• ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΙΕΣΤΗΡΙΟΥ...

  • Αριθμός ταινιών: 22307
  • Αριθμός συν/τών: 759912
  • Πρόγραμμα 300 Κινηματογράφων και 18 τηλεοπτικών σταθμών
Περιεχόμενα

Τετ 25 Ιαν 2012

La Proie

Τετ 28 Δεκ 2011

En Familie - Μια Οικογένεια

Τετ 30 Νοε 2011

Carlos - η τηλεταινία

Τετ 12 Οκτ 2011

Troll Hunter - Κυνηγός Τρολ

Τετ 31 Αυγ 2011

Flores Negras - Μαύρα Λουλούδια

Cineυρωπαϊκόν


Τρί 16 Αυγ 2005

Ο ΤΕΤΑΡΤΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ… ΣΤΑ ΔΙΧΤΥΑ ΜΙΑΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΑΡΑΧΝΗΣ




Περίπου 8 χρόνια πριν κάνει το colpo grosso με το «Βασικό Ένστικτο», κι ενώ μιλάει ακόμα ολλανδικά, ο Paul Verhoeven μοιράζει την ίδια τράπουλα με αντεστραμμένο τρόπο. Κοινός παρονομαστής το ευνουχιστικό εργαλείο , αν κι εδώ δεν πρόκειται για παγοκόφτη αλλά για … το ψαλίδι μιας κομμώτριας.

Πιο αναλυτικά : τη συγγραφική πένα, άρα και την αντίστοιχη ικανότητα προς επινόηση μυθοπλασιών, κρατάει εν προκειμένω ο άντρας, ονόματι Γκέραρντ Ρεβ. Η πλούσια και σαγηνευτική χήρα που θα τον σπιτώσει μοιάζει τη μια στιγμή να κινεί τα νήματα της δράσης, την άλλη ένα ευάλωτο θύμα σατανικών συμπτώσεων – τόσο αμφίσημες και ομιχλώδεις είναι οι προθέσεις της αλλά και το θυμικό της απέναντι σε μία αλληλουχία γεγονότων που ορίζει αναπόδραστα την ύπαρξή της.

Η Κριστίνα Χάλσλαγκ φοράει από την αρχή ως το τέλος τα αινιγματικό προσωπείο της Σφίγγας (μόνο τυχαία δεν είναι η ονομασία της επιχείρησής της), αποτελώντας έτσι μια περίπτωση femme fatale αρκετά κοντινή στη μετέπειτα περσόνα της Sharon Stone. Μόνο που, ενώ το «Βασικό Ένστικτο» ακολουθεί την πολύ τυπικότερη δομή του αστυνομικού μυστηρίου, ο «τέταρτος άνθρωπος» παίζει με τους πάσης φύσεως οιωνούς, αποκαλύπτει τους πιθανούς φόνους στην τελική ευθεία κι επιστρέφει… στο τίποτα.

Ο Verhoeven, λοιπόν, μοιάζει να εισχωρεί στο σύμπαν του Nicolas Roeg, ακόμη πιο συγκεκριμένα, της λογικής του “Don`t Look Now”. Τα σημάδια βρίσκονται παντού, άλλοτε συγκλονίζοντας τον ψυχικό κόσμο του ήρωα (οι πίνακες στο τρένο, η κορδέλα στο φέρετρο, οι εφιάλτες και οι ενοράσεις), άλλοτε λειτουργώντας ως μαγικές εικόνες και «συνωμοτώντας» εναντιόν του (η αράχνη πάνω στον Εσταυρωμένο, το …παραλίγο δυστύχημα που θα επαναληφθεί τραγικά, η ονομασία της επιχείρησης και των προϊόντων της ηρωίδας). Η φιγούρα της ξανθιάς γυναίκας/Παναγίας επανέρχεται κάθε τόσο, για να θυμίσει στον Γκέραρντ πως «όταν σε προειδοποιεί κάποιος, πρέπει να ακούς». Ναι, αλλά ποιός, όπως θα αναρωτιόμασταν και στην περίπτωση του “ Don`t Look Now”. Κι αν πρόκειται για μια ώθηση του ασυνειδήτου προς μία κυρίαρχη εμμονή (θάνατος), με αποτέλεσμα το βλέμμα να «μοντάρει» αναλόγως την περιρρέουσα πραγματικότητα ;

Είναι τελικά, ζήτημα πίστης και φαντασίας, αποφαίνεται με ιερόσυλη ειρωνεία (προς τον καθολικισμό) ο Verhoeven, δηλαδή δεν αποφαίνεται τίποτα. Άλλωστε και ο ίδιος ακολουθεί την τακτική να «ψεύδεται την αλήθεια», χειραγωγώντας τον θεατή μέσα από επιτηδευμένες εξάρσεις, χρωματικές συμπτώσεις και «πονηρά» κοντινά πλάνα. Όταν έρθει η ώρα της κρίσης μας αφήνει μετέωρους, περισσότερο δε τον ήρωα του-ένα θύμα της στρατηγικής της αράχνης, που αγνοεί το βασικότερο: o τέταρτος άνθρωπος ήταν ο ίδιος.

Βαθμολογία: 7.5/10 Stars7.5/10 Stars7.5/10 Stars7.5/10 Stars7.5/10 Stars7.5/10 Stars7.5/10 Stars7.5/10 Stars  (7.5/10)


 
 
Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια. Στείλτε το πρώτο!

Αυτή τη στιγμή δεν είστε συνδεδεμένος. Συνδεθείτε ή κάντε εγγραφή για να σχολιάσετε.