• ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΙΕΣΤΗΡΙΟΥ...

  • Αριθμός ταινιών: 22307
  • Αριθμός συν/τών: 759912
  • Πρόγραμμα 300 Κινηματογράφων και 18 τηλεοπτικών σταθμών
Editorial


Πεμ 05 Ιουν 2003

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ




Ο Luigi Pirandello (1867 – 1936) χρειάστηκε περίπου …μία εβδομάδα για να μας παραδώσει στο μνημειώδες έργο του «Έτσι Είναι! Αν Έτσι Νομίζετε» μια απλή – μα τόσο σπουδαία (ώστε να αποτελέσει φάρο που οδήγησε την παγκόσμια θεατρική διατριβή στα υψίπεδα των Beckett, Pinter, Ionesco) ανατομία του ανθρώπινου προσδιορισμού, συνοψισμένη σε ένα ευφιέστατα τραγικό σχήμα.

Το ερώτημα που θέτει είναι αρχετυπικά καταλυτικό: Ποιος είμαι; Ποια είναι η ταυτότητά μου; Η απάντηση είναι αφοπλιστική:
- Είμαι αυτός που θεωρώ ο ίδιος πως είμαι
- Είμαι εκείνος που οι άλλοι πιστεύουν που είμαι
- Είμαι αυτός που...(πραγματικά) είμαι!

Το αυτό ερώτημα αποτελεί πυρήνα προβληματισμού σε μια ευρεία γκάμα δημιουργών του σινεμά, που ξεκινά από τα ριζά της αστυνομικής – noir αισθητικής, δίνει φτερά σε genres όπως το thriller και την επιστημονική φαντασία, για να κατακτήσει τους ουρανούς μιας (δυσπρόσιτης για τους αμύητους) φιλοσοφικής αλληγορίας. Μα μήπως στην κωμωδία, από τη φάρσα μέχρι την καθαρή παρωδία δεν κυριαρχούν παιγνιδιάρικα μοτίβα με αλατοπίπερο την (απατηλή) ταυτότητα; Τα “identity games” έχουν δύο χαρακτηριστικά στοιχεία, καθοριστικά στη διαμόρφωση της ψυχολογίας του θεατή. Το πρώτο είναι η ίντριγκα, προπομπός μιας πολύ πιθανής σεναριακής επιτυχίας. Το δεύτερο είναι η ανατροπή. Γιατί ΚΑΝΕΙΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΠΙΣΤΟΤΕΡΟΣ (από το “πείθομαι”, που σημαίνει πειθαρχώ, εδώ στο δημιουργικό όραμα του καλλιτέχνη) ΑΠΟ ΤΟΝ ΕΞΑΠΑΤΗΜΕΝΟ ΘΕΑΤΗ!

1. Identity - Η Ταυτοτητα, του James Mangold – 10 ευφάνταστοι φόνοι σε μοτέλ ζητούν δολοφόνο. Είναι άραγε αυτός που φαίνεται (και είναι πλέον μια ανάσα πριν την εκτέλεσή του από τις Αρχές), ή μήπως η απάντηση έρχεται από εκεί που δεν το περιμένουμε; (η περιπόθητη ανατροπή που λέγαμε). Ούτε Psycho - Ψυχω, ούτε 10 Little Indians. Είναι Stephen King, και μάλιστα στο αποτυχημένο σκαρί του Dreamcatcher - Ονειροπαγιδα, σε μια χαλαρή βεβαίως συνάφεια. Η φωτογραφία του Phedon Papamichael εντυπωσιακή, συμμαζεύει την (trendy τον τελευταίο καιρό σε ταινίες του είδους) σεναριακή απειθαρχία του Michael Cooney. Μαράζι το’ χω να δω μια ταινία του John Cusack που δεν είναι εξαιρετικά άνιση. Από κοντά ο έτερος της κατηγορίας «αναξιοποίητο ταλέντο» Ray Liotta.

2. No Good Deed (aka The House on Turk Street), του Bob Rafelson – Όταν έχεις στην πλάτη διαμάντια όπως τα The Postman always rings twice - Ο Ταχυδρομος χτυπαει παντα δυο φορες (1981) και Black Widow - Διαβολικη Χηρα (1987), μια ιστορία ταυτότητας (“ποια είναι αυτή η γυναίκα μυστήριο που με κρατά όμηρο;”) του μέγα story teller Dashiell Hamett (The Maltese Falcon - Το Γερακι της Μαλτας) και μια ενδιαφέρουσα κινηματοφραφικώς φάτσα σα του Sam Jackson...τι τη θες την καρα – ατάλαντη τη Jovovich; Τίποτα, εκτός αν γέρασες και σε έχει ξεπεράσει η εποχή σου.

