• ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΙΕΣΤΗΡΙΟΥ...

  • Αριθμός ταινιών: 22307
  • Αριθμός συν/τών: 759912
  • Πρόγραμμα 300 Κινηματογράφων και 18 τηλεοπτικών σταθμών


Δευ 12 Φεβ 2007

Berlinale Ημέρα 4η 11/2/07


ΣΤΗΣ ΙΒΟ ΤΖΙΜΑ ΤΗΝ ΟΛΟΜΑΥΡΗ ΡΑΧΗ



Μακάρι να ζούσαμε σε έναν κόσμο που όλοι συμφωνούν μεταξύ τους και δεν υπάρχει ίχνος διαξιφισμού και αντιπαράθεσης, πάντοτε σε φιλικά και πολιτισμένα πλαίσια εννοώ. Από την άλλη μεριά όμως είναι πολύ καλό να υπάρχει διχογνωμία και διάσταση απόψεων, που οδηγεί σε μερικά πολύ ενδιαφέροντα αποτελέσματα, σε μη προβλέψιμες εξελίξεις και σε πολύωρες συζητήσεις, για το ποιος είναι ο σωστός, ποιος ο καλύτερος και ποιος τελικά θα βγει ο νικητής. Σκοπός μου είναι να ξεφύγω από τα Μπερλιναλικά και να μπω στο τριπάκι που εδώ και λίγες ημέρες παίζει και στα πλατό του cine.gr, με το αφιέρωμα, κάτι σαν προεόρτιο, στον Martin Scorsese.

Κι όμως! Αν ανήκα σε εκείνους που επιλέγουν για το Όσκαρ σκηνοθεσίας, μετά και την δεύτερη παρακολούθηση απόψε του Letters from Iwo Jima – η πρώτη υπήρξε προ δεκαημέρου στην πρώτη προβολή της Village – θα ψήφιζα αυτό που λέμε δαγκωτό υπέρ του Clint. Έτσι για να τον βλέπω να κάθεται να απολαμβάνει ως θριαμβευτής τον δίσκο της αγαπημένης του τζαζ μουσικής, ολομόναχος και με κλειστές τις πόρτες για τους παρείσακτους, όπως έκανε ο Άντι Ντιφρέν στην συγκλονιστική σκηνή του γραμμοφώνου, στο αγαπημένο – καθώς φαίνεται όλων – The Shawshank Redemption...


ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑΤΙΚΗ ΓΡΑΦΗ



Ο παμπόνηρος, πανέξυπνος και μπαγαπόντης Καλιφορνέζος, στην προκειμένη περίπτωση του Letters from Iwo Jima, αυτό που επιχειρεί είναι να ξαναγράψει την ιστορία. Και μάλιστα όχι από την πλευρά των νικητών, αυτό το έκανε ήδη με το Flags Of our Fathers, για να ρίξει στάχτη στα μάτια των σωβινιστών συμπατριωτών του, αλλά από αυτή των ηττημένων. Κάτι σαν τους 300 του Λεωνίδα δηλαδή, αλλά στο απόλυτα σοβαρό του, στο λιτό του και όχι φυσικά στο καρτουνίστικό του, που σύσσωμη η κινηματογραφική ανθρωπότητα περιμένει με ανοικτές αγκάλες στις 8 του Μάρτη. «Δίπλα ακριβώς στο σπίτι μου στο Λος Άντζελες, πριν από πάρα πολλά χρόνια, νέος ήμουν ακόμη, λέει ο Clint, υπήρχαν δύο κινηματογράφοι που έπαιζαν κατ αποκλειστικότητα γιαπωνέζικες ταινίες. Εκεί μυήθηκα στο Yojimbo, στους Επτά Σαμουράι. Εκεί γνώρισα τον απωανατολίτικο πολιτισμό και τον λάτρεψα. Έκτοτε θεωρούσα δεδομένο πως θα φτιάξω μια ταινία αφιερωμένη σε αυτή την χώρα και στην μαγνητική κουλτούρα της.»

