• ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΙΕΣΤΗΡΙΟΥ...

  • Αριθμός ταινιών: 22315
  • Αριθμός συν/τών: 759967
  • Πρόγραμμα 300 Κινηματογράφων και 18 τηλεοπτικών σταθμών


Δευ 05 Φεβ 2007

ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ ΤΜΗΜΑ - Το βαρύ πυροβολικό της Berlinale




Με 26 ταινίες, το διαγωνιστικό πρόγραμμα της Berlinale, αποτελεί το τμήμα, που θα τραβήξει για πολλούς λόγους το ενδιαφέρον του κοινού. Και αυτό το γεγονός δεν οφείλεται κατά κύριο λόγο, στην αγωνία του ποιος θα αποσπάσει τελικά την παραπάνω Κυριακή τα περισσότερα Αρκουδάκια, αλλά επειδή ανάμεσα στις διαγωνιζόμενες ταινίες – εντός κι εκτός concorso όπου ανήκουν οι τέσσερις από αυτές – υπάρχουν μερικές από τις πιο αναμενόμενες για ολόκληρο το 2007. Οι 18 εξ αυτών αποτελούν παγκόσμια πρεμιέρα, ενώ οι υπόλοιπες θα προβληθούν για πρώτη φορά εκτός της χώρας τους.

Η ανάλαφρη Ευρωπαϊκή σοβαρότητα

Όπως συνήθως, η μεγαλύτερη μερίδα του In Competition, ανήκει στην Γηραιά Ήπειρό, αφού σχεδόν οι μισές ταινίες του συγκεκριμένου section, έχουν τις παραγωγικές ρίζες τους στην Ευρώπη. Όπως επίσης πολύ λογικό είναι οι περισσότερες να προέρχονται από την χώρα με την μεγαλύτερη κινηματογραφική βιομηχανία στην ήπειρο, την Γαλλία, που έχει την τιμή και να ανοίγει με τρικολόρ τρόπο την φετινή διοργάνωση, αλλά και να την κλείνει μετά από δέκα ολόκληρες ημέρες.

Αφετηρία των διεργασιών την 8η ημέρα του Φλεβάρη θα έχουμε με το κινηματογραφικό αφιέρωμα, σε μια από τις μεγαλύτερες φωνές στην ιστορία του τραγουδιού, στην Edith Piaf, σαράντα χρόνια μετά τον θάνατο της, όπως αποτυπώνεται στο φιλμ του άνισου Olivier Dahan, La Vie En Rose. Η μαγική χροιά και η μοναδική σκηνική παρουσία της Piaf, που την ανέδειξαν σε μύθο, συνδυασμένη με τις στιγμές της προσωπικής ζωής της που απασχόλησαν την κοινή γνώμη θέτουν τις βάσεις για ένα αξιόλογο biopic. Η προσωπική μου αγωνία αφορά στο αν και κατά πόσο η όμορφη Marion Cotillard, είναι ικανή να αποτυπώσει στο πανί την Piaf, αν και θα έχει την υποστήριξη αξιόλογων ερμηνευτών όπως ο Depardieu, o Pascal Greggory και η Emmanuelle Seigner.

Επίσης Γαλλική θα είναι και η ταινία που θα κλείσει την αυλαία του φεστιβάλ, υπογεγραμμένη μάλιστα από τον ανατρεπτικό Francois Ozon. Το Angel, μας μεταφέρει στην Αγγλία των αρχών του περασμένου αιώνα, όπου μια φιλόδοξη γυναίκα, μέσα από την συγγραφική της δύναμη, επιχειρεί να ανέλθει υψηλότερα στην κοινωνική κλίμακα. Με τους Romola Garai, Charlotte Rampling και Sam Neill. Δύο ακόμη φιλμς από την Γαλλία, υπόσχονται να ανεβάσουν τον ποιοτικό πήχη, δοσμένες μάλιστα από δύο πολύ μεγάλα ονόματα. Δηλαδή τον Jacques Rivette που με το Ne touchez pas la hache, διασκευάζει την διάσημη νουβέλα του Μπαλζάκ και τον Andre Techine, που για ακόμη μια φορά συνεργάζεται με την αγαπημένη του Emmanuelle Beart, στο Les Temoins, που αναφέρεται στις επιπτώσεις της μάστιγας του αιώνα, του Aids.

