• ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΙΕΣΤΗΡΙΟΥ...

  • Αριθμός ταινιών: 22307
  • Αριθμός συν/τών: 759912
  • Πρόγραμμα 300 Κινηματογράφων και 18 τηλεοπτικών σταθμών


Παρ 09 Φεβ 2007

Berlinale Ημέρα 1η 8/2/07


ΖΩΗ ΣΤΟ ΚΟΚΚΙΝΟ, ΜΑ ΣΕ ΚΑΤΑΛΕΥΚΟ ΦΟΝΤΟ



Ακόμη και αν είναι το πιο φυσικό πράγμα στον κόσμο, αν δεν το νιώσεις ο ίδιος, πολλές φορές δυσκολεύεσαι να το πιστέψεις. Η αναχώρηση από την Αθήνα για το Βερολίνο, έγινε με μια μικρή δυσανασχέτηση, εξαιτίας των αμέτρητων ρούχων, που η σκέψη του παγωμένου κλίματος της Γερμανίας, με ώθησε να φορέσω, μην ταιριάζοντας διόλου με τον Τροπικό του Καρκίνου, που εσχάτως έχει ενταχθεί η Ελλάδα μας. Που να φανταστώ πως βγαίνοντας από το αεροπλάνο θα αντίκριζα καταστάσεις, που σε Αθηναϊκή αναγωγή, προκαλούν πλήρη εμπλοκή στο σύστημα.

Τουλάχιστον 20 πόντους χιόνι, θερμοκρασίες πολύ κάτω από το μηδέν και μια ολονύχτια προσπάθεια των - ανά γωνία - ερπυστριοφόρων να ανοίξουν τους δρόμους, ώστε όλα στο ξημέρωμα της Γερμανικής μεγαλούπολης, τα πάντα να είναι φυσιολογικά. Τουλάχιστον το πρώτο σοκ, που πήρα κατεβαίνοντας στην πάλαι ποτέ Ανατολική και καταπιεσμένη βάρβαρα πλευρά της πόλης, ξεπεράστηκε γρήγορα. Ρόλο σε αυτό έπαιξε και η πρεμιέρα του φεστιβάλ, με μια ταινία που μετά από χρόνια, ως πρώτη στην σειρά του διαγωνιστικού, είναι αντάξια της φήμης της Berlinale. Το κινηματογραφικό πορτρέτο ενός μουσικού παγκόσμιου θρύλου, της Edith Piaf.


ΜΙΛΗΣΕ ΞΑΝΑ ΤΟ ΑΒΑΝΤΑΖ ΤΟΥ BIOPIC

Που στην προκειμένη περίπτωση δεν αφορά τίποτα περισσότερο από την ώθηση που δίνει σε κάθε ερμηνευτή, η δυνατότητα του να παίζει ένα αληθινό πρόσωπο, όχι κατ` ανάγκη καλό, ηρωικό ή αγαπητό, αλλά τουλάχιστον διάσημο ακόμη και στον πιο αδαή. Γιατί είναι υπερβολικά δύσκολο, ακόμη και να μην ασχολείται με το είδος της μουσικής που η Piaf υπηρέτησε, να υπάρχουν πολλοί που δεν αναγνωρίζουν με την πρώτη νότα την ζεστά ιδιότροπη χροιά της φωνής της. Σε αυτή την γυναίκα - μύθο για την Γαλλική καλλιτεχνική πραγματικότητα, είναι αφιερωμένη η νέα ταινία του Olivier Dahan, που μέχρι τώρα βολόδερνε κάπου ανάμεσα στο να φτιάχνει βίντεος για τους Cranberries και να γυρίζει χαμηλού προϋπολογισμού συνέχειες, του τύπου “Τα πορφυρά ποτάμια 2”. Και αν για τον σαραντάχρονο σκηνοθέτη, η έκπληξη έχει κάποια όρια, δεν συμβαίνει το ίδιο με την Marion Cotillard, ναι εκείνη την κούκλα των Taxi και του πρόσφατου A Good Year, που το λιγότερο που επιτυγχάνει, υποδυόμενη την Piaf, είναι να συγκλονίσει.

