• ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΙΕΣΤΗΡΙΟΥ...

  • Αριθμός ταινιών: 22307
  • Αριθμός συν/τών: 759912
  • Πρόγραμμα 300 Κινηματογράφων και 18 τηλεοπτικών σταθμών
Περιεχόμενα

Τετ 25 Ιαν 2012

La Proie

Τετ 28 Δεκ 2011

En Familie - Μια Οικογένεια

Τετ 30 Νοε 2011

Carlos - η τηλεταινία

Τετ 12 Οκτ 2011

Troll Hunter - Κυνηγός Τρολ

Τετ 31 Αυγ 2011

Flores Negras - Μαύρα Λουλούδια

Cineυρωπαϊκόν


Τετ 13 Δεκ 2006

ΕΝΑ ΕΡΩΤΙΚΟ ΑΣΜΑ




Η πρώτη και τελευταία ταινία που γύρισε ο Jean Genet πέτυχε πολλά περισσότερα από την αυτονόητη απαγόρευση προβολής της: μέσα σε μόλις 25 λεπτά, αυτός ο μεγαλειωδώς αντιφατικός συγγραφέας και ποιητής σε πρώτο επίπεδο αφηγείται τον ανέφικτο έρωτα μεταξύ δύο φυλακισμένων αντρών, που βρίσκονται τόσο κοντά κι όμως τόσο μακριά, και την βίαιη παρέμβαση ενός δεσμοφύλακα. Σε δεύτερο, και πολύ πιο σημαντικό, ενορχηστρώνει μια συμφωνία πάνω στις σχέσεις εξουσιαζόμενου-εξουσιαστή και την απαγορευμένη ηδονή.

Για όσους γνωρίζουν έστω και λίγο το έργο του Genet, είναι κάτι παραπάνω από εμφανής η επιτομή των περισσότερων εμμονών του σε αυτό το 25λεπτο Ερωτικό Άσμα. Το ίδιο ισχύει και για τα θέματα που συνήθως ασκούσαν έλξη στο Νίκο Παπατάκη, τον παραγωγό της ταινίας. Εξάλλου οι δύο άντρες συνδέονταν μεταξύ τους με μια ακραία και αντιφατική φιλία, μια σχέση που παλινωδούσε ανάμεσα στην αγάπη και το μίσος. Από διαφορετική σκοπιά, ο Genet και ο Παπατάκης μελέτησαν την ίδια ψυχιατρική περίπτωση που απασχόλησε μέχρι και τον Λακάν, και τροφοδότησε αντίστοιχα το θεατρικό Δούλες και την ταινία «Οι Άβυσσοι».

Τα παραπάνω δεν είναι και τόσο άσχετα με την ταινία που μας απασχολεί εδώ: στο Ερωτικό Άσμα επανέρχεται το ζήτημα της ταύτιση των δύο πόλων της εξουσίας, καθώς ο δεσμοφύλακας είναι φαινομενικά ικανός να περάσει το σύνορο που τον χωρίζει από το αντικείμενο του πόθου του, αλλά τελικά το ίδιο αδύναμος να γκρεμίσει το τείχος ανάμεσα σε αυτόν και την ηδονή. Η περιγραφή μοιάζει υπερβολικά θεωρητική, γι αυτό και ο Genet φροντίζει να της δώσει σάρκα και οστά με απροκάλυπτα σωματικές ερμηνείες και σφήνες που παραπέμπουν σε γυμνό χοροθέατρο, και ίσως κλονίσουν κάπως τους ομοφοβικούς που τα βρήκαν με τους εαυτούς τους μετά το Brokeback Mountain.

Στον άλλο πόλο, αυτό των εξουσιαζόμενων δηλαδή, συναντάμε μια αγνότητα μπρεσονική στα πρόσωπα των δύο ερωτευμένων – δεν είναι μόνο ο χώρος της φυλακής, που μας κάνει να φανταστούμε ότι το Ερωτικό Άσμα είναι ένας τολμηρός πρόδρομος του «Ένας καταδικασμένος σε θάνατο δραπέτευσε» (το οποίο γυρίστηκε 6 χρόνια μετά). Είναι και η ευλαβική προσήλωση της κάμερας στα αντικείμενα, σε ένα μπουκέτο λουλούδια και ακόμα περισσότερο στο καλάμι που λειτουργεί ως υποκατάστατο του φιλιού για τους άντρες. Σε αντίθεση με το κουτάλι που χαρίζει την ελευθερία στον πρωταγωνιστή του «καταδικασμένου», το καλάμι διαπερνά τον τοίχο για να τονίσει εμφατικά και οδυνηρά την έλλειψή της. Εάν, μάλιστα, από το «Ερωτικό Άσμα» έλειπαν κάποια ίχνη παράταιρου λυρισμού, ο Genet δε θα στεκόταν απλώς στην άλλη όψη του ίδιου νομίσματος με το Bresson, αλλά θα μπορούσε μέσα σε μόλις 25 λεπτά κινηματογραφικής θητείας να τον κοιτάξει στα μάτια.

Βαθμολογία: 7.5/10 Stars7.5/10 Stars7.5/10 Stars7.5/10 Stars7.5/10 Stars7.5/10 Stars7.5/10 Stars7.5/10 Stars (7.5/10)


 
 
Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια. Στείλτε το πρώτο!

Αυτή τη στιγμή δεν είστε συνδεδεμένος. Συνδεθείτε ή κάντε εγγραφή για να σχολιάσετε.