• ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΙΕΣΤΗΡΙΟΥ...

  • Αριθμός ταινιών: 22295
  • Αριθμός συν/τών: 759806
  • Πρόγραμμα 244 Κινηματογράφων και 18 τηλεοπτικών σταθμών
Ταινίες - Κριτική από το Cine.gr


Orphee (1950)

- Μεταφρασμένος Τίτλος:
Ορφέας και Ευρυδίκη
- Γνωστό και ως:
Ορφέας
Orpheus

Φαντασίας | 95'
Χρώμα: Ασπρόμαυρο
Ήχος: Mono
Γλώσσα: Γαλλικά
Δημοτικότητα: 0.13 %
Αξιολόγηση: 6.33/106.33/106.33/106.33/106.33/106.33/106.33/10   (6.33/10)
Aντιφατικότητα ψήφων: Υψηλή (Συμφωνία ψήφων μεταξύ 15 και 50%)




- Gallery:



 

- Κριτική από το Cine.gr:


Τετάρτη 17 Σεπτεμβρίου 2003 - 17:57

Λίγα λόγια για την υπόθεση: Ο Ζαν Κοκτό μεταφέρει τον αρχαιοελληνικό μύθο του Ορφέα στην εποχή του 1950. Ο Ορφέας, διάσημος ποιητής της εποχής του και παντρεμένος με την Ευρυδίκη, αποφασίζει να την ακολουθήσει στον θάνατο όταν εκείνη φεύγει από τη ζωή. Εκεί, στην άλλο κόσμο, καταφέρνει να έρθει σε διακανονισμό με τον θάνατο και να του επιτραπεί να φέρει την Ευρυδίκη πίσω στη ζωή με τον όρο να μη γυρίσει να την κοιτάξει καθόλου. Εκείνος δεν καταφέρνει να τηρήσει τον όρο, την κοιτάζει και η Ευρυδίκη πεθαίνει οριστικά αυτή τη φορά. Ο Ορφέας κυνηγημένος από τις Μαινάδες, την ακολουθεί κι αυτός στον θάνατο.

Στην έναρξη της ταινίας ο εκφωνητής εξηγεί πως θέλει να ακολουθήσει τον παραπάνω μύθο. Στην πραγματικότητα όμως τα πράγματα γίνονται λίγο διαφορετικά, αφού ο δικός του Ορφέας μαγεύεται από τη μυστηριώδη γυναικεία μορφή του θανάτου και παραμελεί την Ευρυδίκη, τη γυναίκα του. Ο Θάνατος τη σκοτώνει γιατί έχει ερωτευτεί κι εκείνος με τη σειρά του τον Ορφέα και όταν γίνεται ο διακανονισμός για να τη φέρει πίσω στη ζωή, η Ευρυδίκη, καταλαβαίνοντας πως έχει χάσει στην ουσία το δικαίωμα της αγάπης του συζύγου της, επιβάλει με τον τρόπο της να την κοιτάξει εκείνος για να πεθάνει. Ο Ορφέας σκοτώνεται με τη σειρά του με μοναδικό σκοπό να συναντήσει στον άλλο κόσμο την αγαπημένη του που δεν είναι άλλη από τον θάνατο. Κι εκείνη, καταλαβαίνοντας πως θα είναι μάταιη μια τέτοια αγάπη και μια τέτοια θυσία εκ μέρους του, επαναφέρει και τον Ορφέα και την Ευρυδίκη στη ζωή χαρίζοντάς τους την ανακούφιση της αμνησίας των πρόσφατων γεγονότων.

Η ταινία αποτελεί στην πραγματικότητα ένα αριστούργημα της έβδομης τέχνης. Ο Ζαν Κοκτό έχει πλάσει ένα αλληγορικό παραμύθι που συνδυάζει τόσο την μυστηριακή ατμόσφαιρα όσο και το εκλεπτυσμένο και ευρηματικό χιούμορ. Εκεί που ο θεατής περιμένει πως θα δει μια απλή ταινία του 50 με αναφορές στις συνθήκες της εποχής, ξαφνικά παρουσιάζεται μπροστά του ένα ατμοσφαιρικό θρίλερ. Κι εκεί που περιμένει πως το έργο με τα κρυμμένα νοήματά του θα βαρύνει πολύ, έρχεται ένας χείμαρρος από αστείες καταστάσεις που προκαλεί το αβίαστο γέλιο!

Οι ηθοποιοί είναι ο ένας καλύτερος από τον άλλο. Ο Ορφέας απλά γοητευτικός. Ένας τραγικός ήρωας που «αναζητά το άγνωστο» και παγιδεύεται μέσα σε αυτήν την αναζήτηση θυσιάζοντας την οικογενειακή του ευτυχία χωρίς πολλή σκέψη. Η Ευρυδίκη είναι η γλυκειά σύζυγος που υποφέρει από την ξαφνική αδιαφορία του συζύγου της και δέχεται στωικά τη μοίρα της, αποφασίζοντας πως είναι καλύτερα να μη ζει καθόλου από το να ζει μία ζωή χωρίς αγάπη. Η Καζαρές ως θάνατος γεμίζει την οθόνη με το βαθύ βλέμμα της και τον πόνο που κρύβει πίσω του για την ανεκπλήρωτη αγάπη της για τον Ορφέα που αντιτίθεται σε όλους τους νόμους της ανθρώπινης και της μεταθανάτιας ζωής. Και τέλος ο Ερτεμπίζ, ο νεκρός υπηρέτης του θανάτου και κρυφά ερωτευμένος με την Ευριδίκη αλλάζει με τρομερή ταχύτητα και ευκολία από το κωμικό στο δραματικό ρόλο ενώ τα μάτια του, μοναδικά φωτισμένα, μένουν αποτυπωμένα στη σκέψη του θεατή για μια ζωή.