Η οικοδέσποινα Γερμανία, εκπροσωπείται στον θεσμό με τρεις δικές της παραγωγές, αλλά και μία γενικότερη συμπαραγωγή, που έχουν βάλει το χέρι τους οι Κάτω Χώρες. Το Die Fälscher (The Counterfeiter) του Stefan Ruzowitzky του Anatomy, μας μεταφέρει κοντά στο τέλος του 2ου μεγάλου πολέμου, όταν η Γερμανική πολεμική μηχανή, σχεδιάζει να κάμψει την οικονομία των αντιπάλων, κόβοντας στο νομισματοκοπείο εκατομμύρια κάλπικες εγγλέζικες λίρες. Ενδιαφέρον! Εξίσου ποιοτικό προβλέπεται και το Yella του Christian Petzhold, που μιλά για την απόπειρα μιας πρώην ανατολικογερμανίδας να ξεκινήσει μια καινούργια ζωή, επί δυτικού εδάφους, το παρελθόν της όμως ξυπνά και την κατατρέχει.

Γερμανική παραγωγή, με αμερικάνικη υποστήριξη είναι το φιλμ του Ryan Eslinger, When a Man Falls in the Forest, που μελετά τις ζωές μιας απομονωμένης ομάδας ανθρώπων, που επιβιώνουν μακριά από τον πολιτισμό, σε ένα μικρό χωριό της περιφέρειας των ΗΠΑ. Συμμετοχή έκπληξη από την σούπερ σταρ Sharon Stone, που θα παρευρεθεί στο Βερολίνο, περιστοιχισμένη από τους Timothy Hutton και Dylan Baker. Επίσης συμπαραγωγή, της κεντρικής Ευρώπης όμως, αποτελεί και το Irina Palm, που παρακολουθεί την απελπισμένη προσπάθεια μιας σύγχρονης γυναίκας, να ορθοποδήσει οικονομικά, ακόμη και αν χρειαστεί αν εργαστεί σε ένα περιθωριακό σεξ κλαμπ. Με την θρυλική Marianne Faithfull, από τα χέρια του Βέλγου Sam Garbarski.

Πολυσυλλεκτική επενδυτικά είναι και η καινούργια ταινία του βραβευμένου δις με Όσκαρ Bille August, με τον τίτλο Goodbye Bafana, που επεξεργάζεται την ιστορία ενός λευκού δεσμοφύλακα, που η ζωή του αλλάζει ολοκληρωτικά όταν στην Νότια Αφρική του 80, καλείται να προσέξει έναν σημαντικό φυλακισμένο: Τον Νέλσον Μαντέλα. Από τα πολύ δυνατά χαρτιά της διοργάνωσης, που σύντομα θα έλθει και στην χώρα μας, με αξιόλογες παρουσίες από τους Joseph Fiennes και τον γνώριμο μας από την σειρά 24, Dennis Haysbert. Η ανερχόμενη δύναμη που ακούει στο όνομα Δημοκρατία της Τσεχίας, εκπροσωπείται στο Διαγωνιστικό με την ταινία του ήδη κατόχου Χρυσής Άρκτου Jirí Menzel, I Served the King of England, που εξιστορεί τις τελευταίες δύο δεκαετίες πολιτικής ιστορίας της Ευρώπης, μέσα από τα μάτια ενός σερβιτόρου.