Ίσως και να βοηθήσει κι ένα δάκρυ να κυλήσει στα μάτια, στο φινάλε του φιλμ, όχι τόσο για την συναισθηματική φόρτιση που ανεβάζει το σενάριο, αλλά αναλογιζόμενος κανείς, τι ήταν όλα εκείνα που έζησε η Edith - από την βρεφική της ηλικία, μέχρι την στιγμή που έκλεισε τα μάτια της - κάνοντας μια γυναίκα και μάλιστα καλλιτέχνιδα, στην ηλικία των 48 μόλις ετών, να μοιάζει με ογδοντάχρονη

H Cotillard, στην πραγματικότητα πανέμορφη, όπως πέρασε προ ολίγο από μπροστά μου μέσα σε ένα θεόστενο λαμέ ασημί και πανάκριβο φόρεμα, είναι αδύνατο να πιστέψει κανείς, πως μπορεί και απεικονίζει την Piaf. Όχι τόσο στα καλά της, όταν έλαμπε από ικανοποίηση, κάνοντας εκατοντάδες θαυμαστές στην πλατεία να παραληρούν, αλλά κυρίως στα άσχημα της, όταν κτυπημένη από βαριά ραχίτιδα και πικραμένη από τις ευθείες βολές της μοίρας, παρέμενε ακινητοποιημένη σε μια ξαπλώστρα, να αναπολεί το παρελθόν και να ελπίζει πως σύντομα θα ξανανέβει στην σκηνή του Olympia.

Marion, πόσο δύσκολο σου ήταν να παίξεις έναν τόσο σημαντικό ρόλο, με τέτοια δυναμική, στην καριέρα σου?”

“Μπορείς και μόνος σου να καταλάβεις την δυσκολία του να υποκρίνεται κανείς, μια τόσο πλούσια προσωπικότητα, σε ένα χρονικό εύρος από τα 18 μέχρι τα 50 της χρόνια. Πράγμα που δυσκόλευε ακόμη περισσότερο αν αναλογιστείς, πως η συγκεκριμένη γυναίκα, έδειχνε πολύ μεγαλύτερη από την πραγματική της ηλικία. Η δυσκολία πάντως υπήρξε και στην προσαρμογή, αμέσως μετά τα γυρίσματα που διήρκησαν 4 μήνες, αφού μου ήταν σχεδόν αδύνατο να καταφέρω να επαναφέρω την προφορά μου στα πραγματικά της επίπεδα.

Το μυστικό υπήρξε στην προετοιμασία. Και αυτό γιατί πιέστηκα να καταλάβω μέσα μου, πως στα πολύ δύσκολα πλάνα, θα ήταν πολύ εύκολο να ξεπεράσω τα όρια και να γελοιοποιηθώ. Όπως εξαιρετικά δύσκολη περίπτωση ήταν το να καταφέρω να την ντουμπλάρω στα τραγούδια της, όπου φυσικά ακούγεται η φυσική της φωνή.”


“Ήταν δηλαδή ένα εγχείρημα που απαιτεί κότσια Κύριε Dahan?”

“Όταν πρωτοξεκινήσαμε με την βοήθεια ευτυχώς πολλών χορηγών και παραγωγών, στο μυαλό μου δεν υπήρχε ένα σαφές πλάνο για τι ακριβώς θα βγει από το La Mome. Στην πορεία όμως κατάλαβα πως δεν θα ήταν σωστό, να παρουσιάσω μια ακόμη μουσική βιογραφική ταινία, για τον λόγο αυτό κατέληξα στο συμπέρασμα να φτιάξω ένα πορτρέτο της σταρ. Με τις ιδιοτροπίες της, τις νευρώσεις της, τις εκκεντρικότητες της, αλλά που στο βάθος να διαφαίνεται η πληγωμένη ψυχή ενός ανθρώπου που έχει περάσει στην ζωή του τα πάνδεινα.

Πρέπει πάντως να τονίσω, πως βοηθηθήκαμε υπερβολικά, από το κοινό της Πράγας, που πραγματοποιήθηκε το μεγαλύτερο κομμάτι των γυρισμάτων, ενώ ακολούθησαν λήψεις και στην Μονμάρτη και στην Αμερική. Στο φινάλε εντέλει παρουσίασε αυτό ακριβώς που ζητούσα. Ένα φωτογραφικό άλμπουμ με αποσπάσματα από την ζωή της, που την στιγμάτισαν, άλλοτε με θετικό και άλλοτε με αρνητικό τρόπο.”



ΑΝΕΞΙΤΗΛΗ ΑΞΙΑ

“Τι σημαίνει Marion για την δική σου γενιά, το όνομα της Edith Piaf?”

