορία μένει κενή, άνευ νικητή. Σε αυτό φταίει η έλλειψη παραγωγής, κι όχι κάποια έλλειψη ποιότητας.

Ειδική μνεία ψυχαγωγίας: Η απόλυτα προσωπική μας κατηγορία, για την οποία έχω μια ιδιαίτερη αδυναμία, μια και φανερώνει συνήθως κάποια... αδυναμία μου. Σε αυτή διαγωνίζονται ταινίες που δεν κατάφεραν να κερδίσουν σε κάποια από τις άνωθεν κατηγορίες (εξαιρούνται οι ρόλοι, αφού δεν αφορούν πρώτιστα την ποιότητα της ταινίας, αλλά όχι οι υποψήφιοι για καλύτερη ταινία), αλλά παρέχουν ένα συνολικό διασκεδαστικό πακέτο που αξίζει να επισημανθεί. Δεν υπάρχει όριο είδους ταινίας, απλά ο βασικός γνώμονας θέλει να είναι ταινίες, ας πούμε, «εμπορικές» που έχουν αυτό το «κάτι» για να περάστε αληθινά καλά.

Βραβείο αναγνωστών cine.gr: Last but not least! Εδώ έχουμε το εξής απλό. Είναι σαν να βγάζουμε διαχρονικά, ως το σήμερα φυσικά, τις ταινίες που επικράτησαν σε όλες τις άνωθεν κατηγορίες (φυσικά, δεν εξαιρούνται οι επιλαχόντες την πρώτη κατηγορίας), και να τις δίναμε σε εσάς τους αναγνώστες ώστε να επιλέξετε την καλύτερη. Μακάρι να είχαμε την ευχέρεια να συμπεριλαμβάναμε ατόφια όλες τις ταινίες του εκάστοτε έτους, αλλά επειδή ο νικητής δεν βγαίνει από μία μονάχα παράμετρο, αναγκαστικά, για να μη «χαθούμε» (ειδικά σε νεότερες χρονιές), θέτουμε σε εσάς μονάχα τη συγκεκριμένη λίστα προς ψήφιση. Ο επιμέρους κανόνας θέλει ο νικητής να βγαίνει από το σύνολο βαθμολογίας κοινού, αλλά σε συνάρτηση με την αναγνωσιμότητα της κάθε ταινίας και το σύνολο των δεκαριών της. Σίγουρα υπάρχουν περιπτώσεις που και ένα ή δύο μόνο δεκάρια μπορεί να λένε όλη την αλήθεια, αλλά μετράμε παράλληλα και το πόσο ενδιαφέρεστε διαχρονικά για την κάθε μία από τις ταινίες.

1973


Σκηνές από ένα Γάμο (Scener ur ett Aktenskap)
Σκηνοθεσία:
Ingmar Bergman
Πρωταγωνιστούν: Liv Ullmann, Erland Josephson, Bibi Andersson
Ο Γιόχαν είναι καθηγητής πανεπιστημίου, και η Μαριάννα (Λιβ Ούλμαν) είναι δικηγόρος με εξειδίκευση στα διαζύγια. Έχουν πετυχημένες καριέρες και ευημερία, και φαίνεται να έχουν και τον τέλειο γάμο. Μια μέρα όμως καταλαβαίνουν ότι κάτι τους διαφεύγει. Ένα βράδυ υποδέχονται ένα φιλικό ζευγάρι που βρίσκεται στα πρόθυρα του διαζυγίου...
trailer | φωτογραφίες | κριτική


Θυμάμαι
(Amarcord)

Θυμάμαι
Ένας Πολύ Τυχερός Άνθρωπος
(O Lucky Man!)

Ένας Πολύ Τυχερός Άνθρωπος
Κακόφημοι Δρόμοι
(Mean Streets)

Κακόφημοι Δρόμοι
Αμερικανική Νύχτα
(La Nuit Americaine)

Αμερικανική Νύχτα


Αντρικός Ρόλος
Al Pacino
(Σέρπικο)
Al Pacino
Γυναικείος Ρόλος
Barbra Streisand
(Τα Καλύτερά μας Χρόνια)
Barbra Streisand


Περιπέτεια


Ο Πεταλούδας (Papillon)
Σκηνοθεσία:
Franklin J. Schaffner
Πρωταγωνιστούν: Steve McQueen, Dustin Hoffman, Victor Jory, Don Gordon
Δύο άντρες με τίποτα κοινό μεταξύ τους, αλλά με την ίδια θέληση να ζήσουν και το ίδιο μέρος για να πεθάνουν.
Ο Χένρι, γνωστός κι ως «Πεταλούδας», καταδικάζεται σε ισόβια και στέλνεται για καταναγκαστικά έργα στη Γαλλική Γουιάνα. Κατά τη μεταφορά του, θα γνωριστεί με τον Λουί, έναν παραχαράκτη, και μεταξύ τους θα αναπτυχτεί μια ισχυρή φιλία. Στη φυλακή, οι συνθήκες είναι απάνθρωπες και είναι αδύνατον να φύγει κανείς από εκεί. Ο Πεταλούδας, όμως, έχει βαλθεί να αποδράσει με κάθε τρόπο. Καμιά προσπάθεια του δεν στέφεται με επιτυχία, αλλά του κοστίζει και χρόνια στην απομόνωση. Μια από αυτές θα πετύχει, αλλά χειροτερεύει ακόμα περισσότερο η κατάσταση όταν συλλαμβάνεται. Πλέον, με ή χωρίς τη βοήθεια του φίλου, το μυαλό του είναι καρφωμένο μονάχα σε ένα πράγμα: κι άλλη απόδραση.
trailer | φωτογραφίες