Το μόνο αρνητικό που μπορεί να βρει ο σύγχρονος θεατής στην ταινία είναι η σκηνή της συνάντησης του Ορφέα και του Ερτεμπίζ με τον κόσμο του θανάτου , η οποία με τα σύγχρονα κινηματογραφικά δεδομένα φαντάζει ψεύτικη. Αυτό, όμως, οφείλεται στο γεγονός ότι τα μέσα της εποχής δεν ήταν τόσο εξελιγμένα για να μπορέσει ο σκηνοθέτης να δείξει κάτι πιο αληθοφανές. Τα ευρήματά του όμως καθόλη τη διάρκεια της ταινίας είναι τόσο πρωτότυπα που η έλλειψη τεχνολογίας μοιάζει μηδαμινό πρόβλημα.

Ο αρχαιοελληνικός μύθος παρουσιάζεται στο κοινό με ευφυέστατα ευρήματα που ταιριάζουν γάντι με τη σύγχρονη εκδοχή του Κοκτό. Οι «Μαινάδες» για παράδειγμα είναι λέσχη γυναικών που εξοργίζονται με τον τρόπο συμπεριφοράς του διάσημου Ορφέα και τον καταδιώκουν ως τον θάνατο. Απολαυστική και ανατριχιαστική σκηνή της ταινίας είναι η νεκρανάσταση των θυμάτων που οδηγούνται στον θάνατο και η κατακόρυφη κίνησή τους όταν επιστρέφουν σε ένα άλλο είδος ζωής.

Τέλος, πολλές ατάκες χαράζονται στο μυαλό των θεατών για τη διαχρονικότητά τους και το απίστευτο βάθος τους. Ατάκες όπως: «καμία υπερβολή δεν είναι γελοία», που αναφέρεται στον κόσμο της ποίησης, ή «ο ποιητής δεν είναι ένας απλός άνθρωπος. Ατάκες σαν αυτή: «δεν υπάρχει χειρότερο πράγμα από την επαγγελματική διαστροφή» και αυτές: «όλοι οι κόσμοι συγκινούνται από την αγάπη», «οι γυναίκες αγαπούν τις δυσκολίες».

Κλείνοντας, αξίζει να σημειωθεί πως η σάτιρα του Κοκτό είναι διάχυτη σε όλη την ταινία, με αποκορύφωμα τη σκηνή της δίκης στον άλλο κόσμο. Μίας δίκης που ακολουθώντας το γραφειοκρατικό σύστημα της σύγχρονης εποχής, δε διστάζει να κατηγορήσει και τον ίδιο τον θάνατο για αμέλεια καθηκόντων και παράβαση των κανονισμών!

Βαθμολογία: 8.5/10 Stars8.5/10 Stars8.5/10 Stars8.5/10 Stars8.5/10 Stars8.5/10 Stars8.5/10 Stars8.5/10 Stars8,5/10 Stars (8.5/10)

Θεανώ Κανελλίδου




Δευτέρα 2 Νοεμβρίου 2009

Ο μύθος του Ορφέα φαίνεται ότι αποτελεί αγαπημένο θέμα των Γάλλων κινηματογραφιστών. Εδώ βρίσκουμε τον καλλιτέχνη Jean Cocteau πίσω από την κάμερα να δίνει ρεσιτάλ ευρηματικότητας και εμπνευσμένης σκηνοθεσίας, δείχνοντας έναν άνθρωπο που δεν ησύχαζε ποτέ το μυαλό του. Ο Ορφέας παραγωγής 1950 είναι φυσικά μια μοντέρνα παραλλαγή του μύθου, με τον ηθοποιό (και παλιό φίλο του Κοκτώ) Jean Marais (γνωστότερος στο ευρύ κοινό από το ρόλο του ως Φαντομάς) στο ρόλο του τίτλου. Οι καθρέφτες είναι οι πύλες προς τον Άλλο Κόσμο· οι Κέρβεροι οδηγούν μοτοσικλέτες· τα γάντια μπορεί να έχουν και άλλη, ειδική χρήση· τέχνη που ξεπερνά τα «σύνορα»· σουρεαλισμός και avant-garde. Χωρίς πολλά (και περιττά) λόγια, αναζητήστε και απολαύστε μια από τις καλύτερες γαλλικές δημιουργίες.

Ζήσης Μπαρτζώκας (5Χ5 on Cult by Zisis: French Classics turned to Cult)



 
Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια. Στείλτε το πρώτο!

Αυτή τη στιγμή δεν είστε συνδεδεμένος. Συνδεθείτε ή κάντε εγγραφή για να σχολιάσετε.