• ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΙΕΣΤΗΡΙΟΥ...

  • Αριθμός ταινιών: 22307
  • Αριθμός συν/τών: 759912
  • Πρόγραμμα 300 Κινηματογράφων και 18 τηλεοπτικών σταθμών
Περιεχόμενα

Τετ 25 Ιαν 2012

La Proie

Τετ 28 Δεκ 2011

En Familie - Μια Οικογένεια

Τετ 30 Νοε 2011

Carlos - η τηλεταινία

Τετ 12 Οκτ 2011

Troll Hunter - Κυνηγός Τρολ

Τετ 31 Αυγ 2011

Flores Negras - Μαύρα Λουλούδια

Cineυρωπαϊκόν


Τετ 10 Δεκ 2003

Ο Cocteau στην Αθήνα




Αυτό το κείμενο είναι ένα μικρό συμπλήρωμα στο αφιέρωμα που κάναμε πριν από δύο μήνες στο κινηματογραφικό έργο και την προσωπικότητα του Jean Cocteau, για τα 40 χρόνια, που συμπληρώνονται από το θάνατο του και συγχρόνως, φιλοδοξεί να φέρει το αναγνωστικό κοινό του cine.gr σε επαφή με μία ακόμα απο τις πολλές πτυχές του έργου του μεγάλου καλλιτέχνη : το θέατρο.

Αφορμή γίνεται η παράσταση «Αυτή Ολομόναχη...» που παίζεται για δεύτερη χρονιά, κάθε Δευτέρα και Τρίτη στο θέατρο Altera Pars στον Κεραμεικό.

Στην παράσταση παρουσιάζονται τέσσερα πολύ σημαντικά μονόπρακτα του Cocteau : «Η Ανθρώπινη Φωνή», ένα από τα πιο διάσημα θεατρικά έργα του, που έχει ήδη ανέβει τουλάχιστον 12 φορές σε διάφορα θέατρα της Αθήνας, από το 1948 και μετά, «Η Ψεύτρα», το μονόπρακτο από το οποίο δανειστήκαμε τον τίτλο του προηγούμενου αφιερώματος στον Cocteau (βλ. «είμαι ένα ψέμμα που λέει πάντα την αλήθεια»), «Το Φάντασμα της Μασσαλίας» και το «Στο Πανηγύρι» δύο μονόπρακτα στα οποία ο θεατής μπορεί «να διαβάσει» την ανελέητη κριτική και τη διειδυτικότητα του Cocteau στην ανθρώπινη ψυχή αλλά και να αναγνωρίσει τη βαθιά θλίψη που τη συνοδεύει.

Όπως σημειώνεται στο πρόγραμμα, με την υπογραφή Altera (που καταλαβαίνουμε ότι είναι συλλογική δουλειά και τους συγχαίρουμε όλους για τη διατύπωση): «Οι μορφές του Cocteau αναζητούν κάτι από τον πραγματικό τους κόσμο : τη χαμένη αθωότητα, το φευγαλέο της ευτυχίας, το ιδανικό του έρωτα και του πάθους, το ίδιο το νόημα της ύπαρξης. Σ’ένα παιχνίδι αλήθειας και ψέμματος βιώνουν το ψέμμα αναζητώντας την αλήθεια σε μια επανάληψη μυστικών πράξεων δίχως τέλος. Περνούν από τα σκοτάδια στο φως σαν πνεύματα με επιθυμία ενσάρκωσης και αποκτούν διαύγεια στην καρδιά.» Η σημείωση αυτή αγγίζει την καρδιά του συνδετικού κρίκου που φέρνει τα τέσσερα μονόπρακτα το ένα κοντά στο άλλο και όλα μαζί συνθέτουν το προφίλ της γυναίκας (και κατά συνέπεια της θηλυκής φύσης) που αγκιστρώνεται στην προσμονή για να οδηγηθεί στα άκρα.

Τη μετάφραση των τεσσάρων μονοπράκτων έχει κάνει η Μαρία Χριστοδουλίδου, η οποία έχει καταφέρει να αποδώσει όλη την ποιητικότητα του λόγου του Cocteau με απλά, καθημερινά αλλά και συγχρόνως κομψά λόγια. Το μεγαλύτερο επίτευγμα της όμως, είναι ότι έχει αποφύγει με επιμέλεια και άνεση τον σκόπελο στον οποίο προσκρούουν πολλοί μεταφραστές του Cocteau, που προκειμένου να αποδώσουν με μαεστρία τις «στριφιγυριστές» αντιθέσεις και μεταφορές, που χρησιμοποιεί κατά κόρον στα κείμενα του και ουσιαστικά καθορίζουν σε μεγάλο βαθμό το στυλ του, καταλήγουν να προσθέσουν ένα τόνο φανφάρας στη μεταφορά τους στα ελληνικά.

