• ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΙΕΣΤΗΡΙΟΥ...

  • Αριθμός ταινιών: 22307
  • Αριθμός συν/τών: 759912
  • Πρόγραμμα 300 Κινηματογράφων και 18 τηλεοπτικών σταθμών
CineGourmet


Τετ 17 Σεπ 2003

Γκουρμεδομανιφέστο


Προθέσεις και στόχοι της νέας στήλης.



Δεν χωράει αμφιβολία ότι η νέα στήλη του cine.gr έχει τις αγνότερες προθέσεις, όπως και όλες οι υπόλοιπες του σάιτ μας και πιστεύουμε πως οι αναγνώστες θα την περιβάλλουν με την αγάπη και την επιείκεια που περιβάλλουν και κάθε άλλη στήλη. Ωστόσο, θεωρούμε σκόπιμο, ξεκινώντας, να κάνουμε μιά μικρή ανάλυση του τί και πώς θα την καθορίζει.

Κυκλώνοντας το πρόβλημα : Έτσι λοιπόν, κατόπιν μερικών πολύ πρόχειρων και ανεξέλεγκτων προσωπικών στατιστικών (του γράφοντα), προκύπτει, ότι οι βραδιές βίντεο (σ.σ. εξυπακούεται ότι η λέξη βίντεο καλύπτει εν προκειμένω και τα dvd) που οργανώνονται στα σπίτια, τείνουν χρόνο με το χρόνο, να χάνουν εκείνη την αρχική «σπιρτάδα», που διέθεταν, ως προοπτική, για να περάσει κανείς μιαν ευχάριστη βραδιά.
Από τον ενθουσιασμό της πρότασης «γιατί δεν έρχεστε να δούμε κανένα βίντεο στο σπίτι;;!!!!!» έχουμε υποπέσει στο «ντάξει μωρέ, ας δούμε κάνα βίντεο στο σπίτι».

Συμπτωματολογία : Συνήθως, οι βραδιές αυτές συνοδεύονται με junk food και προς το τέλος της βραδιάς, πριν τελειώσει η ταινία, οικοδεσπότες και καλεσμένοι βρίσκονται χυμένοι στον καναπέ, σχεδόν ξαπλωμένοι στο κάθισμα, με τον αυχένα σφηνωμένο στη γωνία μεταξύ του καθίσματος και της πλάτης του επίπλου, σε σχεδόν ορθή γωνία με το σώμα τους, έτσι ώστε να δυσχεραίνεται η κυκλοφορία του αίματος από και προς τον εγκέφαλο. Συγχρόνως, τα υπολείμματα των τροφών που έχουν εγκλωβιστεί στη στοματική κοιλότητα, αρχίζουν να αναδύουν τα τελευταία και βαρύτερα κλάσματα των πιο hi tec πρόσθετων βελτιωτικών γεύσης, που έχει «ρίξει στην αγορά» η τεχνολογία τροφίμων και όπως είναι φυσικό εκτινάσσονται προς τα πάνω και προσβάλλουν κατευθείαν τον εγκέφαλο, αλλοιώνοντας την όποια διαυγή λειτουργία του.
Ταυτόχρονα, οι αντίστοιχοι αφύσικοι αρωματικοί υδρογονάνθρακες, διαφεύγουν από τα χάρτινα κουτιά και λοιπά σκεύη μιας χρήσεως, που συνήθως κείτονται ατάκτως πεταμένα στις παρυφές του coffee table, αλλά και των υπόλοιπων επίπλων του δωματίου και κατακλύζουν την ατμόσφαιρα του χώρου η οποία προοδευτικά γίνεται όλο και πιο βαριά.
Ενίοτε, οι συνήθως ξιδάτες αυτές οσμές προέρχονται από τη σόλα του παπουτσιού κάποιου από τους αξιότιμους συνδαιτυμόνες, που, στιγμιαία, καθώς άλλαζε θέση επειδή π.χ. πιάστηκε η μεσούλα του, έκανε ένα faux pas (βλ. λάθος βήμα) και πάτησε άθελα του, μέσα στη σκοτοδίνη αυτής της μετακίνησης, το κουτί με την περισσότερη σάλτσα (για παράδειγμα)!!!
Είναι ωραία αυτή η κατάσταση;;
«Κα-τα-πλη-κτι-κή» θα πουν οι περισσότεροι και θα `χουν δίκιο (αφού όλοι ξέρουμε ότι έχουν δίκιο).
Είναι και βαρετή αυτή η κατάσταση;;
«Ντάξει» θα συμφωνήσουν οι περισσότεροι και θα `χουν δίκιο (αφού όλοι ξέρουμε ότι έχουν δίκιο).
Σ’αυτό το «ντάξει» έχει σκοπό να επέμβει η στήλη, με την ευγενή, αθώα και άλλο τόσο φιλόδοξη πρόθεση, να το φέρει πιο προς το «κα-τα-πλη-κτι-κό» του.
Θα προτείνει συνδυασμούς, που διεκδικώντας μιά πολύ μικρή δαπάνη ενέργειας, από την πλευρά του οικοδεσπότη, θα αποπειραθούν να δημιουργήσουν μία ατμόσφαιρα, ιλαρή, ψύχραιμη και (εδώ κρατηθείτε) υψηλής αισθητικής, που θα επουλώσει τα κενά που αφήνει ο μέσος σύγχρονος τρόπος παρακολούθησης ταινιών στο βίντεο με Junkoφαγία.