Είναι η πρώτη φορά που η κινηματογραφική κάμερα προσεγγίζει ένα τόσο λεπτό θέμα, όπως η μάχη της Iwo Jima, ενός κατάμαυρου ηφαιστειακού βράχου στον Ειρηνικό, τεράστιας όμως στρατηγικής σημασίας και από τις δύο αντιμαχόμενες οπτικές. ”Δεν έχει και τόσο μεγάλη σημασία από ποια σκοπιά κανείς προσεγγίζει το ζήτημα. Το αίμα των στρατιωτών που πολεμούν για την πατρίδα τους έχει το ίδιο ακριβώς χρώμα, το κλάμα των μανάδων, των συζύγων, των αδελφών για τον πρόωρο χαμό είναι το ίδιο γοερό, ο θρήνος και από τις δύο αντίπαλες πλευρές, είναι εξίσου σπαρακτικός.»

Ο Eastwood που βρίσκεται μια ανάσα - αν και ο Marty βρίσκεται μισή – από το Όσκαρ σκηνοθεσίας, το τρίτο του μετά από τους Unforgiven και το Million Dollar Baby, παραλαμβάνοντας την τιμητική διάκριση από την Berlinale για την προσφορά του στο σινεμά, δεν έδειχνε να έχει κουραστεί από την διαρκή τριβή του με την κάμερα. Αντιθέτως έχει βαρεθεί να ακούει δυσμενή σχόλια από τους κακεντρεχείς, που χαρακτηρίζουν τις ταινίες του αντίγραφα παλιότερων φιλμς: ”Αυτά είναι φτηνές ανοησίες. Κανείς δεν νομίζω μπορεί να συγκρίνει αυτό το δίπτυχο ταινιών με θέμα την Iwo Jima, με οτιδήποτε άλλο έχει παρουσιαστεί στο παρελθόν. Αν μη τι άλλο είναι ασέβεια στην μνήμη, όλων όσων έχυσαν εκεί το αίμα τους, προκειμένου να συνεισφέρουν στο μιλιταριστικό όραμα κάποιων παρανοϊκών ηγετών. Οι ήρωες γίνονται στον τόπο του πολέμου, στο πεδίο της μάχης. Δεν γεννιούνται όπως ο πολύς κόσμος λανθασμένα πιστεύει...»


ΡΗΧΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ



Ακόμη μια από τις αναμενόμενες ταινίες του Διαγωνιστικού έκανε πρεμιέρα χθες, αφήνοντας δυστυχώς όμως, υπερβολικά μέτριες εντυπώσεις σε όσους το παρακολούθησαν. Δεν έλειψαν δε και κάποιες μικρομουρμούρες στο φινάλε – δηλαδή γιούχα – για τον ρηχό τρόπο προσέγγισης στο θέμα της φυλάκισης του περίφημου πλέον Νέλσον Μαντέλα, από τον Bille August στην ταινία Goodbye Bafana. Μια κοινωνικοπολιτική ταινία, που χρονικά καλύπτει τις δύο και πλέον δεκαετίες που ο νυν πρόεδρος της Νοτίου Αφρικής, βρέθηκε πίσω από τα κάγκελα της φυλακής, εξαιτίας του Απαρτχάιντ.

Τι κρατάμε από το φιλμ? Την λυγερή κορμοστασιά της Diane Kruger, μέσα στα παστέλ κορμάκια, μόδα της εποχής του 80, τον Dennis Haysbert, τον θηριώδη έγχρωμο ηθοποιό που γνωρίσαμε ως Πρόεδρο της Αμερικής στην σειρά 24, που εδώ προσπαθεί υπερβολικά να απεικονίσει το θρυλικό πρόσωπο του Μαντέλα και φυσικά τα σκηνικά, που είναι τα αυθεντικά μέσα στα οποία απομονωμένος από συγγενείς και φίλους, ο επαναστάτης, σύνθεσε το όνειρο μιας δημοκρατικής χώρας. Ξεχνάμε τον για μια ακόμη φορά επίπεδο τρόπο που διάλεξε για να στήσει την ταινία του ο August, κινούμενος αποκλειστικά σε ακαδημαϊκές ράγες και βεβαίως τον Joseph Fiennes, που δεν είναι καλό να τον μνημονεύουμε, όντας ηθοποιός που δεν τα πηγαίνει και πολύ καλά με την επιτυχία.

Επίσης άξια αναφοράς είναι και η ατάκα του Haysbert, που παρολίγο να βάλει τα κλάματα, ενθυμούμενος το πως επιχείρησε να προσεγγίσει τον ρόλο του ηγέτη, αναφερόμενος στο κατά πόσο τον βοήθησε η παρουσία του στο μυθικό πια 24: “Εμένα? Με βοήθησε υπερβολικά. Σε τέτοιο βαθμό που να δέχομαι αμέτρητες προτάσεις για πρωταγωνιστικούς ρόλους. Εκείνους που βοήθησε όμως περισσότερο είναι οι μαύροι πολιτικοί, που μετά από αυτό τον ρόλο, άνοιξαν τα φτερά τους ακόμη πιο φιλόδοξα. Όπως συνέβη μόλις χθες με τον υποψήφιο για το Χρίσμα των Δημοκρατικών Barrack Obama.”