Από την άλλη μεριά οι βρετανικές νήσοι παίζουν με μόνο μία ταινία στο πρόγραμμα, από τον David Mackenzie (Asylum) με τον τίτλο Hallam Foe, που μιλά για την αναζήτηση ενός εφήβου (Jamie Bell), των πραγματικών αιτιών του θανάτου της αγαπημένης του μητέρας. Αλλά και η πάλαι ποτέ κραταιά Ιταλία, δεν έχει παρά μόνο μία συμμετοχή στο Concorso, το Memoria Di me του Saverio Costanzo, που περιγράφει τις αγωνίες ενός άντρα, που σκοπεύει να εξερευνήσει τον εαυτό του, αποφασίζοντας να μονάσει. Η μεγάλη έκπληξη αφορά στην παρουσία ανάμεσα στις συμμετέχουσες χώρες του μικρού Ισραήλ, που με την ταινία του Joseph Cedar, Beaufort, αναπαριστά τις δύσκολες ώρες που περνά μια διμοιρία, αποκλεισμένη πίσω από τις εχθρικές γραμμές του Νοτίου Λιβάνου.


Αμερική. Βορράς και Νότος.

Πέντε ταινίες αμερικάνικης προέλευσης, υπόσχονται να ανεβάσουν σε υψηλό βαθμό το επίπεδο της Berlinale. Τρεις από αυτές φέρουν την σφραγίδα μεγάλων στούντιο και προβλέπεται να προκαλέσουν το έντονο ενδιαφέρον των επισκεπτών του Palast, αφού θα φέρουν στην πόλη, σωρεία σπουδαίων ονομάτων.

Η αρχή γίνεται με την δεύτερη σκηνοθετική δουλειά του μεγάλου Robert De Niro, μια δεκαετία και βάλε μετά το Bronx Tale, το The Good Shepherd, που παρακολουθεί από κοντά την διαδρομή ενός πρώην απόφοιτου του Γέιλ, μέχρι την ένταξη του στις μυστικές υπηρεσίες της Αμερικής. Αργοί ρυθμοί και υπερβολικά μεγάλη διάρκεια, τα χαρακτηριστικά του φιλμ του Bobbie, που όμως έχουν πάντα την δικής τους ιδιαιτερότητα. Εκτός από τον ίδιο, στην γερμανική πόλη θα βρεθούν και ο πρωταγωνιστής του Matt Damon, αλλά όχι και η Angelina Jolie, την οποία θα αντικαταστήσει η σούπερ σταρ της διοργανώτριας χώρας Martina Gedeck.

Σε καμία περίπτωση δεν θα μπορούσε να απουσιάσει από τις διεργασίες της φετινής διοργάνωσης το The Good German, που εκτυλίσσεται εξ ολοκλήρου στην πόλη που φιλοξενεί το μεγάλο φεστιβάλ, όταν εκείνη τριχοτομημένη μετά το πέρας του πολέμου προσπαθεί να σταθεί στα πόδια της. Σε αυτό το έντονα φορτισμένο περιβάλλον, ένας αμερικάνος αξιωματικός, επιχειρεί να βρει τους πραγματικούς λόγους της δολοφονίας του χαμηλόβαθμού οδηγού του. Ασπρόμαυρα κινηματογραφημένο από τον Steven Soderbergh, προκαλεί το ζευγάρι George Clooney και Cate Blanchett στο να αναβιώσουν μια σύγχρονη εκδοχή της Casablanca.

