• ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΙΕΣΤΗΡΙΟΥ...

  • Αριθμός ταινιών: 22307
  • Αριθμός συν/τών: 759912
  • Πρόγραμμα 300 Κινηματογράφων και 18 τηλεοπτικών σταθμών
Περιεχόμενα

Τετ 25 Ιαν 2012

La Proie

Τετ 28 Δεκ 2011

En Familie - Μια Οικογένεια

Τετ 30 Νοε 2011

Carlos - η τηλεταινία

Τετ 12 Οκτ 2011

Troll Hunter - Κυνηγός Τρολ

Τετ 31 Αυγ 2011

Flores Negras - Μαύρα Λουλούδια

Cineυρωπαϊκόν


Τρί 06 Σεπ 2005

H AΓΩΝΙΑ ΤΟΥ ΤΕΡΜΑΤΟΦΥΛΑΚΑ ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΤΟ ΠΕΝΑΛΤΙ




Πρόκειται, παρά τα όσα προδιαθέτει ο τίτλος της, για μια ταινία που ελάχιστα έχει να κάνει με τα κατά κυριολεξία ποδοσφαιρικά δρώμενα, εκτός αν τα εκλάβουμε ως αλληγορία για το αέναο παιχνίδι της ζωής. Ο Wenders, ο οποίος θα ήταν άδικο να συστηθεί στη νεότερη γενιά ως ο παραδόσας το πνεύμα σκηνοθέτης του Million dollar hotel και του Don`t come knocking, χρησιμοποιεί αυτή τη σύγχρονη εκδοχή της ρωμαϊκής αρένας μόνο ως την αφετηρία και το τέρμα μιας ταινίας περιπλάνησης. Μιας ταινίας που, όπως θα έλεγε ο Μπαζέν με μια άλλη αφορμή, μπορεί κανείς να ορίσει από το «τι δεν είναι».

Ξεκαθαρίσαμε βέβαια πως επ’ουδενί δεν είναι μια αθλητική ταινία. Όσο βρίσκεται εντός του αθλητικού χώρου, ο τερματοφύλακας θα βιώσει την οριστική και αμετάκλητη αποξένωση από τα τεκταινόμενα, περνάει στην άλλη όχθη και μετατρέπεται σε παθητικό θεατή – ακόμα και του ίδιου του εαυτού του, που δέχεται την παραβίαση της εστίας του με την αδράνεια αμνού προς σφαγή. Λίγο αργότερα θα διαπράξει ένα φόνο, θα εξαφανίσει τα ίχνη και θα ξεκινήσει το μοναχικό του ταξίδι. Ωστόσο, και για να επανέλθουμε στους αρνητικούς ορισμούς του φιλμ, ο Wenders αντιμετωπίζει το γεγονός ως ισοδύναμο με τα υπόλοιπα και αποκομμένο από τις τάσεις φυγής του ήρωα. Έχουμε και λέμε λοιπόν : δεν πρόκειται για δράμα ενοχών, θρίλερ ή ταινία καταδίωξης, ούτε για ανάμειξή τους.

Κατά κάποιον τρόπο, οι «οδηγίες θέασης» περιέχονται κωδικοποιημένες στον (πρώτο και τελευταίο) μονόλογο του ήρωα στο φινάλε : το μάτι του οπαδού αδυνατεί να αποσπαστεί από την κυρίως ειπείν «θετική» δράση και να επικεντρωθεί στον «αρνητικό» ήρωα, τον τερματοφύλακα. Αντίστοιχα, η ανυπαρξία δραματικού προσανατολισμού (μια σειρά από γεγονότα χωρίς προφανή σύνδεση αιτίου-αιτιατού) στην ταινία φέρνει τον θεατή σε ένα άσκοπο αδιέξοδο, παρόμοιο με αυτό που μπορεί να προκαλέσει το γκονταρικό «Ζούσε τη ζωή της».

Κι όμως, αυτή ακριβώς η μη-δράση, αυτό το αποτύπωμα των χρονικών χασμάτων είναι η κινηματογράφηση ενός πολύ συγκεκριμένου νοήματος : του πρόωρου, εν ζωή θανάτου. Αρχικά με τη μορφή της απόσυρσης (οριστικής;) του τερματοφύλακα σταδιακά διαχέεται σε όλα τα στοιχεία της κινηματογραφικής φόρμας. Σε ένα νεκρικά παγωμένο σύμπαν, ο θάνατος μεταδίδεται σαν κολλητική ασθένεια και μεταμορφώνει τις μονάδες σε «ζόμπι» - αυτό (θα έπρεπε να) το γνωρίζει καλά πια ο θεατής εν έτει 2005, που όλο και περισσότερο ξεγελάει την εν λόγω ασθένεια με μια εξωτερική φρενιτιώδη κινητικότητα. Παραμερίζοντας ηθικολογικούς και ποινικούς κολασμούς, η δολοφονία της νεαρής γυναίκας ίσως είναι μια ασύνειδη ευεργεσία, μια μετάθεση του θανάτου σε καθαρά βιολογική μορφή.

Το ίδιο το γεγονός αποτελεί και μια πρώτης τάξης ειρωνεία και αντίφαση : πώς να θανατώσει ένας νεκρός, πώς συμβιβάζονται οι έννοιες του θύτη και του θύματος ; Μεταφορικά μέσα κάθε λογής σπάνε τη σιωπή γύρω του και του υποδεικνύουν τη φυγή ως διέξοδο, ως πειστήριο ότι είναι ακόμη ζωντανός. Κι όμως, αυτή η περιπλάνηση που θυμίζει την « Κραυγή» του Antonioni θα καταλήξει σε ένα νεκροταφείο ζωντανών. Ποια ελπίδα να εμπνεύσει μια γυναίκα ακυρωμένη από κάθε άποψη ; Παρά το οριστικό τέλμα, οι WendersHandke (συγγραφέας της ομότιτλης νουβέλας) δε χαρίζουν στον εξωτερικό παρατηρητή οποιαδήποτε στιγμή λύτρωσης – το είπαμε ήδη, δραματουργία με την κλασσική έννοια δεν υπάρχει. Απλούστατα, ο τερματοφύλακας θα καθήσει στις εξέδρες ενός σταδίου, αποδεχόμενος ίσως για πρώτη φορά (δεν πρόκειται βέβαια για ήρωα που στοχάζεται, ο ίδιος απλώς ενεργεί) τη συντριπτική φθορά του μέσα «Στο πέρασμα του χρόνου» - τίτλος μεταγενέστερης ταινίας του σκηνοθέτη, καθόλου συμπτωματικά βεβαίως.

Βαθμολογία: 8.5/10 Stars8.5/10 Stars8.5/10 Stars8.5/10 Stars8.5/10 Stars8.5/10 Stars8.5/10 Stars8.5/10 Stars8.5/10 Stars  (8.5/10)


 
 
Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια. Στείλτε το πρώτο!

Αυτή τη στιγμή δεν είστε συνδεδεμένος. Συνδεθείτε ή κάντε εγγραφή για να σχολιάσετε.