• ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΙΕΣΤΗΡΙΟΥ...

  • Αριθμός ταινιών: 22315
  • Αριθμός συν/τών: 759967
  • Πρόγραμμα 300 Κινηματογράφων και 18 τηλεοπτικών σταθμών
Αφιερωμα


Δευ 17 Φεβ 2003

Russian Ark - Ρωσικη Κιβωτος




Με κάθε λαμπρότητα και όπως ακριβώς της αρμόζει, πραγματοποιήθηκε χθες η πρώτη επίσημη προβολή στην χώρα μας, της ταινίας του Ρώσου δημιουργού Aleksandr Sokurov, Ρωσικη Κιβωτος (Russian Ark). Την εκδήλωση διοργάνωσαν από κοινού το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, η πρεσβεία της Ρωσίας στην Ελλάδα και η εταιρία διανομής New Star υπεύθυνη για την προώθηση του έργου στην Ελληνική αγορά. Η πιο πολυτελής κινηματογραφική αίθουσα των Αθηνών, το “Αττικόν” είχε φορέσει από νωρίς τα καλά του για να υποδεχτεί τους συντελεστές της ταινίας, τους επισήμους και το κινηματογραφόφιλο κοινό. Στον χώρο εκτός από τα πόστερς της ταινίας και τις δεκάδες ανέκδοτες φωτογραφίες από την διαδικασία της πρόβας, κυριαρχούσαν τα δυο πρωτότυπα κοστούμια, που φορέθηκαν στο φιλμ, ένα της Μεγάλης Αικατερίνης και ένα του Ρώσου αξιωματικού.

Παρότι η προαναγγελία της εκδήλωσης ανέφερε την παρουσία του Ρώσου σκηνοθέτη, ώστε να παρουσιάσει ο ίδιος το έργο του, μια ξαφνική ασθένεια τον κράτησε στην μακρινή και παγωμένη Μόσχα, από την οποία όμως έστειλε εγκάρδιο χαιρετισμό στους παρευρισκομένους, ευχαριστώντας τους για την παρουσία τους. Και πράγματι η αίθουσα του “Αττικόν” αποδείχτηκε μικρή για να χωρέσει το διψασμένο για καλό σινεμά Αθηναϊκό κοινό, που φρόντισε από πολύ νωρίς να γεμίσει τόσο την πλατεία όσο και τον εξώστη.

Τέλος την ταινία προλόγισε ο Ρώσος Πρέσβης, καθώς και ο διευθυντής παραγωγής Mikhail Vavilov ενώ ανάμεσα στις προσωπικότητες που παρακολούθησαν την επίσημη πρώτη της Κιβωτου ήταν οι σκηνοθέτες Μιχαλης Κακογιαννης και Νικος Κουνδουρος.

Λίγα λόγια για το έργο…

Η ταινία ανήκει στο είδος αυτό που οι ηθοποιοί, οι ερμηνευτές, όσοι κάνουν την εμφάνιση τους επί σκηνής, είναι μέρος του σκηνικού. Και αντίστροφα το σκηνικό όπου διαδραματίζονται τα γεγονότα είναι ο πραγματικός πρωταγωνιστής. Η πορεία του φιλμ εξελίσσεται μέσα στα δωμάτια του πρώην Χειμερινού Βασιλικού Ανακτόρου, και νυν μουσείου, Ερμιτάζ της Αγίας Πετρούπολης, ενός θρυλικού κτιρίου συνυφασμένου άμεσα με την ιστορία της Ρωσίας και κατ επέκταση της Ευρώπης. Στο αριστουργηματικής αρχιτεκτονικής σύλληψης κτιριακό συγκρότημα που κτίστηκε το 1754 και υπήρξε τόπος κατοικίας των Τσάρων υπάρχουν συγκεντρωμένα πάνω από 3,000,000 αντικείμενα της παγκόσμιας πολιτισμικής παράδοσης, από έργα ζωγραφικής των μεγαλυτέρων ζωγράφων (Da Vinci, Picasso, Gaugin) μέχρι γλυπτά, νομίσματα ακόμη και αρχαιολογικά ευρήματα.

Μέσα στους τεράστιους χώρους του Ερμιτάζ και από δωμάτιο σε δωμάτιο κινείται η ματιά του σύγχρονου σκηνοθέτη, που συμπλέκεται με την παρουσία ενός (υποχθόνιου και ειρωνικού πολλές φορές) Ευρωπαίου διπλωμάτη και η συνύπαρξη των δυο λειτουργεί συμπληρωματικά μελετώντας μέσω των καλλιτεχνικών έργων τις πτυχές της ιστορίας. Τις πτυχές που ξετυλίγονται σε ένα άλλοτε ξεθωριασμένο και άλλοτε πολύχρωμο και λαμπερό φλασμπάκ - αναδρομή που πρωταγωνιστούν τα φαντάσματα του Ρωσικού παρελθόντος: Ο Μέγας Πέτρος, η Αικατερίνη, οι τελευταίοι των Τσάρων, Ρομανόφ…

Και τι δεν γνώρισε στα 300 χρόνια της ιστορίας του το Ερμιτάζ: Πολέμους, δόξες, θριάμβους, βασιλείς, υποταγές, ένδοξους χορούς, αυτοκράτορες. Μόνο όποιος το έχει επισκεφτεί μπορεί να αντιληφθεί το μέγεθος της λαμπρότητας του. Να διανοηθεί την ιστορία που ξεπηδά από τους πολύχρωμους τοίχους και τους χρυσοποίκιλτους πολυέλαιους. Αυτή την ιστορία που περιγράφει μέσα σε 90 λεπτά συνεχούς κίνησης ο Sokurov.

