• ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΙΕΣΤΗΡΙΟΥ...

  • Αριθμός ταινιών: 22307
  • Αριθμός συν/τών: 759912
  • Πρόγραμμα 300 Κινηματογράφων και 18 τηλεοπτικών σταθμών
Περιεχόμενα

Τετ 25 Ιαν 2012

La Proie

Τετ 28 Δεκ 2011

En Familie - Μια Οικογένεια

Τετ 30 Νοε 2011

Carlos - η τηλεταινία

Τετ 12 Οκτ 2011

Troll Hunter - Κυνηγός Τρολ

Τετ 31 Αυγ 2011

Flores Negras - Μαύρα Λουλούδια

Cineυρωπαϊκόν


Πεμ 27 Ιουλ 2006

ΟΙ ΔΙΑΚΟΠΕΣ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ ΥΛΩ




«Ο κ. Υλώ έχει μια εβδομάδα άδεια για να την περάσει στην παραλία. Πάρτε λοιπόν θέση κοντά του και περάστε την μαζί του. Μην ψάξετε για πλοκή, γιατί διακοπές σημαίνει διασκέδαση. Και περισσότερη διασκέδαση θα βρείτε στην πραγματική ζωή παρά στην φαντασία. Γι αυτό ηρεμήστε και απολαύστε την. Δείτε πόσους ανθρώπους θα αναγνωρίσετε, μπορεί ακόμα και τον ίδιο σας τον εαυτό.»

Κάθε θερινό σινεμά που σέβεται τον εαυτό του θα έπρεπε απαραιτήτως, έστω και παράνομα, να προβάλει αυτό το υπέροχο κινηματογραφικό «λαϊκό ανάγνωσμα» με τον τίτλο «Οι διακοπές του κυρίου Υλώ» - όπου το alter ego του Jacques Tati περιστοιχίζεται από ένβα ανθρώπινο μελίσσι παραθερίζον και τόσο πολύχρωμο, που σχεδόν αναιρεί το άσπρο-μαύρο του φιλμ. Ακόμη περισσότερο απ’ ότι στο εξίσου θαυμάσιο Playtime, εδώ οι πάντες είναι συγχρονισμένοι όχι τόσο σαν μια ορχήστρα, αλλά σαν μια καλο(ξε)κουρδισμένη ποδοσφαιρική ομάδα όπου ο κ. Υλώ συνήθως εκτελεί την πρώτη βαθιά μπαλιά – σπάζοντας μια βάρκα στα δύο έτσι ώστε να μοιάζει με θαλάσσιο τέρας, δίνοντας μια κλωτσιά στα πισινά ενός ηδονοβλεψία, παίζοντας με τη ρακέτα του ή απλούστατα ανοίγοντας μια πόρτα.

Λαϊκό ανάγνωσμα οι «Διακοπές του κ. Υλώ», λοιπόν, μα διόλου λαϊκίστικο, επιφανειακό ή φτηνό. Η περιγραφή της καλοκαιρινής καθημερινότητας στο μικρό γαλλικό θέρετρο είναι απόλυτα πειστική, όσο και το ημερολόγιο ενός άκρως παρατηρητικού ποιητή που κάποτε πραγματικά ξεκίνησε για σύντομες διακοπές. Χωρίς να μπορεί – ή να θέλει – να παραβλέψει τη μιζέρια, τη στενομυαλιά και τον μικροαστισμό που τόσο συχνά τον περιβάλλουν, ο Jacques Tati απλώς παραμένει ένας αμετανόητος λάτρης… του ανθρώπινου είδους, έτσι γενικά. Γι αυτό και προτιμά να πει / δείξει τα πιο σοβαρά πράγματα με τον πιο βελούδινο τρόπο, όπως και ο Goscinny με τις περιπέτειες του μικρού Νικόλα – πράγματι, η ταινία μοιάζει με ιδανικό «ενήλικο» συμπλήρωμα στο βιβλίο «Οι διακοπές του μικρού Νικόλα». Εάν ο Tati ήθελε να κουνήσει το δάχτυλο διδακτικά, θα έβαζε τον κ. Υλώ να συγκρουστεί με τους κατοίκους του ξενοδοχείου, εξαιτίας της αμερικανοποιημένης και υπερ-εξατομικευμένης ιδέας τους περί διασκέδασης. Αντ’ αυτού, ο μοναχικός και απροσάρμοστος ήρωάς μας θα χορέψει χωρίς σταματημό με τον πλατωνικό του έρωτα στην άδεια – ας είναι! – αίθουσα του μπαλ μασκέ, σαν αιώνιο παιδί που (δεν) μεγάλωσε με ταινίες του Chaplin, και θα εισέλθει με ολέθριες συνέπειες σε μια αποθήκη γεμάτη πυροτεχνήματα. Το ίδιο βελούδινη είναι και η κινηματογράφηση του Tati, που αγκαλιάζει το χαοτικό θέμα του με την ευαισθησία ενός ζωγράφου – λαογράφου και την απλότητα των αδερφών Λιμιέρ – σα να μας λέει ότι το κατεξοχήν κινηματογραφικό θέαμα είναι μια στρατιά αυτοκινήτων που φεύγουν για πικνίκ, ένας πιτσιρίκος με τη μπάλα του ή ένας παγωτατζής κάτω από το λιοπύρι.

Στο τέλος αυτής της σύντομης και χαμηλότονης περιπέτειας, ο Tati θα εναποθέσει την αέναη θλίψη του σε ένα άδειο πλάνο, αλλά θα έχει προλάβει να λιώσει τους πάγους έστω και για λίγο: είναι κι αυτή μια κάποια παρηγοριά, μικρή έστω, για τον σκηνοθέτη που δν έπαιρνε καθόλου ελαφρά το μελαγχολικό παιχνίδισμα των ταινιών του – έτσι εξηγείται και ο απειροελάχιστος αριθμός τους, που αρκούσε όμως ώστε ο Tati να κοιτάει με ευκολία στα μάτια έναν Charlie Chaplin ή έναν Buster Keaton. Και να είναι, επίσης, ανάμεσα στους ακόμα λιγότερους κινηματογραφικούς δημιουργούς – στην ίδια κατηγορία θα προσθέταμε με βεβαιότητα τον Θανάση Βέγγο – των οποίων η ηθική καθαρότητα συνάγεται αβίαστα από κάθε κάδρο, κάθε χειρονομία.

Βαθμολογία: 8.5/10 Stars8.5/10 Stars8.5/10 Stars8.5/10 Stars8.5/10 Stars8.5/10 Stars8.5/10 Stars8.5/10 Stars8.5/10 Stars (8.5/10)


 
 
Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια. Στείλτε το πρώτο!

Αυτή τη στιγμή δεν είστε συνδεδεμένος. Συνδεθείτε ή κάντε εγγραφή για να σχολιάσετε.