Ανάλογη σεμνότητα και σύνεση είχε και ο σκηνοθέτης της παράστασης, Πέτρος Νάκος, που, στην πρώτη του αυτή σκηνοθετική δουλειά, έχει επιδείξει ένα αξιέπαινο τακτ στην προσέγγιση των έργων, αφήνοντας το λόγο του Cocteau να ακουστεί καθαρά και απερίσπαστα. Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα ήταν η ιδέα του να γίνει η μετάβαση από το ένα μονόπρακτο στο άλλο με την εμφάνιση στη σκηνή μιας ανδρικής φιγούρας (Ηρακλής Μπριασούλης) που περιφέρεται αμίλητη στην σκηνή με χορευτικές κινήσεις και έντονο μακιγιάζ, που παραπέμπει στους μίμους της Comedia dell’Arte και συμβολίζει την άπιαστη ιδεατή εικόνα του άνδρα που επιθυμούν οι ηρωίδες των μονοπράκτων, αλλά συγχρόνως και το παγιδευμένο φάντασμα που από τη μία απωθούν και από την άλλη αποτελεί το μόνο ελιξήριο που προκαλεί τη διέγερση τους .

Η Δέσποινα Πολυκανδρίτου στο «Φάντασμα της Μασσαλίας» διατηρεί με άνεση την πολύ δύσκολη ισορροπία μιάς κλαυσίγελου, που αναλογίζεται πώς και γιατί έχει απατηθεί. Η Έλενα Μπόντη σαν «Ψεύτρα» πετυχαίνει με τη συγκρατημένη ερμηνεία της να αποδώσει ένα στοιχείο που είναι συνυφασμένο με το έργο του Cocteau (όσο ήταν συνυφασμένο και με την ίδια τη ζωή του) και το οποίο πολλές φορές πραμελείται ή παραβλέπεται, ως δευτερεύουσας σημασίας και αυτό το στοιχείο δεν είναι άλλο από το “chic”. Εννοούμε βέβαια, την έννοια του chic φέρεσθαι), που (στην Ελλάδα τουλάχιστον) θεωρείται ότι δεν συνάδει ή ότι κατά κάποιο τρόπο μειώνει το συναίσθημα και τη βαρύτητα του τραγικού λόγου.

Τέλος, η Μινα Χειμωνα είναι καταπληκτική «Στο πανηγύρι», ένα ρόλο που ερμηνεύει μεταδίδοντας αριστοτεχνικά την ένταση, με τις κινήσεις του λαιμού της και το πρόσωπο. Όσο για την «Ανθρώπινη φωνή», ας ξεκινήσουμε από το ότι ως allure (βλ. εμφάνιση και αέρας μαζί) η Μινα Χειμωνα είναι ιδανική για το ρόλο. Μεταδίδει «επί τη εμφανίσει» την αίσθηση της ισχύος της προσωπικότητας της ηρωίδας, που εξαιτίας του ψυχικού της άλγους και της εξάρτησης της από την «ανθρώπινη φωνή» μένει πάντα σε δεύτερο πλάνο. Συγχρόνως ερμηνεύει αυτό το ρόλο (που είναι πολύ εύκολο να παρασύρει μία ηθοποιό σε άχρηστες υστερικές υπερβολές) με μία αυτοσυγκράτηση, που της επιτρέπει να αποδώσει το ρόλο «au bon ton» όπως θα έλεγε ο Cocteau (δηλαδή, «στο σωστό τόνο»). Όποιος έχει δει τη Μινα Χειμωνα στην τηλεόραση, στην κωμωδία που παίζει φέτος στο θέατρο και την δει και στα μονόπρακτα του Cocteau, θα διαπιστώσει την ευρύτητα του φάσματος των υποκριτικών της δυνατοτήτων και θα του αποκαλυφθεί σαν ένα άνθος που ανοίγει! (και επειδή μιλάμε για τον Cocteau, ας πούμε ότι η Μίνα Χειμώνα είναι ένας ιβίσκος που ανοίγει τα κατακόκκινα πέταλα του στο θεατή).

Αν ενδιαφέρεστε να δείτε την παράσταση «Αυτή Ολομόναχη...» στο θέατρο Altera Pars, Μεγάλου Αλεξάνδρου 123, στον Κεραμεικό (τηλ. 210 3410011) στείλτε μήνυμα στο rocco@cine.gr ή συμπληρώστε την παρακάτω φόρμα. Κατόπιν κλήρωσης, τρεις τυχεροί θα κερδίσουν από μία διπλή πρόσκληση για την παράσταση της Δευτέρας 15 Δεκεμβρίου και άλλοι τρεις για την παράσταση της Τρίτης 16 Δεκεμβρίου (ώρα έναρξης 21:00, διάρκεια 65’) Οι προσκλήσεις είναι ευγενής προσφορά του θεάτρου.

Συμπληρώστε τα κενά με τα στοιχεία σας
(ΠΡΟΣΟΧΗ: Πρέπει να συμπληρώσετε όλα τα πεδία!)


Όνομα:

Επίθετο:

Email:



 
 
Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια. Στείλτε το πρώτο!

Αυτή τη στιγμή δεν είστε συνδεδεμένος. Συνδεθείτε ή κάντε εγγραφή για να σχολιάσετε.