Μόνο με αγνά υλικά : Η κατακλείδα είναι λοιπόν, ότι η στήλη θα προτείνει μία ταινία και ένα φαγητό, για να το φτιάχνετε μόνοι σας. Το φαγητό θα ταιριάζει με την ταινία και θα «συνεργάζεται» μαζί της, για να μεγιστοποιεί την απόλαυση από την παρακολούθηση της.

Δεν θα σας προτείνουμε μακαρονάδες, ούτε μπουτάκι στο φούρνο με πατάτες και γενικότερα θα αποφύγουμε τις «συνταγές της μαμάς» Θα αναζητήσουμε κάτι πιο ασυνήθιστο, κάτι εξεζητημένο, κάτι gourmet!!!!
Όμως δεν θα πέσουμε στο λάθος της υπερβολής και της υστερίας για το πρωτότυπο και το ποιοτικό. (Κι αν κάποτε το πάθουμε αυτό – γιατί άνθρωποι είμαστε- παρακαλούμε θερμά να σπεύσετε να μας το πείτε νέτα, σκέτα και ωμά!!!!). Δηλαδή, λέμε ότι θα προσπαθήσουμε να αφαιρέσουμε την ξιπασιά και τα «εκ γενετής νεύρα» της έννοιας gourmet και θα κρατήσουμε μόνο την πλευρά της καλής πρόθεσης, της φροντίδας και της χαρούμενης διάθεσης που περιέχει.

