• ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΙΕΣΤΗΡΙΟΥ...

  • Αριθμός ταινιών: 22307
  • Αριθμός συν/τών: 759912
  • Πρόγραμμα 300 Κινηματογράφων και 18 τηλεοπτικών σταθμών
Περιεχόμενα

Τετ 25 Ιαν 2012

La Proie

Τετ 28 Δεκ 2011

En Familie - Μια Οικογένεια

Τετ 30 Νοε 2011

Carlos - η τηλεταινία

Τετ 12 Οκτ 2011

Troll Hunter - Κυνηγός Τρολ

Τετ 31 Αυγ 2011

Flores Negras - Μαύρα Λουλούδια

Cineυρωπαϊκόν


Τρί 27 Σεπ 2005

ΤΡΙΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΛΕΝΙΝ




Ήδη από την εποχή του «Ανθρώπου με την κινηματογραφική μηχανή» (1929), το θεμέλιο για κάθε κινηματογραφική πρωτοπορία είχε τεθεί: από το Dziga Vertov το περίφημο «σινε-μάτι» του σοβιετικού κινηματογραφιστή απάλλασσε την τέχνη των κινουμένων εικόνων από τους ανώφελους συγχρωτισμούς με τον σεναριακό μύθο και, ακόμα παραπέρα, καταργούσε τον ρόλο του σκηνοθέτη ως αρμοδίου για την διευθέτηση της εντός του κάδρου δράσης και έναν εκ των προτέρων δομικό σχεδιασμό του φιλμ (τα σπέρματα του σινεμά βεριτέ είναι προφανή). Κατά τον Vertov, η κινηματογραφική λειτουργία είναι συμπυκνωμένη αποκλειστικά σε δύο στάδια : α) η κάμερα τίθεται σε λειτουργία, γίνεται προέκταση του ανθρωπίνου ματιού και «ρουφά» την περιρρέουσα αλήθεια. β) το συγκεντρωμένο υλικό μπαίνει στο εργαστήριο του μοντάζ. Η περαιτέρω εξαντλητική επεξεργασία, δηλαδή τα «κοψίματα» και «ραψίματα» των σκηνών και μόνο αυτά, αποδεσμεύουν την ποίηση και το ιδεολογικό φορτίο των εικόνων. Από αυτό το σημείο θα έπιανε το νήμα και ο Λεβ Κουλέσοφ με τα ιστορικά πειράματά του, ενώ ο Eisenstein, θα συστηματοποιούσε τις τεχνικές του μοντάζ με επιστημονική οξυδέρκεια, θέτοντας συχνά ένα άσκοπο ζήτημα σύγκρισης ανάμεσα σε αυτόν και τον Vertov στα χρόνια που ακολούθησαν.

Η ιστορική αδικία, ευτυχώς είχε ήδη αποκατασταθεί τη δεκαετία του ’60, με τους θεωρητικούς και σκηνοθέτες της νουβέλ βαγκ να αποδίδουν τα του Καίσαρος τω Καίσαρι, ενώ τα έργα του Godard και της ομάδας του (1968-1973) έφερναν στην παραγωγή το όνομα Dziga Vertov Group! Όσο γι’ αυτόν τον πιονιέρο του μοντερνισμού, με το τελευταίο αριστούργημά του «Τρία τραγούδια για τον Λένιν» πραγματοποιεί έναν πρωτοφανή θρίαμβο στον τομέα της αλληλεπίδρασης μοντάζ-μιξάζ: η ποίηση του Vertov προκύπτει τώρα από δύο μπάντες (οπτική, ηχητική), οι οποίες συμβαδίζουν, αλληλοσυμπληρώνονται ή βαδίζουν αυτόνομα κατά το δοκούν.

Πιο αναλυτικά : στο οπτικό σκέλος εναλλάσσονται πλάνα από την καθημερινή ζωή των χωρικών και των εργατών, σκηνές από τις ομιλίες και την κηδεία του Λένιν σε μια αγαστή φιλμική σύμπνοια με το πλήθος, αλλά και η νεκρή φύση σε λάιτ μοτίφ (πλάνα από το πάρκο του Γκόρκι, το άγαλμα του Λένιν κλπ.) ή μικρές σφήνες (ένα τριαντάφυλλο που ανθίζει). Σε μια ακόμα αποθέωση του μοντάζ ως της μοναδικής εκφραστικής οδού, ο Vertov προσφέρει εικόνες πάλλουσες από ζωή, οι οποίες λειτουργούν με τον εξής πολυσημικό τρόπο : α)με το αυτόνομο νόημά τους, β) σε σχέση με τις προηγούμενες και επόμενες, γ) σε σχέση με την μουσική. Η εφόρμηση της κίνησης στην ακινησία αντιστοιχεί στο επαναστατικό φρόνημα, ενώ συμβολίζει και την εκ βάθρων αλλαγή του τρόπου ζωής για τους κατοίκους των απομακρυσμένων χωρών της Σοβιετικής Ένωσης (Τουρκίας, Καζακστάν, Αζερμπαϊτζάν) – συμβολική είναι επίσης και η αναλογία των πλάνων σποράς-θερισμού με την «σπορά» των νέων ιδεών. Αξίζει να προσεχθεί ότι η αίσθηση του ήχου δίνεται κατ’ επανάληψη μέσα από τα πλάνα π.χ. μιας παιδικής χορωδίας, του πλήθους που ζητωκραυγάζει ή των κανονιοβολισμών. Συνεπώς η ηχητική μπάντα όχι μόνο έρχεται να οργανώσει τη δομή του φιλμ μέσω της χρήσης του αφηγητή, αλλά και να υψώσει τη μουσικότητά του στο τετράγωνο.

Τα «Τρία τραγούδια για τον Λένιν» τελικά δεν είναι μια προσωποκεντρική δημιουργία νοσταλγίας, αλλά ένα οπτικοακουστικό υπερθέαμα (όχι μόνο για τα μέτρα της εποχής), μια ηρωική, ποιητική σύνθεση γεμάτη ελπίδα για την Επανάσταση που ποτέ δεν πεθαίνει. Σύνθεση χωρίς διαλεκτική φόρμα, αλλά με το μοντάζ να αναδεικνύει την εργατική τάξη ως τον κινητήριο μοχλό της Ιστορίας.

Βαθμολογία: 10/10 Stars10/10 Stars10/10 Stars10/10 Stars10/10 Stars10/10 Stars10/10 Stars10/10 Stars10/10 Stars10/10 Stars  (10/10)


 
 
Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια. Στείλτε το πρώτο!

Αυτή τη στιγμή δεν είστε συνδεδεμένος. Συνδεθείτε ή κάντε εγγραφή για να σχολιάσετε.