3. Dark blue - Παραβαση Καθηκοντος του Ron Shelton – Ματαιόπονη προσπάθεια να πειστούμε ότι η ταυτότητα της ταινίας γράφει Serpico, L.A. Confidential - Λος Αντζελες εμπιστευτικο (ή έστω, Training Day - Ημερα Εκπαιδευσης) και αυτή του μπάτσου που ανακατώνει το ρατσιστικό και διεφθαρμένο LAPD γράφει Pacino ή Washington. Μένει μια ειλικρινής downbeat εσωστρέφεια δυστυχώς μέχρι τις αμερικανιές του τέλους (no katharsis – no (box office) party

4. Mondays in the Sun - Δευτερες με Λιακαδα, του Fernando Leon – Ναι, ανεργία (εδώ ταυτότητα σημαίνει = τα πράγματα είναι όσο... μαύρα φαίνονται)στη Βόρεια Ισπανία, συμπαθείς τραγικές φιγούρες που προσπάθούν να υποφέρουν με αξιοπρέπεια, ο -συνήθης εξαιρετικός- Javier Bardem, βραβεία Goya με το τσουβάλι, ΑΛΛΑ, αυτή η καθαρών προθέσων μα ελαχίστων εξάρσεων ταινία δε δικαιούται –πέρα από τη συγκεκριμένων συμφερόντων επιλογή της ως υποψήφιας για την προεπιλογή των oscars καλύτερης ξένης ταινίας – να στέκεται πλάι στο εκπληκτικό Hable con ella - Μιλα της του ωριμότερου Almodovar. Μην τρελλαθούμε κιόλας…

5. (Επανέκδοση) An American Friend - Ενας Αμερικανος Φιλος (1977), του Wim Wenders – Περασμένα μεγαλεία και διηγώντας τα να κλαις Wim...H κορυφαία πένα παγκοσμίως στο παιχνίδι ταυτότητας Patricia Highsmith (The talented Mr. Ripley - Ο ταλαντουχος Κυριος Ριπλεϊ – μη χάσετε το σχετικό crash test από τον Ιωσήφ Πρωιμάκη) υπό πολυχρωματικούς ιριδισμούς του ευρωπαίου “On the Road” σχολιαστή Wenders. Δε βλέπεται με το ίδιο πάθος των 70’s, είναι όμως το παλιό καλό χαρμάνι που μιλά για εγκληματούσες ανδρικές φιλίες και παρακμάζουσας φιλοσοφίας ηθικά αδιέξοδα. Αμερική – Ευρώπη σημειώσατε Χ.

6. (Επανέκδοση) The Innocent - Αθωος (1976), του Luchino Visconti – Η συζυγική πίστη έχει κι αυτή ταυτότητα. Κι εδώ είναι πλήρως απατηλή. Άρα ταυτότητα (πράξεων) στην (ηθική) ανομία. Βασισμένη σε νουβέλα του D`Annunzio. Ευλογία για το παγκόσμιο σινεμά που ο maitre Visconti δεν αισθάνθηκε ποτέ άνετα με την bourgois ταυτότητά του. Φετιχιστική οπτικά, χειρουργικής λεπτότητας υδατογραφία του χάους που επιφέρει η άπιστη σύζυγος στον φαλλοκράτη –αριστοκράτη-δυνάστη της. Μακάριος ο δημιουργός που κλείνει το βιβλίο της κινηματογραφικής του ζωής με τέτοιο επιμύθιο. Βρε, εδώ μέχρι και την πάλαι ποτέ soft core σταρλετίτσα Laura Antonelli έκανε να στέκεται επάξια ως ηθοποιός!

Πριν σας ευχηθώ δροσερές καλοκαιρινές αποδράσεις με κατεύθυνση το πλησιέστερο θερινό – ναι, αυτό που μας φέρνει εγγύτερα –δια της χαλαρότητας- στο αληθινό μας είναι, λέω να σας προετοιμάσω για τα ...άκρως καλύτερα που έρχονται:

· Με πολύ αγώνα και υπό δύσκολες συνθήκες (λίγες οι νέες ταινίες – πολλές οι επανεκδόσεις οι οποίες όμως δεν προσφέρονται από τις εταιρίες διανομής για avante προβολή) είμαστε πλέον μια ανάσα από το σκοπό μας: Μέσα στο καλοκαίρι θα έχουμε προβολή, ειδικά για τους Cine Fans!

· Οι επαφές με παράγοντες του χώρου cineχίζονται με ιδιαίτερη επιτυχία. Με χαρά σας αναγγέλω τη νέα μας cineργασία με το κινηματογραφικό περιοδικό CINEΣΥΛΛΟΓΗ, με τους πρώτους καρπούς να έρχονται ήδη στο…πιάτο σας!

· Μην ξεχνάτε και τα Cine.gr forums μας, όπου δεν χρειάζεται απαραίτητα να ταυτίζονται οι απόψεις, παρά μόνο στο, γνωστό πλέον, ιδανικό μας:

H CINEΜΑΤΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΕΙΝΑΙ ΕΔΩ!



 
 
Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια. Στείλτε το πρώτο!

Αυτή τη στιγμή δεν είστε συνδεδεμένος. Συνδεθείτε ή κάντε εγγραφή για να σχολιάσετε.