To Bordertown του Gregory Nava, που θα φέρει στο Βερολίνο μια ακόμη σούπερ σταρ την Jennifer Lopez – που δίπλα του είχε γνωρίσει την πρώτη της επιτυχία ως Selena - αναπαριστά την ιστορία των συνεχόμενων δολοφονιών γυναικών σε μια πόλη πάνω στα σύνοτρα ΗΠΑ - Μεξικού. Αναλόγου σταρικής αξίας και ο αντρικός ρόλος που αντιπροσωπεύεται από τον Antonio Banderas. Περνώντας τέλος νοτιότερα, κάτω από την ζώνη του Αμαζονίου, θα συναντήσουμε δύο λατινόφωνες παραγωγές. Το Βραζιλιάνικο The Year My Parents Went On Vacation του Cao Hamburger, που μελετά ένα σκληρό θέμα, την μεταφορά στα στρατόπεδα συγκεντρώσεως (και εξοντώσεως) προσφύγων που δεν συμφωνούσαν με το δικτατορικό καθεστώς, που κυριαρχούσε πριν τρεις περίπου δεκαετίες, μέσα από τα μάτια ενός δωδεκάχρονου. Το αργεντίνικο El Otro, του Ariel Rotter, από την μεριά του, στέκεται περίπου στο ίδιο θέμα, όταν ένας άντρας επιχειρεί κάτω από δύσκολες συνθήκες να αλλάξει την ταυτότητα του.


Η Ασιατική Ισχύς

Από το πρόγραμμα δεν θα μπορούσαν με τίποτα να απουσιάσουν οι εκπρόσωποι της ανερχόμενης δύναμης του παγκόσμιου σινεμά, οι Ασιάτες. Με την μοναδική διαφορά πως εδώ δεν υπάρχουν ταινίες από την Μέση Ανατολή, αφήνοντας το πεδίο ανοικτό μόνο για τους δημιουργούς από την Κίνα (2) και την Κορέα (επίσης 2). Πιο πολυαναμενόμενη δίχως καμία αμφιβολία είναι η καινούργια ταινία του Chan-wook Park, I`m A Cyborg, But That`s Ok, η πρώτη του μετά το πέρας της μελέτης του πάνω στην ανθρώπινη εκδίκηση, που τον έκανε διάσημο σε όλο τον κόσμο. Κεντρικός άξονας του φιλμ, μια νεαρή κοπέλα (που την υποδύεται η Κορεάτισα σταρ Rain) τρόφιμος ψυχιατρείου, που πιστεύει πως είναι ανθρωποειδές, αναζητά πίσω από τους τείχους του ιδρύματος τον έρωτα. Ίδωμεν…

Η Κορεάτικη επέλαση συνεχίζεται με το φιλμ Desert Dream του Zhang Lu, στο οποίο διασταυρώνονται σε ένα απομονωμένο χωριό της Κίνας οι ζωές ενός αγρότη, μιας προσφυγοπούλας από την Βόρεια Κορέα κι ενός στρατιώτη. Μακριά από τα γνώριμα θρυλικά έπη, στέκονται οι δύο εκπρόσωποι της πανίσχυρης Κίνας, που αυτή την φορά στέκονται σε πιο σύγχρονα κοινωνικά θέματα. Ο Quanan Wang, με το Tuyas marriage, αναφέρεται στην υπόθεση μιας νεαρής γυναίκας της Τούγια, που αναζητά έναν εύρωστο οικονομικά σύζυγο, προκειμένου να καλύψει τις ανάγκες της, αλλά και να βοηθήσει τον ανίκανο πρώην άντρα της. Στο Lost In Beijing, από την δική του μεριά ο Li Yu, επιχειρεί να προσεγγίσει του φόβους, τις ανάγκες και τις ανασφάλειες, των κατοίκων μιας τεράστιας μητρόπολης όπως είναι το σημερινό Πεκίνο.


Χαμός εκτός συναγωνισμού!

