• ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΙΕΣΤΗΡΙΟΥ...

  • Αριθμός ταινιών: 22307
  • Αριθμός συν/τών: 759912
  • Πρόγραμμα 300 Κινηματογράφων και 18 τηλεοπτικών σταθμών
Περιεχόμενα

Τετ 25 Ιαν 2012

La Proie

Τετ 28 Δεκ 2011

En Familie - Μια Οικογένεια

Τετ 30 Νοε 2011

Carlos - η τηλεταινία

Τετ 12 Οκτ 2011

Troll Hunter - Κυνηγός Τρολ

Τετ 31 Αυγ 2011

Flores Negras - Μαύρα Λουλούδια

Cineυρωπαϊκόν


Πεμ 11 Ιαν 2007

Ο 13ΟΣ ΚΛΗΡΟΝΟΜΟΣ (KIND HEARTS AND CORONETS)


“Kind hearts are more than coronets
And simple faith than Norman blood”



Τρίτο ραντεβού της στήλης με τα Ealing studios (είχαν προηγηθεί το αυθεντικό The Ladykillers και το Dead of night), που μεσουράνησαν στη μεταπολεμική Βρετανία κάνοντας σήμα κατατεθέν τους την ειρωνεία και τον κυνισμό των μαύρων κωμωδιών τους. Αυτά, δηλαδή, που βρίσκουμε σε επίπεδο άφταστου ραφιναρίσματος στον «13ο κληρονόμο», του οποίου ο αγγλικός τίτλος είναι παρμένος από στίχο του Τένισον. Από κει αρχίζει να στάζει και το φαρμάκι της ταινίας του Robert Hammer, για να συνεχιστεί καθώς η κάμερα μπαίνει στο κελί του Λούις Ματσίνι, ενός δούκα που ξενυχτά γράφοντας τα απομνημονεύματά του και περιμένοντας, με αφοπλιστικό στιλ και ψυχραιμία, την εκτέλεσή του το επόμενο πρωί. Τα απομνημονεύματα μεταμορφώνονται σε φιλμ, κι εμείς διαπιστώνουμε ότι τούτος εδώ ο κατάδικος είχε παραπάνω από έναν λόγους για να τον στείλουν στη κρεμάλα.

Κάποτε ο Τόμας ντε Κουίνσι είχε γράψει ένα δοκίμιο για τη δολοφονία «νοούμενη ως μία εκ των καλών τεχνών», και ο Ματσίνι, υποψήφιος δούκας που φόνο με τον φόνο φτάνει όλο και πιο κοντά στην πολυπόθητη διαδοχή, μοιάζει να ακολουθεί κατά γράμμα τις ιδέες περί «αισθητικοποίησης» της δολοφονίας (στη κριτική του για την ταινία, ο Ρότζερ Έμπερτ εύστοχα αναφέρει και το δοκίμιο “Decline of the English murder”, «Η παρακμή του αγγλικού φόνου» δηλαδή, του George Orwell). Οι γόνοι του υπερήφανου, αριστοκρατικού οίκου των Ντ’ Ασκόιν βγαίνουν από τη μέση με μεθόδους εξεζητημένες και θεαματικές, που σχεδόν… τους τιμούν καθιστώντας το θάνατό τους μοναδικό! Η πτώση από έναν καταρράκτη, το βέλος που πετυχαίνει διάνα ένα αερόστατο, η προσεκτική μεταμφίεση και έπειτα λίγες σταγόνες δηλητηρίου, είναι… μικρά έργα τέχνης που απέχουν από έναν κοινό και άγαρμπο πυροβολισμό όσο ο Bunuel από την Όλγα Μαλέα. Ή καλύτερα, και για να έρθουμε στο ψητό, όσο απέχει ο Alec Guinness από το Μάρκο Σεφερλή.

Πού κρύβεται όμως ο Alec Guinness στον «13ο κληρονόμο», πού σέρνεται σαν χαμαιλέοντας; Πάντως όχι στο ρόλο του θύτη, του υποψήφιου δούκα Ματσίνι δηλαδή, διότι εκεί βρίσκεται ο καταπληκτικός Dennis Price. Στους ρόλους των θυμάτων ίσως; Νάτος ο Guinness, ξανά και ξανά, πολλαπλασιασμένος… επί 8 για την ακρίβεια! Θα τον δείτε μέχρι και στο σύντομο ρόλο… της Λαίδης Άγκαθα Ντ’ Ασκόιν, κι όμως θα μπορούσατε να μην το πάρετε ούτε μυρωδιά. Ντελιριακές και αξέχαστες οι πολλαπλές μεταμφιέσεις του Peter Sellers και του… Σωτήρη Μουστάκα, αλλά εδώ μιλάμε για ένα από τα πιο εύπλαστα πρόσωπα που έχει ευτυχήσει να συλλάβει η κινηματογραφική κάμερα, σωστό ειδικό εφέ από μόνη της. Βάλτε το δίπλα στο βελούδινο μοντάζ, τους ελαφρώς εξπρεσιονιστικούς φωτισμούς και πάνω απ’ όλα την ακαταμάχητη φυσικότητα με την οποία εκφέρονται τα ισοπεδωτικά παιχνίδια με την αγγλική γλώσσα (καλώς ή κακώς, η απόλαυση διπλασιάζεται για τους αγγλομαθείς), και θα έχετε την πιο γλυκιά σπουδή στον αμοραλισμό. «Μια ταινία για το ευγενέστερο αγγλικό σπορ, τον φόνο σε αναζήτηση τίτλου», όπως έχει γραφτεί.

Βαθμολογία: 8/10 Stars8/10 Stars8/10 Stars8/10 Stars8/10 Stars8/10 Stars8/10 Stars8/10 Stars (8/10)


 
 
Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια. Στείλτε το πρώτο!

Αυτή τη στιγμή δεν είστε συνδεδεμένος. Συνδεθείτε ή κάντε εγγραφή για να σχολιάσετε.