• ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΙΕΣΤΗΡΙΟΥ...

  • Αριθμός ταινιών: 22307
  • Αριθμός συν/τών: 759912
  • Πρόγραμμα 300 Κινηματογράφων και 18 τηλεοπτικών σταθμών
Περιεχόμενα

Τετ 25 Ιαν 2012

La Proie

Τετ 28 Δεκ 2011

En Familie - Μια Οικογένεια

Τετ 30 Νοε 2011

Carlos - η τηλεταινία

Τετ 12 Οκτ 2011

Troll Hunter - Κυνηγός Τρολ

Τετ 31 Αυγ 2011

Flores Negras - Μαύρα Λουλούδια

Cineυρωπαϊκόν


Τρί 19 Ιουλ 2005

ΣΥΝΕΧΟΜΕΝΟΙ ΠΝΙΓΜΟΙ: Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΙΝΑΙ ΓΥΝΑΙΚΑ




Πώς κινείται η Ιστορία; Κυκλικά, όπως πρότεινε ο Νίτσε; Ή μήπως ακολουθεί σπειροειδή τροχιά, όπως ορθότερα θα συμπλήρωνε ο Μαρξ; Ένα είναι σίγουρο: σταγόνα στον ωκεανό, υποκείμενο και αντικείμενό της ταυτόχρονα, ο άνθρωπος πασχίζει να ερμηνεύσει τους μηχανισμούς της την ίδια στιγμή που αυτή τον περιγελά. Ένας αιώνας, αυτό δηλαδή που ο σύγχρονος δυτικός άνθρωπος θεωρεί ως βιολογικό του «ταβάνι», αντιστοιχεί ακριβώς σε ένα «ιστορικό έτος».

Στην αφετηρία των «Συνεχόμενων Πνιγμών», o Peter Greenaway δίνει ήδη το στίγμα της παραπάνω προβληματικής. Το μικρό κορίτσι που μετράει τ’ άστρα θα ισχυριστεί με απόλυτη φυσικότητα ότι «μετά το 100 είναι όλα ίδια». Τον ίδιο αριθμό θα συναντήσουμε στο φινάλε της ταινίας, για να σχηματιστεί έτσι ένας ιδιότυπος κύκλος –που δεν θα τον χαρακτηρίζαμε τόσο ως γνήσια αφηγηματικό *, αλλά ως σημειολογικό.

Η θεώρηση του Βρετανού δημιουργού στην Ιστορία θα συνδεθεί άρρηκτα με τον φυσικό νόμο όταν ξεπροβάλει, παντοδύναμη και ιερή, η Γυναίκα. Ο χριστιανισμός, το de facto υπόβαθρο και ισχυρή επιρροή του γράφοντος αλλά και του σκηνοθέτη, την αναγνώρισε στη μυθολογική του αφετηρία ως ζωοδότρια, αδυνατώντας όμως σε δογματικό επίπεδο να αποκωδικοποιήσει αυτό που ψέλλισε. Γι αυτό και, ακόμη περισσότερο από ορμέμφυτη ποιητική ανάγκη του άνδρα, πρόκειται απλούστατα για την αποκατάσταση της αλήθειας: οι γυναίκες πρέπει πάση θυσία να συνεχίσουν να υπάρχουν (αποτελούν άλλωστε μετωνυμία του ίδιου του μυστηρίου της ύπαρξης).

Να επιβιώσουν, λοιπόν, ακόμη και εις βάρος του ισχυρού (τρομάρα μας) φύλου; Στο μεσοδιάστημα των δυο εμφανίσεων του 100, ο Greenaway ξετυλίγει το νήμα του «ανήθικου» μύθου του: τρεις γυναίκες, που έχουν το ίδιο όνομα –Σίσυ- και ανήκουν σε διαδοχικές γενιές, θα ξεφορτωθούν τα αρσενικά της ζωής τους πνίγοντάς τα. Όποιος έχει κάποια αντίρρηση για την γυναικεία ικανότητα επιβίωσης σε βραχεία αλλά και μακρά χρονική κλίμακα, πλανάται πλάνη οικτρά.

Σύμφωνα με τις παραδοσιακές αντιλήψεις περί συμβατού αφηγηματικού στιλ, μια ταινία με «δολοφονικές γυναίκες» θα μπορούσε να είναι: μαύρη κωμωδία, κατάμαυρο νουάρ ή μεταφυσικό θρίλερ, μελόδραμα κρεβατοκάμαρας. Οι «Συνεχόμενοι Πνιγμοί» αρνούνται οποιονδήποτε από τους παραπάνω κώδικες και επιδεικνύουν μια επιδεικτική διάθεση από-δραματοποίησης. Η αλυσίδα τριών πράξεων που σε άλλη περίπτωση θα μπορούσαν να αναπαρασταθούν ως ειδεχθείς, εν προκειμένω παρουσιάζεται ως μια αισθητική αλληλουχία σε απόλυτη αρμονία με τους χρωματισμούς, τη γεωμετρία και την προοπτική του κάδρου.

Το σχόλιο του Greenaway θα προκύψει σε πρώτο βαθμό εκ της απουσίας του. Η απάθεια μετατρέπεται σε ειρωνεία, συνεπικουρούμενη μάλιστα από την «αθώα» μουσική του Michael Nyman αλλά και την υπογείως γελοιογραφική απεικόνιση των ανδρικών χαρακτήρων. Θα προκύψει επίσης από την ενσωμάτωση στο φιλμ των αλλόκοτων κανόνων του «γαλλικού κρίκετ»: 57 παίκτες εναλλάσσονται σε 40 ρόλους επί 7 ώρες. Μοιάζει χαοτικό και δυσερμήνευτο, ακριβώς όπως και το τρελό παιχνίδι του έρωτα και του θανάτου (των μικρών εν ζωή θανάτων, δηλαδή, και του ενός και αμετάκλητου). Εκεί που οι κανόνες εκ των πραγμάτων υπερβαίνουν τα ανθρώπινα μέτρα, και αυτά τα «μικρά εγκλήματα», αχρωμάτιστα σε ηθικό επίπεδο πια, αναγνωρίζονται ως ο απαραίτητος μοχλός της Ιστορίας.

* ας ανατρέξει κανείς σε ταινίες όπως η «Λεωφόρος της δύσης», ή στη σχολή του Λιντς και τους προγόνους της (π.χ. το ονειρικό νουάρ The Chase του Άρθουρ Ρίπλεϊ)

ας αναζητηθούν ως υπεύθυνα τα συμπλέγματα του αινιγματικού μετανοήσαντος Σαούλ/ Παύλου

η οποία σε κάθε περίπτωση δεν διαθέτει την χειμαρρώδη δυναμική της μουσικής του Wim Mertens, που απογειώνει την ψυχρή συμμετρία των κάδρων της « Κοιλιάς του Αρχιτέκτονα ».


 
 
Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια. Στείλτε το πρώτο!

Αυτή τη στιγμή δεν είστε συνδεδεμένος. Συνδεθείτε ή κάντε εγγραφή για να σχολιάσετε.