Στην ανάγνωση των ονομάτων των τεσσάρων φιλμς που συμμετέχουν εκτός συναγωνισμού στο πρόγραμμα, θεωρώ ήδη βέβαιο πως πρέπει να έχει προκληθεί sold out. Και αυτό διότι όλες οι περιπτώσεις αφορούν ταινίες, που το κοινό περιμένει πως και πως για να παρακολουθήσει. Από όλες όμως εκείνη που πρόκειται να σπάσει κάθε ρεκόρ προσέλευσης, δεν είναι άλλη από την ιδιόμορφη, ιδιαίτερη και καρτουνίστικη εξιστόρηση του θρύλου του Λεωνίδα του Σπαρτιάτη, που με την βοήθεια μια χούφτας ηρωικών στρατιωτών, έφραξαν την κατακτητική κάθοδο των Περσών προς τον Νότο, στις ιστορικές Θερμοπύλες, όπως καταγράφεται στο επικό 300, του Zack Snyder. Σύσσωμη η παραγωγή θα παραβρεθεί στο Βερολίνο – να υποπτευθώ πως κάτι ανάλογο θα συμβεί και στην παγκόσμια πρεμιέρα στην χώρα μας στις 8 Μαρτίου, μπα! – μεταξύ άλλων ο Gerard Butler, η κούκλα Lena Headey και ο Rodrigo Santoro.

Μια πιο σοβαρή προσέγγιση αυτοθυσίας, ηρωισμού και αυταπάρνησης, θα παρακολουθήσουμε στο τελευταίο πόνημα, του κατά τας γραφάς πιο επιτυχημένου καλλιτεχνικά σύγχρονου σκηνοθέτη, του Clint Eastwood, στο Letters from Iwo Jima. Που αποτελεί την άλλη ματιά, από την γιαπωνέζικη σκοπιά, της σπουδαίας μάχης του νησιού Ίβο τζίμα, που αναφέρθηκε ο Eastwood στο περσινό Flags Of Our Fathers. Ο Clint θα δώσει με την παρουσία του μια άλλη αίγλη στον θεσμό, λίγες ημέρες πριν την απόφαση της Ακαδημίας για το ποιος είναι νικητής από τους δύο, στην υπέρτατη κόντρα του με τον Marty. Προσωπική μου εκτίμηση είναι πάντως πως η δουλειά του γερο-Clint, είναι πολύ σημαντικότερη κι ευρηματικότερη δημιουργικά από εκείνη του Scorsese, στο ριμέικ του Infernal Affairs

Δυστυχώς για τον Paul Schrader, η παρουσία του ως Προέδρου στην κριτική επιτροπή του φεστιβάλ – μαζί με τους Hiam Abbass, Mario Adorf, Gael Garcia Bernal, Willem Dafoe, Nansun Shi και Molly Marlene Stensgard - δεν του δίνει την άδεια να παρουσιάσει την νέα του ταινία The Walker στο διαγωνιστικό. Έτσι θα παρακολουθήσουμε εκτός συναγωνισμού την αγωνία ενός συνοδού μοναχικών κυριών της Ουάσιγκτον (Woody Harrelson) να αποτινάξει από πάνω του, τις υποψίες που κινεί στις αστυνομικές αρχές, η φιλική του σχέση με μια γυναίκα που είναι μπλεγμένη σε φόνο (Kristin Scott Thomas). Τώρα αν το θέμα μου φέρνει στο μυαλό American Gigolo, θα θεωρηθώ προκατειλημμένος προς το πρόσωπο του κυρίου Schrader?

Το εμπορικότατο εκτός συναγωνισμού τμήμα, ολοκληρώνεται με μια καθαρόαιμη ταινία ρόλων, το Notes on a Scandal, του Richard Eyre, όπου η μόνιμη υποψήφια για Όσκαρ ερμηνείας Judi Dench, μαζί με την Cate Blanchett, συνθέτουν ένα από τα πιο δυναμικά γυναικεία δίδυμα που έχουν παρελάσει ποτέ από την μεγάλη οθόνη. Όλα αυτά σε ένα φιλμ, που αναφέρεται σε μια ιδιόμορφη φιλία, που διαλύεται όταν η ηλικιωμένη αυστηρή δασκάλα, ανακαλύπτει πως η φίλη της διατηρεί παράνομο δεσμό με έναν ανήλικο μαθητή!



 
 
Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια. Στείλτε το πρώτο!

Αυτή τη στιγμή δεν είστε συνδεδεμένος. Συνδεθείτε ή κάντε εγγραφή για να σχολιάσετε.