• ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΙΕΣΤΗΡΙΟΥ...

  • Αριθμός ταινιών: 21638
  • Αριθμός συν/τών: 766843
  • Πρόγραμμα 368 Κινηματογράφων και 18 τηλεοπτικών σταθμών
Η ερώτηση της εβδομάδας


Τα Transformers όλο τελειώνουν κι όλο εδώ είναι! Προσωπικά πιστεύω ότι...

Να είναι εδώ συνέχεια, κι ας αλλάζουν καστ. Δηλώνω φανάτικ!

Δεν είμαι φαν για να μου λείψουν, αλλά δεν με χαλάνε κιόλας.

Νομίζω ότι καλά το πήγαν ως τώρα, αλλά ο Michael Bay θα μπορούσε να βρει κάποιο καινούργιο παιχνίδι.

Ας μείνουν αν κάνουν κέφι, αλλά εμένα δεν θα με ξαναβρούν μπροστά τους...

Cineντευξη


Τετ 22 Σεπ 2010

Φωκίων Μπόγρης




Ο Φωκίων Μπόγρης μας υποδέχτηκε στο γραφείο του λίγο πριν την πρεμιέρα της ταινίας του στο cult festival, όπου μας ξενάγησε στα «σκοτεινά» καρέ της Κάθαρσης. Μας χάρισε μια σημαντική ταινία καθώς μας προβλημάτισε για την έννοια «ανεξάρτητος» ελληνικός κινηματογράφος και με το έργο του, μας υπενθύμισε πως υπάρχει και ένα διαφορετικό σινεμά, που αξίζει με τη θέρμη των βλεμμάτων μας, να ανασυρθεί από το μοναχικό περιθώριό του. Παρακάτω, ο Φωκίων μας εξομολογείται το σκηνοθετικό του βίωμα, και όχι μόνο...

1. Μόλις είδαμε την καινούρια σου ταινία. Κάθαρση. Περιέχει μια αμφισημία ο τίτλος, ε;

Ο τίτλος έχει να κάνει με την λύτρωση που νοιώθει ο κεντρικός χαρακτήρας παίρνοντας εκδίκηση. Αλλά ίσως να μπορούσε να έχει και γενικότερα νοήματα μέσα στην ταινία.

2. Βλέποντας την ταινία σου, μπορώ να δηλώσω εντυπωσιασμένος για τον τρόπο με τον οποίο ακροβατείς μεταξύ του στεγνού ρεαλισμού και της b-movie ακρότητας, επιτυγχάνοντας μια τέλεια ισορροπία χωρίς απώλειες στην αφήγηση της ιστορίας. Υπάρχει κάποιο μυστικό;

Όχι, το πάντρεμα αυτό έβγαινε από την αρχή μέσα στο σενάριο χωρίς καμία επιτήδευση. Αυτό ίσως γίνεται γιατί συχνά αντιμετωπίζω την κατάσταση σαν θεατής και όχι με το αυστηρό μάτι του «δημιουργού». Την b-movie ακρότητα την κατείχα από πιο παλιά (γέλια) οπότε δεν ήταν κάτι καινούριο ή δύσκολο. Το στοιχείο αυτό είναι ουσιαστικά και το χιούμορ της ταινίας. Για τον ρεαλισμό που αναφέρεις δούλεψα και εγώ πάρα πολύ αλλά και οι ηθοποιοί με συνεχείς αυτοσχεδιασμούς. Ήθελα από την αρχή να ισορροπεί ανάμεσα στο «σοβαρό» και στο μη σοβαρό.

3. Στο cast σου υπάρχουν ηχηρά ονόματα. Πως είναι να συνεργάζεσαι με ηθοποιούς όπως ο Βαγγέλης Μουρίκης, ο Κώστας Στεφανάκης, ή η Τίνα Σπάθη;

Ο Μουρίκης με το να παίξει αυτό τον ρόλο έδειξε και μία διαφορετική πλευρά του, που δεν φοβάται τον ακραίο αυτοσαρκασμό- και αυτό νομίζω είναι κάτι που πρέπει να έχει ο κάθε σημαντικός ηθοποιός. Ο Στεφανάκης επίσης έδειξε ένα άλλο πρόσωπο σε σχέση με το παρελθόν του. Η ταινία ήταν όλη χτισμένη πάνω του, νομίζω εκμεταλλεύεται την μοναδική του παρουσία στο μέγιστο. Η Τίνα Σπάθη είχε να παίξει στον κινηματογράφο από το 82 και δέχτηκε να παίξει αυτό τον κόντρα-ρόλο στην ταινία μου. Είναι τιμή. Επίσης μοναδική συνεργασία είχα με τον Κώστα Ξυκομηνό, τον Βαγγέλη Αλεξανδρή, τον Δημήτρη Καπετανάκο, τον Νίκο Τριανταφυλλίδη- άνθρωποι που δέχονται να κακοποιηθούν μπροστά από την κάμερα για το καλό της ταινίας! Τους ευχαριστώ πολύ.

