• ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΙΕΣΤΗΡΙΟΥ...

  • Αριθμός ταινιών: 22315
  • Αριθμός συν/τών: 759967
  • Πρόγραμμα 300 Κινηματογράφων και 18 τηλεοπτικών σταθμών
Ταινίες - Κριτική από το Cine.gr


Fellini Satyricon (1969)

- Μεταφρασμένος Τίτλος:
Σατυρικόν

Φαντασίας | 128' | Ακατάλληλο κάτω των 15
Ημερομηνία κυκλοφορίας DVD: 3/2/2003
Χρώμα: Έγχρωμο
Ήχος: Mono
Γλώσσα: Ιταλικά - Λατινικά
Δημοτικότητα: 0.12 %
Αξιολόγηση: 8.12/108.12/108.12/108.12/108.12/108.12/108.12/108.12/108.12/10   (8.12/10)
Aντιφατικότητα ψήφων: Μέση (Συμφωνία ψήφων μεταξύ 50 και 75%)




- Υπότιτλος:

Ρώμη. Πριν τον Χριστό. Μετά τον Φελίνι.

 

- Κριτική από το Cine.gr:


Το Σατυρικόν είναι σίγουρα απο τις πιο περίεργες και ριψοκίνδυνες ταινίες του Fellini. Ο τρόπος που είναι γυρισμένη και το περιεχόμενό της διχάζει το κοινό. Ορισμένοι πιστεύουν οτι είναι αριστούργημα και άλλοι οτι γίνεται πολύς ντόρος για το τίποτα. Σίγουρα όμως καί οι μεν καί οι δε, δεν μένουν ατάραχοι απο την σκηνοθετική ματιά του Fellini.

Για να κατανοήσουμε το ομολογουμένως παράτολμο της ταινίας πρέπει να ανατρέξουμε στο παρελθόν, στην χρονική περίοδο των γυρισμάτων και στην εποχή στην οποία αναφέρεται.

Το 1969 που βγήκε η ταινία, ήταν εποχή αμφισβήτησης. Είχε ήδη προηγηθεί ο Μάης του ’68, ορόσημο και σημείο αναφοράς στην άρνηση των νέων σε ηλικία να συμπορευθούν με τα όσα συνέβαιναν γύρω τους. Έτσι η σεξουαλική απελευθέρωση που δεν γνωρίζει φραγμούς λόγω προκαταλήψεων και μετάδοσης νόσων (AIDS) είναι εμφανής στο Σατυρικόν. Είναι ένα απο τα στοιχεία που γεφυρώνουν την ταινία με την σύγχρονη εποχή.

Ο Fellini εμπνεύστηκε την ταινία απο το Σατυρικόν του Πετρώνιου, που γράφτηκε την εποχή του Ρωμαίου αυτοκράτορα Νέρωνα κάπου το 60 μ.Χ. Έτσι ο φακός του σκηνοθέτη διακατέχεται απο μια κριτική ματιά του μακρινού παρελθόντος, παρελθόν το οποίο δεν είναι σε απόψεις τόσο απόμακρο απο το παρόν. Το έργο του Πετρώνιου χάθηκε και ανακαλύφθηκε στο τέλος του Μεσαίωνα ελλειπές. Απο το κείμενο που διασώζεται δεν μπορεί να καθοριστεί το βασικό νόημα του έργου, μόνο αποσπασματικές ιστορίες δύο νέων μποέμ που βιώνουν καταστάσεις και εμπειρίες με γνώμονα την ικανοποίηση των σεξουαλικών τους ορέξεων. Πιστή στο έργο, η ταινία δεν έχει αρχή και τέλος, μονάχα ημιτελή επεισόδια. Το άρρωστο μυαλό του Νέρωνα και η εποχή του είναι άριστα εκφρασμένα μέσα απο τις πράξεις και τα λόγια των πρωταγωνιστών, του Ενκόλπιου και του Ασίλτους. Κάθε διαστροφή σεξουαλική και μη είναι παρούσα και στην ταινία. Σημαντικό στοιχείο της ταινίας είναι η διαρκής εμφάνιση ανθρώπων με νοητικές ή σωματικές αναπηρίες. Είναι κάτι παρόμοιο με την ταινία Freaks του Tod Browning το 1932. Αρχικά μου προξένησε οργή το γεγονός οτι ο Fellini χρησιμοποιούσε αυτού του είδους την σημειολογία για να εκφράσει την ιδεολογική αναπηρία εκείνης της εποχής. Όμως και σ’αυτό το σημείο ο σκηνοθέτης δεν κάνει τίποτα άλλο απ’ το να βασίζεται σε ιστορικά στοιχεία. Είναι καταγραμμένο οτι ο Νέρωνας είχε ιδιαίτερη προτίμηση και περιβαλλόταν απο ανθρώπους με διαφορετική σωματική διάπλαση. Ίσως χρειαζόταν να νιώσει μ’ αυτόν τον τρόπο την “ανωτερότητα” του δικού του “φυσιολογικού” σώματος. Ματαίως βέβαια και λανθασμένα, αφού είναι γνωστές οι ψυχικές ανωμαλίες του συγκεκριμένου κυρίου! Ο ασταθής του χαρακτήρας τον έστρεψε και εναντίον του Πετρώνιου, ο οποίος αφού χάρισε την ελευθερία στους σκλάβους του, αυτοκτόνησε. Ο Fellini του αποδίδει φόρο τιμής στο μέσο της ταινίας, σε μια σκηνή όπου ένας ευγενής πράττει ακριβώς το ίδιο. Είναι και η μοναδική στιγμή που γαλήνη κυριεύει την εικόνα και που δεν εκφράζεται αλαζονεία και ηθική σήψη.

Το Σατυρικόν του Fellini είναι δύσκολη και παράτολμη ταινία. Σίγουρα πετυχαίνει τον στόχο της αφού με διαδοχικά πλάνα, μιά των πρωταγωνιστών και μιά του περίγυρού τους, τοποθετεί τον θεατή στη μέση και τον μεταφέρει σε έναν ζοφερό κόσμο που δεν μπορεί να ταυτιστεί. Είναι φυσικό λοιπόν ο θεατής να αποστασιοποιείται και να νιώθει απέχθεια γι’ αυτόν τον όχι και τόσο φανταστικό τρόπο ζωής που παρουσιάζει ο Fellini.

Γι’ αυτό οπλιστείτε με υπομονή! Μην περιμένετε να δείτε ένα έργο γυρισμένο με βάση τον πεπατημένο σκηνοθετικό δρόμο των περισσοτέρων ταινιών. Είναι φτιαγμένο για να απο-γοητεύσει τον θεατή με αυτό που βλέπει.

Βαθμολογία: 7/10 Stars7/10 Stars7/10 Stars7/10 Stars7/10 Stars7/10 Stars7/10 Stars7/10 Stars (7/10)
Δημήτρης Παπαροϊδάμης


 
Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια. Στείλτε το πρώτο!

Αυτή τη στιγμή δεν είστε συνδεδεμένος. Συνδεθείτε ή κάντε εγγραφή για να σχολιάσετε.