Κωμωδία


Ένας Πολύ Τυχερός Άνθρωπος (O Lucky Man!)
Σκηνοθεσία: Lindsay Anderson
Πρωταγωνιστούν: Malcolm McDowell, Ralph Richardson, Rachel Roberts, Arthur Lowe
Χαμογέλα ακόμα κι αν το κάνεις στα ψέματα. Κανείς δεν θα το καταλάβει…
O νεαρός Mike Travis επιλέγεται ως αντιπρόσωπος μιας μεγάλης εταιρείας και νιώθει ότι επαγγελματικά τα πράγματα πηγαίνουν πολύ καλά. Η μοίρα όμως θα τα φέρει αλλιώς, και ο Mike μετά από μια σειρά γεγονότων θα καταλήξει στη φυλακή. Όταν βγει από εκεί, θα προσπαθήσει να κάνει μια νέα αρχή, αλλά οι δρόμοι φαίνεται να είναι κλειστοί.
trailer | φωτογραφίες | κριτική


Θρίλερ


Ο Εξορκιστής (The Exorcist)
Σκηνοθεσία:
William Friedkin
Πρωταγωνιστούν: Ellen Burstyn, Max von Sydow, Jason Miller, Linda Blair
Η τρομακτικότερη ταινία όλων των εποχών.
Η μικρή Ρέιγκαν ΜακΝίλ ζει με την Κρις, μητέρα της και διάσημη ηθοποιό, σε ένα ήσυχο προάστιο της Ουάσιγκτον. Όμως, τώρα τελευταία η Ρέιγκαν δεν αισθάνεται καλά. Παρουσιάζει περίεργα κι ανεξήγητα συμπτώματα, όπως ανόρθωση του σώματός της από το έδαφος και άσκηση υπερφυσικών δυνάμεων. Οι γιατροί στους οποίους απευθύνεται για βοήθεια η απελπισμένη μητέρα της σηκώνουν τα χέρια τους, αδυνατώντας να εξηγήσουν το φαινόμενο. Τότε, η Κρις παίρνει την απόφαση να ζητήσει τη βοήθεια της εκκλησίας και συγκεκριμένα συναντά τον πατέρα Κάρας, που είναι παράλληλα και ψυχίατρος. Όταν ο τελευταίος αντικρίζει τη Ρέιγκαν, συνειδητοποιεί ότι η νεαρή κοπέλα είναι δαιμονισμένη, έχοντας καταληφθεί από ένα τρομακτικό κακό πνεύμα. Τότε, ο πατήρ Κάρας αποφασίζει να ζητήσει τη βοήθεια του πατρός Μέριν, ειδικού σε ζητήματα εξορκισμού, προκειμένου να απαλλάξουν το άτυχο κορίτσι από τον δαίμονα. Ο πατήρ Μέριν δέχεται και ο εξορκισμός αρχίζει.
trailer | φωτογραφίες | κριτική


Ελληνική


Ιωάννης ο Βίαιος
Σκηνοθεσία:
Τώνια Μαρκετάκη
Πρωταγωνιστούν: Μανώλης Λογιάδης, Μίκα Φλωρά, Νίκος Γλάβας, Βαγγέλης Καζάν
Η ταινία βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα της δεκαετίας του `60, όπου η έρευνα για τη δολοφονία μιας νεαρής γυναίκας καταλήγει σε προσβολή της μνήμης της, καθώς όλοι οι μάρτυρες ενδιαφέρονται για την προβολή τους στα μέσα μαζικής επικοινωνίας.
φωτογραφίες


Ειδική Μνεία Ψυχαγωγίας


Νεανικά Συνθήματα (American Graffiti)
Σκηνοθεσία:
George Lucas
Πρωταγωνιστούν: Richard Dreyfuss, Ron Howard, Candy Clark, Paul Le Mat
Πού ήσουν το 1962;
Είναι η τελευταία βραδιά του καλοκαιριού του 1962 προτού ο Κερτ και ο Στιβ αφήσουν τη μικρή τους πόλη για να αρχίσουν το κολέγιο. Κατά τη διάρκεια αυτής της τρελής νύχτας, παλεύουν να καταλάβουν αν έχουν πάρει τις σωστές αποφάσεις.
trailer | φωτογραφίες | κριτική


Βραβείο Αναγνωστών


Σκηνές από ένα Γάμο (Scener ur ett Aktenskap)
Σκηνοθεσία:
Ingmar Bergman
Πρωταγωνιστούν: Liv Ullmann, Erland Josephson, Bibi Andersson
Ο Γιόχαν είναι καθηγητής πανεπιστημίου, και η Μαριάννα (Λιβ Ούλμαν) είναι δικηγόρος με εξειδίκευση στα διαζύγια. Έχουν πετυχημένες καριέρες και ευημερία, και φαίνεται να έχουν και τον τέλειο γάμο. Μια μέρα όμως καταλαβαίνουν ότι κάτι τους διαφεύγει. Ένα βράδυ υποδέχονται ένα φιλικό ζευγάρι που βρίσκεται στα πρόθυρα του διαζυγίου...
trailer | φωτογραφίες | κριτική




---------

Διαβάστε επίσης:
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1972
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1971
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1970
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1969
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1968
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1967
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1966
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1965
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1964
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1963
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1962
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1961
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1960
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1959
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1958
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1957
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1956
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1955
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1954
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1953
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1952
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1951
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1950
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1949
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1948
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1947
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1946
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1945
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1944
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1943
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1942
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1941
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1940
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1939
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1938
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1937
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1936
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1935
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1934
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1933
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1932
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1931
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1930
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 10-20`ς



 
 
Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια. Στείλτε το πρώτο!

Αυτή τη στιγμή δεν είστε συνδεδεμένος. Συνδεθείτε ή κάντε εγγραφή για να σχολιάσετε.