4. Ένα σύντομο πέρασμα κάνει και ο Γιάννης Οικονομίδης. Η ματιά σου στην πολιτισμική αφασία της Αθήνας, που αποτελεί θεμέλιο background της ιστορίας σου, μοιάζει ως ένα βαθμό, να «συμπίπτει» με τη δική του. Θες να μας πεις δυο λόγια για αυτό;

Η Αθήνα ήταν το τέλειο φόντο για την ιστορία αυτή. Πολλοί λένε ότι το location είναι ο 3ος ηθοποιός, για εμένα ίσως να είναι και ο πρώτος. Όπως το βλέπω εγώ, η τοποθεσία προσδίδει την ζητούμενη ατμόσφαιρα και διάθεση. Τώρα για τον a href="people.asp?name=%CF%E9%EA%EF%ED%EF%EC%DF%E4%E7%F2%2C%20%C3%E9%DC%ED%ED%E7%F2">Γιάννη, είμαι fan της δουλειάς του, νομίζω ότι το Σπιρτόκουτο ήταν η κλωτσιά στα αρχίδια που τόσο πολύ χρειαζόταν το Ελληνικό σινεμά εκείνη την συγκεκριμένη στιγμή. Και οφείλω να πω ότι οι συζητήσεις που είχαμε με έκαναν να δω κάποια πράγματα με άλλο μάτι.

5. Πόσο καιρό διήρκησε η συνολική φιλμοκατασκευή της ταινίας;

Ξεκίνησα γύρισμα την 2η Σεπτεμβρίου του 07, έχοντας κάνει κάποιες αποτυχημένες απόπειρες από το καλοκαίρι του 05. Ολοκλήρωσα τα γυρίσματα τον Ιούνιο του 09 ενώ παράλληλα μόνταρα από τον Μάρτιο. Πως σου φαίνεται;;; Κάποιες μικρές λεπτομέρειες θα τις δουλεύω μέχρι και την τελευταία στιγμή πριν από την πρεμιέρα που έρχεται...

6. Γιατί; υπήρχαν προβλήματα στην παραγωγή;

Προβλήματα θα υπάρχουν πάντα εφόσον κάνεις μόνος σου την δουλειά που θα έπρεπε κανονικά να κάνουν 30 άτομα. Αλλά έπρεπε να κερδίσω αυτό το στοίχημα που είχα βάλει με τον εαυτό μου.

7. Η ταινία σου είναι ανεξάρτητη. Συνεπώς επωμίστηκες το σενάριο, τη σκηνοθεσία και την παραγωγή μεταξύ άλλων. Πως είναι να τρέχεις ταυτόχρονα το δημιουργικό κομμάτι της σκηνοθεσίας και το «συναρμολογικό» της παραγωγής;

Το να πρέπει να τρέχεις για το οργανωτικό, σκοτώνει τελικά το δημιουργικό. Πολλές φορές δεν σου έχει μείνει καν χρόνος να δουλέψεις την σκηνή στο μυαλό σου γιατί ανησυχείς για χίλια άλλα προβλήματα. Και τελικά πας εκεί και τα βρίσκεις επί τόπου, αυτοσχεδιάζοντας. Εντάξει, έχει και αυτό τη φάση του!

8. Λίγα λόγια για την εμπειρία σου στις Νύχτες Πρεμιέρας;

Ωραία ήταν- από εμάς για εμάς, άντε και για λίγους ακόμα που χώρεσε ο Δαναός 2. Αλλά μάλλον καλύτερα έτσι γιατί ήταν πολλές οι λεπτομέρειες που ήθελαν δουλειά και ένοιωθα ανασφάλεια για την ταινία. Παρόλα αυτά, όσοι ήταν εκεί φάνηκαν να γουστάρουν, πήρα πολύ θετικό feedback.

9. Τι διαφορές υπάρχουν στην τελική κόπια, αυτή που θα προβληθεί στο cult festival, σε σχέση με την “work in progress” προβολή των Νυχτών Πρεμιέρας;

Έχει ολοκληρωθεί επιτέλους το coloring και ο ήχος. Τον ρόλο του υπουργού έχει ντουμπλάρει ο Τάκης Σπυριδάκης. Οι flashback σκηνές έχουν γίνει πλέον ασπρόμαυρες. Και λειτουργούν έτσι πολύ καλύτερα. Έχω κόψει ένα αποτυχημένο εφφέ… Είναι σχεδόν άλλη ταινία!

