• ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΙΕΣΤΗΡΙΟΥ...

  • Αριθμός ταινιών: 22307
  • Αριθμός συν/τών: 759912
  • Πρόγραμμα 300 Κινηματογράφων και 18 τηλεοπτικών σταθμών
Περιεχόμενα

Τετ 25 Ιαν 2012

La Proie

Τετ 28 Δεκ 2011

En Familie - Μια Οικογένεια

Τετ 30 Νοε 2011

Carlos - η τηλεταινία

Τετ 12 Οκτ 2011

Troll Hunter - Κυνηγός Τρολ

Τετ 31 Αυγ 2011

Flores Negras - Μαύρα Λουλούδια

Cineυρωπαϊκόν


Τρί 31 Ιαν 2006

ΦΟΝΟΙ ΠΑΙΔΙΩΝ




Δεν έχω γονείς, δεν έχω χώρα, ούτε Θεό / Δεν έχω αγαπημένη, δε θα με θάψουν όταν πεθάνω / Τρεις μέρες δεν έχω φάει, ούτε ένα ψίχουλο / Έχω μόνο τα είκοσι χρόνια μου. Θα τα πουλήσω στη γωνία / Αν δε θέλει κανείς τα είκοσι χρόνια μου, θα τα πάρει ο διάβολος... / Με αγνή καρδιά, θα κάψω και θα κλέψω / Και θα σκοτώσω ακόμα / Θα με πιάσουν και θα με κρεμάσουν... / Η γη θα με σκεπάσει / Και το πένθιμο χορτάρι θα αρχίσει να φυτρώνει... / απ’ την όμορφη, αγνή καρδιά μου.

Οι «Φόνοι παιδιών» είναι μια ταινία συναντήσεων. Είναι το σημείο όπου τέμνονται, μόλις για μια στιγμή, μονοπάτια διαφορετικών κατευθύνσεων. Πρώτη συνάντηση: η μυστηριώδης φιγούρα της Ildiko Szabo, που έλαμψε ως διάττων (;) αστήρ στο Φεστιβάλ των Καννών του 1993 και πρόλαβε να αποσπάσει το βραβείο της FIPRESCI, μοιάζει με μια αλλόκοτη διασταύρωση των Andrei Tarkovsky, David Lynch (του πρώιμου Eraserhead) και Bella Tar. Δεύτερη συνάντηση, σε επίπεδο τοπογραφίας: η αρχική σύνθεση άδειων μονοπλάνων ορίζει το (μισο-προαστιακό, μισο-ερημικό) σκηνικό του φιλμ, περνώντας από το νερό στην άνυδρη γη και προοικονομώντας έτσι την απόλυτη, νεκρική ξηρασία. Τρίτη συνάντηση, μεταξύ των ηρώων-φορέων της μυθοπλασίας: πρόκειται για τα μέλλοντα θύματα του τίτλου, που περιπλανώνται σαν υπνωτισμένα και δίχως προορισμό.

Εύλογα ο αναγνώστης διερωτάται: πώς συντελούνται οι φόνοι, ποιος είναι ο θύτης και ποιο το κίνητρό του; Αντί απάντησης μας παρέχεται μόνο το κενό. Η νεαρή τσιγγάνα αποβάλλει το έμβρυό της και βρίσκεται ολομόναχη και ετοιμοθάνατη. Το μικρό κορίτσι που τη φθονεί θα τιμωρηθεί… ή θα αποδράσει; Ο τελευταίος εναπομείνας, ο μικρός Ζόλτυ, που συμβολικά φέρει το «σταυρό» αυτής της ταινίας, θα προβεί σε μια γριφώδη ομολογία –είναι η προσωπική του αυτοκτονία.

Το νεκρικό τοπίο συμπληρώνεται από τη συνολική διαστρωμάτωση των γενεών: το παρελθόν (η κατάκοιτη γιαγιά του μικρού) ψυχορραγεί και επιβιώνει για την ώρα μέσω μιας «στημένης» αναπαράστασης. Το παρόν (η μητέρα του Ζόλτυ, ο αστυνομικός) είναι παντελώς… απόν, ή απλώς σκιώδες. Το μέλλον (τα ίδια τα παιδιά), όπως ήδη παρατηρήθηκε, κουβαλά το «προπατορικό αμάρτημα», σέρνεται ορφανό σε ένα μέλλον προδιαγεγραμμένο.

Η απαισιοδοξία της Szabo είναι απόλυτη, ούτε μια χαραμάδα ελπίδας δε μένει ανοιχτή σε αυτό το κατάμαυρο φιλμ. Δε πρόκειται τόσο για έναν πρωτογενώς υπαρξιακό πεσιμισμό, στο βαθμό τουλάχιστον που οι «Αρμονίες του Werckmeister» είναι αποκομμένες από την κοινωνικοπολιτική παρατήρηση. Οι « Φόνοι παιδιών», έστω και χαλαρά, είναι τοποθετημένοι σε συγκεκριμένο χωροχρονικό πλαίσιο (παρόλο που ο φιλμικός χωροχρόνος είναι διαρκώς δέσμιος της απροσδιοριστίας και προσεγγίζει το απόλυτο μηδέν).

Για τον παραπάνω λόγο, θα έλεγα ότι στην άλλη πλευρά του ίδιου νομίσματος βρίσκεται… ο ιταλικός νεορεαλισμός. Οριστικά διαπερασμένος από το στιλιζάρισμα, στην περίπτωσή μας, καταλήγει να φορά το προσωπείο της α-πιθανότητας. Τα παραμορφωτικά γκρο πλάνα, οι εκτυφλωτικές δεσμίδες φωτός, η νοσηρή αντίθεση άσπρου-μαύρου και οι ελλείψεις στο μοντάζ είναι μερικοί από τους μηχανισμούς που προσδίδουν τη γκροτέσκα γοητεία ενός μεταφυσικού θρίλερ. Υπάρχει όμως και κάτι άλλο, αυτό το «κάτι» που απελευθερώνεται από την αύρα της εικόνας και μπορεί να εντοπιστεί, για παράδειγμα, στα στραβά γυαλιά του μικρού Ζόλτυ ή το ερμαφρόδιτο πρόσωπο της τσιγγάνας: είναι η «τρίτη έννοια» της κινηματογραφικής εικόνας –κάντε τον κόπο να αναζητήσετε το ομώνυμο κείμενο του Ρολάν Μπαρτ, εμπνευσμένο από φωτογράμματα ταινιών του Eisenstein. Διόλου τυχαία, η ιδέα μου να παρακολουθήσω σε fast forward τις σκηνές του θρήνου στους «Φόνους παιδιών» έβγαλε στην επιφάνεια μια αρκετά αϊζενσταϊνική εκφραστικότητα.

Βαθμολογία: 8/10 Stars8/10 Stars8/10 Stars8/10 Stars8/10 Stars8/10 Stars8/10 Stars8/10 Stars (8/10)


 
 
Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια. Στείλτε το πρώτο!

Αυτή τη στιγμή δεν είστε συνδεδεμένος. Συνδεθείτε ή κάντε εγγραφή για να σχολιάσετε.