• ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΙΕΣΤΗΡΙΟΥ...

  • Αριθμός ταινιών: 22307
  • Αριθμός συν/τών: 759912
  • Πρόγραμμα 300 Κινηματογράφων και 18 τηλεοπτικών σταθμών
Περιεχόμενα

Τετ 25 Ιαν 2012

La Proie

Τετ 28 Δεκ 2011

En Familie - Μια Οικογένεια

Τετ 30 Νοε 2011

Carlos - η τηλεταινία

Τετ 12 Οκτ 2011

Troll Hunter - Κυνηγός Τρολ

Τετ 31 Αυγ 2011

Flores Negras - Μαύρα Λουλούδια

Cineυρωπαϊκόν


Τετ 14 Φεβ 2007

THE FIVE OBSTRUCTIONS




Ρητορικό το ερώτημα περί του πού κινείται ο δημιουργός: εντός, εκτός ή απλώς πέραν της ηθικής; Η τρίτη επιλογή, και μόνο αυτή, είναι που μπορεί πραγματικά να διαμορφώσει την δική του ηθική, όσο παράδοξο κι αν φαντάζει αυτό στα μυαλά ορισμένων. Συνεπώς, ακόμα κι αν δεν γίνει ποτέ «η ηθική του μέλλοντος» (όπως ευαγγελίζεται ο Νίτσε), η αισθητική είναι το μοναδικό όπλο που δικαιούται να κρατά ο καλλιτέχνης στα χέρια του. Για του λόγου το αληθές, ο καθένας μπορεί να κάνει μια κινηματογραφική περαντζάδα από το φελινικό 8 1/2 κάνοντας μια στάση στο αριστουργηματικό «Βαριετέ» του Παναγιωτόπουλου, για να φτάσει μέχρι το Stranger Than Fiction που έφερε πριν από λίγο καιρό αντιμέτωπους το δημιουργό με το δημιούργημά του ενώπιον των ελληνικών αιθουσών. Και, αφού έχει ήδη μπει για τα καλά στο δωμάτιο με τους καθρέφτες, να ψάξει τα σατανικά Five Obstructions που θέτει ο αμετανόητος προβοκάτορας Lars von Trier στο σκηνοθέτη – ίνδαλμά του, Jorgen Leth.

Ο τελευταίος, βλέπετε, διέπραξε το ασυγχώρητο αμάρτημα να σκηνοθετήσει την αγαπημένη μικρού μήκους ταινία του Trier : τον «Τέλειο άνθρωπο» (The Perfect Man, 1967), όπου η ειρωνική φωνή του Leth κατευθύνει και σχολιάζει τη μηχανική... αμηχανία μιας συνταρακτικά ανέκφραστης αντρικής φιγούρας (του ηθοποιού Claus Nissen). Απότομο άλμα τριάντα-βάλε χρόνων στο μέλλον, όπου ο von Trier «τιμωρεί» τον Leth και τον τοποθετεί στη θέση του σχολιαρόπαιδου: ο «Τέλειος άνθρωπος» πρέπει να γυριστεί ξανά και ξανά, μέχρι ο «τέλειος» να γίνει «άνθρωπος»... Μια προσπάθεια αυτο-ψυχανάλυσης του Leth μέσα από τις ίδιες του τις εικόνες, μια διεργασία ηθική μέσα από την υπερπήδηση εμποδίων ηθικών. Ο Leth τσιμπάει το δόλωμα χωρίς δεύτερη κουβέντα και το παιχνίδι αρχίζει. Οι κανόνες του κάθε σταδίου ορίζουν τους επόμενους, για να καταλήξουμε στα εξής five obstructions:

1. Γύρισμα στην Κούβα, με κανένα από τα πλάνα να μην ξεπερνάει τα 12 frames (!)
2. Γύρισμα στο πιο εξαθλιωμένο μέρος του κόσμου σύμφωνα με τον Leth, το οποίο όμως δε θα φαίνεται στην οθόνη.
3. Απολύτως ελεύθερο γύρισμα, στο στιλ και την αισθητική που επιθυμεί ο Leth.
4. Eξολοκλήρου χρήση της τεχνικής του animation.
5. Ανάθεση στον Trier της σκηνοθεσίας του The Perfect Man, αλλά καταχώρηση του Leth ως σκηνοθέτη, ο οποίος θα διαβάζει ένα voice over γραμμένο από τον Trier.

Καθώς ο Trier, κατά την προσφιλή του συνήθεια, χειραγωγεί και ο Leth εκτελεί (ή αποτυγχάνει να εκτελέσει), εμείς παρακολουθούμε κάτι περισσότερο από έναν χωρίς προηγούμενο συνδυασμό ντοκιμαντέρ και «ταινίας μέσα στην ταινία». Είναι κυρίως η ηθική / αισθητική μάχη που μας εξουθενώνει γλυκά, καθώς οι δύο σκηνοθέτες αντιπαραθέτουν τους εγωισμούς, την ισχυρογνωμοσύνη και τα κάθε λογής κεκτημένα τους. Γι αυτό και το The Five Obstructions δεν ενδείκνυται απλώς ως ξενάγηση των φοιτητών κινηματογράφου στην περιπέτεια και την ηδονή της σκηνοθεσίας. Είναι φτιαγμένο για να συναρπάσει κυρίως όσους βλέπουν την φιλία ως ύψιστη τέχνη, και την τέχνη ως ιδανικό διαμεσολαβητή και γέμισμα του κενού αέρος ανάμεσα σε δύο ανθρώπους.

Βαθμολογία: 8/10 Stars8/10 Stars8/10 Stars8/10 Stars8/10 Stars8/10 Stars8/10 Stars8/10 Stars (8/10)


 
 
Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια. Στείλτε το πρώτο!

Αυτή τη στιγμή δεν είστε συνδεδεμένος. Συνδεθείτε ή κάντε εγγραφή για να σχολιάσετε.