• ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΙΕΣΤΗΡΙΟΥ...

  • Αριθμός ταινιών: 22315
  • Αριθμός συν/τών: 759967
  • Πρόγραμμα 300 Κινηματογράφων και 18 τηλεοπτικών σταθμών
Ταινίες - Κριτική από το Cine.gr


Καβάφης (1996)

- Μεταφρασμένος Τίτλος:
Cavafy
- Γνωστό και ως:
Kavafi

Βιογραφική | 85'
Πρεμιέρα στην Ελλάδα: Παρ 28 Φεβ 1997
Ημερομηνία κυκλοφορίας DVD: 23/05/2005
Χρώμα: Έγχρωμο
Ήχος: Dolby Surround (Prologic)
Γλώσσα: Ελληνικά - Γαλλικά - Αγγλικά - Αραβικά
  Δημοτικότητα: 0.05 %
Αξιολόγηση: 7.23/107.23/107.23/107.23/107.23/107.23/107.23/107.23/10   (7.23/10)
Aντιφατικότητα ψήφων: Υψηλή (Συμφωνία ψήφων μεταξύ 15 και 50%)




 

- Κριτική από το Cine.gr:


Οι ακτιβιστες ομοφυλοφιλοι συνηθιζουν να φερουν παραδειγματα Μεγαλων, ως επιχειρημα, ταχα, του οτι η ομοφυλοφιλια δεν ενεχει αφ’ εαυτης κατι το κακο, το μειωτικο και το εξευτελιστικο για καποιον, αλλα αντιθετως, ειναι κατι που τους συνδεει με τους Μεγαλους. Ενας απο αυτους τους Μεγαλους, στους οποιους αναφερονται συχνα ειναι και ο Καβαφης. Μαλιστα, στην ταινια του Σμαραγδη, ο Καβαφης προβαλλεται σχεδον ως ενας αγιος των ομοφυλοφιλων.

Προκειται για μια ιδιαιτερα ατμοσφαιρικη ταινια, η οποια καλει τον θεατη να ενταχθει στην Αλεξανδρεια των αρχων του 20ου αιωνα. Η καμερα παρακολουθει τον ποιητη με τεραστιο σεβασμο, ακομα κι αν φαινομενικα τον παρατηρουμε μεσα στην καθημερινοτητα του. Δεν ειναι τοσο «βιογραφια», οσο ψυχογραφια του Καβαφη.

Σεναριακα, το φιλμ κινειται σε δυο περιοδους: η νεοτητα του ποιητη και ο ποιητης ετοιμοθανατος στο νοσοκομειο. Τον ποιητη ως νεο υποδυεται εξαιρετικα ο Δημητρης Καταλειφος. Τον ηλικιωμενο ποιητη ενδυεται ο Βασιλης Διαμαντοπουλος. Το μεγαλο σεναρικο-σκηνοθετικο ευρημα ειναι εξαιρετικα απλο, αλλα και απιστευτα δυνατο: καθ’ολη τη διαρκεια της ταινιας, ο ποιητης δεν μιλαει ποτε! Και ειναι φυσικο. Η ταινια δεν ασχολειται με τον Καβαφη-απλο ανθρωπο, ασχολειται με τον Καβαφη-ποιητη. Οποτε, ο,τι ειχε να πει, το ειπε στα ποιηματα του. Τρια εκ των οποιων ακουμε σε voice off κατα τη διαρκεια της ταινιας. Σχετικα με το σεναριο, πρεπει επισης να σημειωθει οτι ειναι υποδειγματικα κινηματογραφικο: δεν εχει καμια σχεση με «ιστοριουλα», χρησιμοποιει τη συμβολικη του σινεμα και απευθυνεται στις αισθησεις και τη συγκινηση. Φυσικα, δεν τιθεται θεμα συγκρισης της ποιητικης της ταινιας με την ποιητικη του Καβαφη, καθως προκειται για δυο διαφορετικες μορφες τεχνης. Ο σκηνοθετης δεν καλειται να στησει τον κινηματογραφικο «αδριαντα» του ποιητη. Καλειται να φτιαξει ενα εργο τεχνης. Και μας δινει ενα αριστουργημα.

Η υποβλητικη μουσικη του Βαγγελη Παπαθανασιου και η υπνωτιστικη κινηση της καμερας, στηνουν μια λειτουργια της ψυχης του ποιητη, η οποια, ευτυχως απεχει απο το να ειναι μνημοσυνο. Ειναι, παντως, μια αγιογραφια, καθως η ταινια υπογραμμιζει την αισθητικη του φιλομοφιλου ερωτα, ως μια εξιδανικευμενη εκκεντρικοτητα. Το στυλιζαρισμα ειναι ακραιο, αλλα παντως, οχι τολμηρο.

Στα αρνητικα της ταινιας καταλογιζεται κυριως η υπερβολικη θρησκευτικοτητα, με την οποια προσεγγιζεται το προσωπο του ποιητη, ο οποιος ακομα και οταν περναει απο χωρους εκμαυλισμου μενει αλωβητος θεατης μεσα στο λευκο κοστουμι του. Αλλα, μερικες φορες, στο σινεμα, καποια αρνητικα μπορουν να εκληφθουν και ως θετικα.