Γκουρμεδομανιφέστο : Έτσι λοιπόν, απαριθμώντας γρήγορα τους άξονες που θα ακολουθήσει η στήλη, σημειώνουμε τα εξής :
· Ας αφήσουμε κατά μέρος κάθε προηγούμενη προκατάληψη! Το gourmet δεν είναι υποχρεωτικά ακριβό. Τα πιο gourmet εδέσματα είναι τα πιο απλά, τρέχοντα και αγνά. Οι αληθινοί connaisseurs (βλ. γευσιγνώστες) είναι πολύ ψύχραιμοι άνθρωποι και μόλις αντιληφθούν ότι η σπανιότητα και το υψηλό κόστος τείνουν να γίνουν οι καταπιεστικοί παράγοντες, που θα πατικώσουν την καλή τους διάθεση, τους κατατάσσουν αυτομάτως σε κατηγορία δευτερεύουσας σημασίας (βλ. declassement).
· Τα φαγητά θα είναι εμπνευσμένα από την πλούσια Μεσογειακή κουζίνα. Δεν θα σας πιέσουμε να φάτε καπνιστό τάρανδο ή χέλια Αργεντινής. Ευτυχώς υπάρχει αρκετό στοκ στην περιοχή μας για να πορευτούμε και συγχρόνως να συμπλεύσουμε με τις επιταγές της σύγχρονης διαιτολογίας που αναγνωρίζει τη Μεσογειακή κουζίνα ως την πιο υγιεινή παγκοσμίως.
· Η εμφάνιση είναι το ήμισυ του gourmet. Θεμελιώδες αξίωμα!!! Η επιμέλεια της εμφάνισης του πιάτου φτιάχνει τη διάθεση μας (επίσης «διορθώνει ατέλειες» της γεύσης του!). Και αυτό το «στυλιζάρισμα» του πιάτου μπορεί να είναι τελικά, το ίδιο, ή και περισσότερο ποικιλόμορφο, από τις συνταγές, π.χ. βλέπεις ταινία εποχής; Δανείσου την καλή πορσελάνινη πιατέλα της μαμάς σου για να «βγάλεις» το φαΐ στο τραπέζι! Βλέπεις θρίλερ με τέρατα; Πέτα καμιά πλαστική κατσαρίδα στη σαλάτα, για να κάνεις «στέρεο» την απόλαυση του τρόμου κλπ κλπ. Δεν υπάρχει αμφιβολία λοιπόν ότι στην εμφάνιση είναι όλη η τέχνη και η ομορφιά. Αλλά, ας προσεγγίσουμε όμως και ένα παράδειγμα για να δούμε τα πράγματα από πιο κοντά. Επιλέγουμε λοιπόν τη φωτογραφία με τον αστακό, στον οποίο, ο ιδιοφυής “chef -createur” (βλ. σεφ-δημιουργός) «φύτεψε» ένα σπαθάκι που περνά από το στόμα και αφού διατρέξει όλο το λάρυγγα, καρφώνει το υπόλοιπο σώμα και φτάνει στην ουρά, συγκρατώντας το άψυχο-ψημένο ζώο, σε όρθια στάση. Πρόκειται για αυθεντική φωτογραφία της δεκαετίας του 1950, δηλαδή της εποχής, που μετά το φρενάρισμα, που της επέβαλαν οι κακουχίες του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, η έννοια του gourmet ανασύνταξε τις δυνάμεις της, ξεσκαρτάρισε τη βαριά κλασσικούρα, που την καθόριζε κατά το μεσοπόλεμο και επαναπροσδιόρισε τον εαυτό της, συμπλέοντας με το λεγόμενο New Look, που έδωσε το στίγμα της νέας εποχής. Αν προσέξει κανείς τον αστακό, θα καταλάβει ότι αποτελεί την επιτομή όλης της δυτικής τέχνης. Καταρχάς περιέχει τον ελληνορωμαϊκό κλασσικισμό, χάρη στη στάση, στην οποία έχει ακινητοποιηθεί το οστρακόδερμο επάνω στην πιατέλα. Αξίζει να προσέξει κανείς την καθηλωτική σύνθεση, την τόλμη της πόζας, τη βιαιότητα της κίνησης και την ορμή του ξίφους, που διαπερνά τη νοστιμότατη σάρκα. Θυμίζει τα αγαπημένα μοτίβα των αρχαίων που αναπαριστούσαν τις μυθικές μάχες Κενταύρων – Λαπίθων, στις ζωφόρους των ναών. Περιέχει επίσης το πνεύμα της αισθητικής του μεσαίωνα και το ανακαλύπτει κανείς, στην αίσθηση της αφθονίας που προκαλεί η πλούσια γαρνιτούρα, η οποία, ας σημειωθεί, έχει αποκλειστικά διακοσμητικό χαρακτήρα, αφού το κυρίως έδεσμα, (ο αστακός) είναι το κατεξοχήν αύταρκες, μια και οποιαδήποτε γεύση φιλοδοξεί να το πλαισιώσει, ωχριά μπροστά στη δική του. Ανακαλύπτουμε επίσης το