Η ταινία αποτελεί ένα τεχνολογικό θαύμα. Είναι γυρισμένη σε πραγματικό χρόνο, δίχως να έχει υποστεί μοντάζ, ένα όνειρο που είχε ο σκηνοθέτης και που για να το ολοκληρώσει απαιτήθηκαν εννέα μήνες σκληρές πρόβες προκειμένου να επιτευχθεί η τέλεια ενορχήστρωση. Να προσαρμοστεί και η παραμικρή λεπτομέρεια. Η μελέτη του χώρου του Ερμιτάζ που ξεκίνησε στις αρχές του Απρίλη του 2001, ολοκληρώθηκε ακριβώς την 23 Δεκεμβρίου όπου 867 ηθοποιοί και περισσότεροι από 100 κομπάρσοι συγκεντρώθηκαν στις 33 αίθουσες του Ανακτόρου για το γύρισμα. Μέσα σε λίγες ώρες τα πάντα είχαν τελειώσει. Τα πλάνα εξ ολοκλήρου τραβηγμένα από κάμερα High Definition TV υψίστης ανάλυσης, καταχωρημένα απευθείας σε τεράστιους σκληρούς δίσκους περίμεναν μόνον την οπτική επεξεργασία και τις όποιες χρωματικές επιδιορθώσεις. Ο Sokurovτα είχε καταφέρει. Ένα έργο ζωής έγινε πραγματικότητα.

Το “Russian Ark” είναι η πρώτη ταινία του Sokurov που διανέμεται επίσημα στην χώρα μας. Αρκετές από τις 12 προηγούμενες δημιουργίες του έχουν προβληθεί σε Φεστιβάλ αλλά ποτέ δεν είχε την ευκαιρία να τις παρακολουθήσει το κοινό. Ο γεννημένος πριν από 52 χρόνια στην Σιβηρία σκηνοθέτης, φοίτησε στο περίφημο σχολείο Gorki ως μαθητής του Tarkovsky, από τον οποίο οι επιρροές είναι εμφανείς. Κατόπιν συνεργάστηκε με την Lenfilm όπου μέχρι σήμερα έχει πραγματοποιήσει τις ταινίες του.

Ο Sokurov χρησιμοποίησε στην “Κιβωτό” έναν από τους πιο έμπειρους διευθυντές φωτογραφίας, τον Γερμανό Tilman Buttner, γνωστό από την steadicam παρουσία του στο Lola rennt - Τρεξε Λολα, τρεξε του Tykver. Κι εδώ ο Buttner αναλαμβάνει ανά χείρας το βάρους 35 κιλών μέσο λήψης, αφήνοντας τους πάντες με το στόμα ανοικτό για το αποτέλεσμα: Η μεγαλύτερης διάρκειας συνεχής κινηματογραφική λήψη στην ιστορία του Παγκόσμιου σινεμά.

Πολλές φορές κατά την διάρκεια του φιλμ μου ήλθε στο μυαλό μια πρόσφατη προσπάθεια απεικόνισης ενός κομματιού της Αμερικάνικης ιστορίας από έναν εκ των κορυφαίων σύγχρονων δημιουργών, τον Martin Scorsese, και ενός εκ των 17 συμπαραγωγών της Ρωσικης Κιβωτου. Τα γεγονότα που με καταιγιστικό ρυθμό λαμβάνουν χώρα σαν χορός φαντασμάτων μέσα στο Ανάκτορο κάνουν αντιληπτό ακόμη και στον πιο αδαή, την συντριπτική απουσία ιστορικού γίγνεσθαι στην εκείθε πλευρά του Ατλαντικού, όσες ενέργειες κι αν γίνουν προσπαθώντας να μας πείσουν για το αντίθετο.

Η ταινία ρίχνει την αυλαία της, μεταφέροντας τον θεατή από μια έξοδο του κτιρίου στην φουρτουνιασμένη θάλασσα που την περιβάλλει. Το Ερμιτάζ, σαν μια σύγχρονη κιβωτός περικλείει μέσα του το σύνολο της ιστορικής κληρονομιάς, διατηρώντας την στεγανή και αναλλοίωτη από τους εξωτερικούς κινδύνους. Μιας κληρονομιάς που είναι απαραίτητη για να διατηρήσει ζωντανή την ύπαρξη της Ρωσίας, μιας χώρας που είναι πασιφανές πως θέλει να κινηθεί σε παράλληλη τροχιά πλέον με την υπόλοιπη Ηνωμένη Ευρώπη…

ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ: 8/10


 
 
Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια. Στείλτε το πρώτο!

Αυτή τη στιγμή δεν είστε συνδεδεμένος. Συνδεθείτε ή κάντε εγγραφή για να σχολιάσετε.