Βαθμολογία: 7/10 Stars7/10 Stars7/10 Stars7/10 Stars7/10 Stars7/10 Stars7/10 Stars (7/10)

Βασιλης Σωτηροπουλος


 
Εξαιρετική αθλιότητα. - Pantaxenos - Κυρ 14 Ιουν 2015 - 04:55
Τυπική ταινία του εθνικού μας βιογράφου Γιάννη Σμαραγδή: σχεδόν βιογραφία, σχεδόν νόημα, σχεδόν σκηνοθεσία, σχεδόν ταινία.

Η επιτομή της μετριότητας!!!
Ένας Καβάφης που δε μιλάει (και καλά επικοινωνεί με τα μάτια -- σκατούλες, οι σκηνές που του μιλάνε, πάει να ανοίξει το στόμα του και το κλείνει είναι για γέλια!), και το μόνο που κάνει είναι να κρυφοκοιτάει και να ψαρεύει γκομενάκια!
Το καταλάβαμε κύριε Σμαραγδή, ήταν ομοφυλόφιλος. Ήταν και άλλα πράγματα, πάντως. Ήταν κοινωνικός επικριτής για παράδειγμα (μπαα), είχε σχέσεις και κόντρες με άλλους ποιητές (μπαα), έκανε ταξίδια (μπαα), αντιμετώπισε αρρώστια (μπαα). Πού να κάτσεις να τα βάλεις όλα αυτά, ε;

Φαίνεται απ` την αρχή η αποτυχία και η μετριότητα που διέπει τον Σμαραγδή σα δημιουργό: βάζει ένα Καβάφη κρεβατωμένο ετοιμοθάνατο, αλλά για να μη του πούνε ότι έκανε και την εύκολη επιλογή σκηνοθετικά, πετάει και κάτι άθλια φλας μπακ της νεώτερης ηλικίας του, να γεμίσει η ώρα.
Γιατί άθλια; Γιατί τον έχει μία να κοιτάει γκόμενους, μία να καπνίζει. Μία γκόμενους, μία τσιγάρο. Αυτό δεν είναι Καβάφης, αυτό είναι γκεστ σταρ στο Κόκκινο Δωμάτιο!

Και πετάει κι από πάνω σε ανυποψίαστες στιγμές, μη μπορώντας να φτάσει το φιλμ σε περισσότερη γυφτιά, πεντέξι απ` τα πιο γνωστά του ποιήματα να τα απαγγείλει ένας Διαμαντόπουλος πομπώδης και στερούμενος πλήρως συναισθήματος. Και όχι δεν πρόκειται για τον Διαμαντόπουλο καθαυτόν, είναι ούτως ή άλλως ο αγαπημένος μου Έλληνας ηθοποιός.
Κι εκεί που λες ότι δε μπορεί να γίνει χειρότερο, βλέπεις κι έναν Λαζόπουλο (αλίμονο) να το παίζει Συνείδησις και καλά.

Είναι σκηνοθετική η ηλιθιότητα, σε όλα αυτά.

Έχετε δει εσείς άλλο βιογραφικό φιλμ που ο σκηνοθέτης να μην κάνει καν τον κόπο να δει τον εσωτερικό κόσμο αυτού που βιογραφεί;
Μα κάνει μπαμ ρε παιδιά ότι ο άνθρωπος δεν έχει διαβάσει ποτέ του Καβάφη. Ή μάλλον, δεν έχει καταλάβει ποτέ Καβάφη.
Γιατί αν είχε καταλάβει Καβάφη, δεν θα μας είχε πετάξει αυτό το έκτρωμα στη μούρη.

Το μόνο που ξέρει να κάνει, και φάνηκε κι απ` τις επόμενες σάχλες του (Ελ Γκρέκο και Ο Θεός αγαπάει τον Γλυψιάρη), είναι να χαλάει τα λεφτά της παραγωγής για να μας ταΐζει λουστραρισμένη και αψεγάδιαστη φωτογραφία και βαρύγδουπα πλάνα, αντί να κοιτάξει να προσλάβει κανένα σεναριογράφο της προκοπής! Τουλάχιστον ας παρακολουθήσει κανέναν καλό σκηνοθέτη (τύπου Παρατζάνοφ) να δει πώς γίνεται μια καλή ταινία.

Τώρα λέει θα κάνει και έναν Καζαντζάκη...
Ε ρε τι έχουν να δουν τα μάτια μας πάλι.

4/10.

Υ.Γ Οι βαθμοί πάνε όλοι για τον σπουδαίο Βαγγέλη Παπαθανασίου, φυσικά.
Το επεξεργάστηκε ο/η Pantaxenos συνολικά 2 φορές
 
Legacy - GIORGOS NATRIOSs - Unverified - Σάβ 13 Αυγ 2005 - 03:04
ΤΑΙΝΙΑΡΑ!!!
GIORGOS NATRIOSs
 
Αυτή τη στιγμή δεν είστε συνδεδεμένος. Συνδεθείτε ή κάντε εγγραφή για να σχολιάσετε.