καθαρόαιμο “gothic”, στην ανάγκη του σεφ να βυθίσει το ξίφος μέχρι την ουρά του ζώου. Το αυθεντικό «μπαρόκ», που βρίσκεται στην επιλογή της πιατέλας, η οποία μοιάζει να προέρχεται από το σκευοφυλάκιο του Λουδοβίκου του 14ου, στις Βερσαλλίες. Το παιχνιδιάρικο «ροκοκό», που κρύβεται στα μικρά «πονπον» από πουρέ πατάτας στην πλάτη του ζώου. Το «νεοκλασσικισμό» που φαίνεται στις καλοξεφλουδισμένες βραστές πατάτες της γαρνιτούρας. Το «συμβολισμό» που φανερώνεται στα λεμονάκια και τα άλλα λαχανικά που είναι περασμένα στο ξίφος και μοιάζουν, σαν να αιωρούνται προκλητικά και περιπαιχτικά λίγο πριν το ανοικτό στόμα του αστακού. Τον «ιμπρεσσιονισμό» στην κατάστικτη αίσθηση που παράγουν τα μαρούλια «φριζέ». Το «ντανταϊσμό» και το «σουρεαλισμό» συγχρόνως, απλά και μόνο επειδή το πιάτο περιλαμβάνει αστακό (ας θυμηθούμε μόνο, πόσες και πόσες φορές ο Νταλί χρησιμοποίησε τον αστακό, αντί ακουστικού τηλεφώνου σε διάφορα έργα του!) Τέλος και ακριβώς επειδή, το πιάτο περιέχει όλα μαζί τα ρεύματα της ιστορίας της τέχνης, είναι απολύτως «kitsch» και επειδή είναι «kitsch», γίνεται αμέσως και «pop»!! Για να ολοκληρώσουμε όμως αυτή τη μίνι πραγματεία για την σχέση του gourmet με την τέχνη, ας πούμε πως το έργο τέχνης που παράγει το gourmet, διακρίνεται πρωτίστως από μία απαράμιλλη μεγαλοψυχία, που φαίνεται στο πόσο εφήμερο είναι το ίδιο. Φτιάχνεται για να φαγωθεί. Φτιάχνεται για να διεγείρει στιγμιαία τη διάθεση, εκείνου που θα το καταβροχθίσει. Αποζητά μόνο μια ματιά κι ύστερα ας χαθεί στο βασίλειο της λήθης. Διότι ο στόχος αυτής της τέχνης είναι να δημιουργήσει μόνο ένα σπινθήρα, ουσιαστικά αδιαφορεί για τη φωτιά και εκεί φαίνεται όλη η ευγένεια των προθέσεων της, και η πηγή της καλής διάθεσης.
· Οι περισσότερες συνταγές που θα προτείνονται, θα είναι (προς το) light, για να μην σου «κάθεται» το φαγητό την ώρα που θέλεις να συγκεντρωθείς στο έργο και βεβαίως, για να μην εξαναγκάζεσαι να τεντώνεσαι, (όπως τεντώνεσαι στις ασκήσεις του ανώδυνου) για να δώσεις το χώρο, στο στομάχι, να ανοίξει και να παραφουσκώσει, προκειμένου να χωροθετήσει μέσα του τα junk που προσέλαβε.
· Η στήλη θα ξεκινήσει σύντομα, πολλούς διαγωνισμούς με ευτελέστατα δώρα. (Διότι είναι πιο gourmet να αγωνίζεσαι για δώρο που δεν έχει αξία). Και δεν θα περιοριστεί σ` αυτό!! Τα δώρα θα πληθαίνουν συνεχώς και θα είναι όλο και πιο gourmet! Από το να παραλάβετε ένα ραβανί με courrier, μπορεί να φτάσουμε να σας στείλουμε εν ψυχρώ, ένα εκπαιδευμένο μάγειρα στο σπίτι, να μαγειρέψει για σας.
· Η στήλη θέλει επικοινωνία με το κοινό π.χ. θέλει να ακούει παραλλαγές των συνταγών, προτάσεις ταινιών, προτάσεις φαγητών, προτάσεις για την εμφανισιακή εξιδανίκευση των πιάτων κλπ κλπ και γι αυτό θα απαντάει σε όλα τα μηνύματα που θα λαμβάνει.
· Τέλος η στήλη μπορεί να κάνει ακριβώς τα αντίθετα, από όλα τα παραπάνω. Γιατί και το να αυτοαναιρείσαι, είναι πολύ gourmet.

Μη διστάσετε λοιπόν να επικοινωνήσετε στο rocco@cine.gr . Όπως είπαμε και πριν, θα απαντηθούν όλα τα mail και σύντομα θα προστεθεί παράρτημα με τα μηνύματα των αναγνωστών και τις απαντήσεις της στήλης.


 
 
Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια. Στείλτε το πρώτο!

Αυτή τη στιγμή δεν είστε συνδεδεμένος. Συνδεθείτε ή κάντε εγγραφή για να σχολιάσετε.