ΠΑΡΑΛΛΗΛΑ...

Αν και η αργία – Κυριακή γαρ – και υπήρχε η ευκαιρία για μια βόλτα στις τουριστικές ατραξιόν της μεγαλούπολης, εντούτοις το βράδυ μας πέρασε, εντός του πολυκινηματογράφου Cinemaxx (ο σωστός ορισμός της έννοιας multiplex, με τεράστιες αίθουσες και τεχνική πληρότητα) προκειμένου να συμμετάσχουμε και λιγάκι στις περιφερειακές εκδηλώσεις του Πανοράματος, που παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Η μία από τις δύο ταινίες που έκλεισαν την βραδιά, το Goodmorning Mr Grothe, αποτελεί μια πιο ρεαλιστική προσέγγιση των σχέσεων ανάμεσα στον καθηγητή και τους ατίθασους μαθητές του και στον τρόπο που εκείνος προσπαθεί να τους προσεγγίσει. Ζεστή, ανθρώπινη, λιτή και με βαθύτερο νόημα, η δημιουργία του Lars Kraume, δίχως τους χολιγουντιανούς φανφαρονισμούς, στάθηκε υπέροχα ως μια εναλλακτική πρόταση, της Ζούγκλας του Μαυροπίνακος.

Η μεσονύκτια προβολή του φιλμ Teeth πάντως, ήταν εκείνη που ξεσήκωσε περισσότερο την νεολαία, εξαιτίας του σχετικά πιπεράτου θέματος της. Η Ντον, μια συνεσταλμένη κοπελίτσα, σε μια αμερικάνικη κωμόπολη που βρίσκεται πνιγμένη στα απόβλητα του κοντινού εργοστασίου ενέργειας, εμφανίζει επάνω της μια ιδιόμορφη μετάλλαξη. Ο κόλπος της, κάθε φορά που έρχεται σε ερωτική επαφή και δεν αισθάνεται ιδιαίτερα βολικά, λειτουργεί σαν λαιμητόμος για το ανδρικό μόριο τους συντρόφου της, έχοντας το λεγόμενο σύνδρομο vagina dentata. Πως είπατε? Ανατριχίλα? Που να ακούσετε τα κακαρίσματα στην κατάμεστη από νεαρόκοσμο αίθουσα, σε κάθε πτώση οργάνου στο πάτωμα, κάτι σαν τιμωρία δηλαδή που υπέστησαν οι ορμητικοί αρσενικοί προς το πρόσωπο της – και καλά – αθώας κορασίδος. Κάπου θα το δούμε και στην χώρα μας το συγκεκριμένο ταινιάκι και θα αντιληφθείτε του λόγου το αληθές... Όχι πάντως και η πιο σοβαρή στιγμή του φεστιβάλ!


SHARON...

Sharon, Sharon, Sharon, Sharon, Sharon, Sharon, Sharon, Sharon, Sharon, Sharon, Sharon, Sharon, Sharon, Sharon, Sharon, Sharon, Sharon, Sharon, Sharon...

Όπως πιθανότατα καταλάβατε το πρωινό της Δευτέρας είναι αποκλειστικά δοσμένο στην γυναίκα που έχει στοιχειώσει τις αντρικές ονειρώξεις ΟΛΩΝ ΜΑΣ. Ναι η Sharon Stone βρίσκεται εδώ στα πλαίσια της προώθησης της νέας ταινίας της When A Man Falls In The Forest. Κι εμείς θα βρισκόμαστε από κοντά δανειστούμε λίγη από την λαμπρότητα της.

Για περισσότερα συντονιστείτε στο cine.gr που με δύο απεσταλμένους βρίσκεται ακριβώς εκεί που κτυπά ΤΩΡΑ η καρδιά του παγκόσμιου σινεμά!



 
 
Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια. Στείλτε το πρώτο!

Αυτή τη στιγμή δεν είστε συνδεδεμένος. Συνδεθείτε ή κάντε εγγραφή για να σχολιάσετε.