“Στην Γαλλία, η Piaf είναι ένας μύθος. Οπότε δεν περιορίζεται η έκφραση της σε ορισμένες γενιές. Υπάρχουν άνθρωποι που την λατρεύουν επειδή την έζησαν, υπάρχουν όμως και άλλοι, νεότεροι, που την αγαπούν εξίσου, εξαιτίας του ότι υπήρξε πολύ μπροστά από την εποχή της. Μιλώντας για την έκφραση της, αυτή την δυνατότητα να ζωγραφίζει πάνω στην σκηνή, να πω πως ήταν το στοιχείο που με βοήθησε υπερβολικά να την υποκριθώ, εφόσον εκείνη μου έδινε τα μέτρα.”

“Που εντοπίζεις Olivier, την βασική του δυσκολία την περίοδο των γυρισμάτων?”

“Μα και βέβαια στο να βρω τα παιδάκια που θα έπαιζαν τους ρόλους της μικρής Εντίθ, όταν μεγάλωνε κάνοντας παρέα με κοινές γυναίκες, μέχρι να την ανακαλύψουν οι μεγαλοατζέντηδες. Ευτυχώς σε αυτό το σημείο σταθήκαμε πολύ τυχεροί. Εγώ δεν συνάντησα ιδιαίτερες δυσκολίες στο σετ, και αυτό διότι είχα μελετήσει το θέμα σε πολύ μεγάλο βαθμό, διαβάζοντας βιβλία που αφορούν στην βιογραφία της Piaf. Γι αυτό το λόγο ίσως και να μην ήθελα να κάνω μια οπτικοποιημένη βερσιόν, των βιβλίων αυτών. Ήθελα να αναδείξω σε μεγαλύτερο βαθμό τον χαρακτήρα της, γιατί όπως συνήθως συμβαίνει στους μεγάλους αστέρες, όπως ο James Brown, ο Ray Charles, από την μια είναι πολύ ευτυχισμένοι με ότι ζουν, από την άλλη μεριά όμως έχουν τάσεις αυτοκαταστροφής.”

Την ίδια στιγμή η πάλαι ποτέ μούσα του Polanski, Emmanuelle Seigner, που σε ώριμη ηλικία πλέον, έχει αφήσει στην άκρη τους μισόγυμνους χορούς των επτά πέπλων και υποδύεται με μεγαλύτερο σκεπτικισμό την Τιτίνα, την καλή της φίλη από το πορνείο, μας λέει:

“Εγώ θέλω να σταθώ περισσότερο στην αξία αυτής της τόσο ταλαντούχας ηθοποιού, της Marion Cotillard, που ήταν τιμή μου να συνεργαστώ μαζί της και χαρά μου από την πρώτη κιόλας ημέρα των γυρισμάτων.”

Πάντως για να αναφερθώ και στην μικρή έκπληξη που περιμένει τους έλληνες θεατές, να πως, πως το φιλμ La Mome – σε συνδυασμό με το όνομα της Piaf, σημαίνει στην κυριολεξία, μικρό σπουργίτι – θα ανοίξει τις διεργασίες του 8ου Φεστιβάλ Γαλλόφωνου σινεμά, που θα διεξαχθεί στην Αθήνα και στην Θεσσαλονίκη στα τέλη του Μάρτη.

Marion υπάρχει περίπτωση να σε δούμε και στην Αθήνα, στα πλαίσια του φεστιβάλ?

“Πολύ θα το ήθελα. Μακάρι!.”


ΠΑΜΕ ΓΙΑ PARK

Εντός ολίγου, στην ολοκλήρωση της πρώτης, κατά γενική ομολογία χαλαρής ημέρας, θα προβληθεί η νέα ταινία του Chan-wook Park, I`m A Cyborg But That`s OK, για την οποία θα ενημερωθείτε άμεσα. Στο αυριανό πρόγραμμα της 57ης Berlinale ξεχωρίζουν το Good German, δηλαδή η προσπάθεια αναβίωσης του θρύλου της Casablanca από τον Soderbergh, στο ασπρόμαυρο μεταπολεμικό Βερολίνο, αλλά και το Βραζιλιάνικο The Year My Parents Went On Vacation, που προσωπικά περιμένω με έκδηλη αγωνία.

Για περισσότερα συντονιστείτε στο cine.gr που με δύο απεσταλμένους βρίσκεται ακριβώς εκεί που κτυπά ΤΩΡΑ η καρδιά του παγκόσμιου σινεμά!


 
 
Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια. Στείλτε το πρώτο!

Αυτή τη στιγμή δεν είστε συνδεδεμένος. Συνδεθείτε ή κάντε εγγραφή για να σχολιάσετε.