10. Και αφού μιλήσαμε για το cult, στην Ελλάδα είναι σύνηθες να συγχέεται παρεξηγήσιμα με το ευτελή και την κακοτεχνία τη στιγμή που παγκοσμίως είναι αναγνωρισμένο και χρήζει μιας πιο δίκαιης αντιμετώπισης. Που νομίζεις οφείλεται αυτό;

Καταρχάς εγώ, ποτέ δεν αυτό-ανακηρύχθηκα cult μιάς και έχω σιχαθεί τον όρο. Και νομίζω είναι μία ταμπέλα που σου κολλάνε άλλοι, δεν την βάζεις από μόνος σου. Όσοι την φοράνε από μόνοι τους είναι ψεύτικοι και επιτηδευμένοι. Σε αντίθεση με το εξωτερικό, στην Ελλάδα, δεν υπάρχει ορισμός του cult, με αποτέλεσμα να βαφτίζει ο καθένας cult ότι γουστάρει. Επικρατεί και η αντίληψη ότι «όσο πιο σκατά τόσο πιο cult» με την οποία ποτέ δεν συμφώνησα. Νομίζω ότι και κάποιοι σύγχρονοι Έλληνες δημιουργοί φλερτάρουν με το cult χωρίς να το καταλαβαίνουν- ή μάλλον η σοβαροφάνεια τους δεν τους επιτρέπει να το παραδεχτούν. Οπότε επικρατεί μία σύγχυση γύρω από το όλο θέμα. Τι να κάνουμε...

11. Είσαι ένας νέος δημιουργός. Με την Κάθαρση ουσιαστικά ανασυσταίνεις τον εαυτό σου, έτσι δεν είναι; Πόσο εύκολο είναι ένας νέος ανεξάρτητος δημιουργός να κάνει σινεμά στην Ελλάδα;

Ναι, η Κάθαρση είναι ουσιαστικά η πρώτη ταινία μου. Ότι άλλο έχω κάνει το θεωρώ χαβαλέ και μόνο, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι ντρέπομαι η αποκηρύσσω η οτιδήποτε. Σχετικά με το 2ο σκέλος της ερώτησης σου, νομίζω ότι αν κολλήσεις την αρρώστια του κινηματογράφου χωρίς να έχεις έναν πλούσιο μπαμπά η παραγωγούς, τότε έχεις πρόβλημα!

12. Και αφού πιάσαμε τα ελληνικά, η άποψη σου για το ελληνικό σινεμά; Η θέση σου για τους κινηματογραφιστές στην ομίχλη;

Το Ελληνικό σινεμά φαίνεται να αποκτάει μία αμεσότητα και έναν τσαμπουκά αν θες, που του έλειπε με ταινίες όπως ο «Κυνόδοντας» και ο «Μαχαιροβγάλτης» που αναμένεται μέσα στο 2010! Η ομίχλη κινείται σωστά! Μακάρι να δούμε κάτι να αλλάζει μέσα από όλο αυτό! Να πάρει ο Ελληνικός κινηματογράφος το μερίδιο του κρατικού χρήματος που του αντιστοιχεί. Και να πάρω και εγώ μερικά λεφτά για επόμενη ταινία, γιατί όχι;;;

13. Για το παγκόσμιο σινεμά; Βλέπουμε ότι η εξάπλωση της τεχνολογίας διαφοροποιεί ουσιαστικά των κινηματογράφο των μεγάλων studio με αυτόν των πιο «ανεξάρτητων» παραγωγών. Θεωρείς ότι μπορεί να επέλθει ουσιαστικό σχίσμα μεταξύ εμπορικού και καλλιτεχνικού κινηματογράφου τα επόμενα χρόνια;

Είμαι κατά της υπερβολικής χρήσης της τεχνολογίας στο σινεμά που κάνει τις ταινίες να φαίνονται σαν video games και κατά του καλογυαλισμένου στυλ που παραπέμπει σε TV commercial. Κατά τα άλλα, βλέπω και ταινίες από μεγάλα studio, κυρίως παλιότερες αλλά και κάποιες νέες πολύ επιλεκτικά. Το μεγάλο κεφάλαιο βλάπτει νομίζω και προτιμώ να δω μία μεσαίου/μικρού προϋπολογισμού ταινία που είναι καλοφτιαγμένη και έχει και κάτι να πει. Όσο για τον διαχωρισμό κοινού που λες, σίγουρα υπάρχει- πήγαινε στο village του Ρέντη και μετά πήγαινε στον Μικρόκοσμο- είναι δύο διαφορετικοί κόσμοι. Εγώ πάντως προτιμώ το κοινό που το βουλώνει και βλέπει την ταινία, όποια και αν είναι αυτή!

Σ`ευχαριστούμε πολύ, καλή επιτυχία στην ταινία σου!



 
 
Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια. Στείλτε το πρώτο!

Αυτή τη στιγμή δεν είστε συνδεδεμένος. Συνδεθείτε ή κάντε εγγραφή για να σχολιάσετε.